Revolut

Ik zag er enkele opmerkingen over komen in het PFM topic maar ik wilde dat topic niet highjacken…
Heeft er iemand ervaring met Revolut en meer bepaald het gebruik in het buitenland? Welk plan gebruiken jullie? Wisselen jullie voor een maand naar een hoger plan voor vakantie en dan terug naar een lager plan? …
Ik heb momenteel een standaard plan, voornamelijk om gebruik te kunnen maken van de eenmalige credit cards als ik online zaken bestel bij de wat meer ambigue websites.

Ik ga binnenkort een week naar Londen en was aan het bekijken of het zin heeft om mijn Revolut daar te gebruiken (eventueel met fysieke kaart) om de wisselkosten/transactiekosten te reduceren maar het is me niet helemaal duidelijk of dit het geval is en of je snel tegen de limieten van het standaard plan op loopt…

Ik gebruik het al vele jaren, de gratis versie, vooral om wisselkoersen te vermijden.

In het weekend is de wisselkoers wel 1% extra, dus best een Pond-rekening aanmaken en op vrijdag al wisselen.
De limiet is €1000 per maand zonder extra kosten (ik weet niet vanbuiten hoeveel juist, maar ik dacht ook 1%). Dus als je je hotel ook nog moet betalen kan je ook voor het einde van je “Revolutmaand” (bij mij is dat telkens de 23ste - geen idee of dat bij iedereen hetzelfde is) al wat wisselen.

Maar zelfs met de extra kosten van het weekend of buiten de limiet, is het nog steeds voordeliger dan met je gewone bankkaart betalen.

Als je Apple Pay of iets dergelijks hebt, is een fysieke kaart meestal niet nodig. Maar uiteraard kan je soms wel tegen een situatie aanlopen waar geen contactloze betalingen lukken.

Bekijk ook Wise eens, daar zijn de wisselkoersen een heel klein beetje minder voordelig dan bij Revolut, maar die hebben geen maandelijkse limieten noch weekendtarieven.

De app is minder gebruiksvriendelijk, maar ik gebruik het in combinatie met Revolut. Ze hebben ook virtuele kaarten, en je kan ook een fysieke kaart bestellen. En is ook gratis.

Ik betaal meestal mijn hotels via Wise (is mijn standaardkaart op Booking.com) en gebruik mijn Revolutkaart ter plaatse.

En ik ben een grootgebruiker, ik kom heel vaak in landen met een andere munt dan mijn salaris :slight_smile:

2 likes

Ik ben ook wel een grote Revolut fan.

Ik zit op het Standard plan en gebruik deze voornamelijk in landen waar de Euro geen standaardmunt is. Ik heb hierbij nog geen nood gehad aan een hoger plan. Er wordt zoveel mogelijk betaald met Apple Pay of de fysieke kaart en waar er cash nodig is haal ik af aan een voordelig tarief. Tot aan €200 per rollende maand (afhankelijk van wanneer dit start voor u) kan je zonder kosten geld afhalen in een ATM, daarna betaal je 2% of €1 per afhaling.

Mijn vriendin heeft ook al jaren Revolut en een extra voordeel is dat we, volledig gratis, een gezamenlijke rekening geopend hebben die gekoppeld is aan onze eigen accounts.

Een extra voordeel aan Revolut is dat je vanuit de app heel gemakkelijk een eSim kan aanvragen aan tarieven die concurreren met andere goedkope eSim providers.

Het enige wat ik soms mis in het Standard plan is dat ik geen betalingen kan ontvangen dmv een QR-code.

Hier vroeger Revolut enkele keren gebruikt in Polen (PNL) en Hongarije (HUF). Snel een rekening openen in de munteenheid van het land, want geld wisselen en betalen :ok_hand:

Ik blijf de klassieke bank wel trouw door gedeelde rekeningen + de vriendin die moeilijk kan switchen, en gebruik dus Revolut meer als een layer on top: Virtuele throw-away credit card maken, data analyse, Apple Pay betalingen etc.

Zo heeft Crelan/Axa Bank anno 2025 nog steeds geen Apple Pay. Daarom was ik Bonsai gebruiker maar die zijn er al weer mee gestopt. Bonsai kon met Apple Pay het geld direct van de klassieke bankrekening halen (sepa direct debit) met een virtuele mastercard. Maar bij Revolut moet je eerst een top-up doen op je bankrekening… Ze hebben wel een auto top-up bv. +€100 telkens je onder 50 euro zakt, maar handig is dat niet als je Revolut maar sporadisch gebruikt. Dan wil je soms met Apple Pay betalen en krijg je saldo ontoereikend error omdat je net boven het top-up saldo wil afrekenen (als iemand een tip heeft…?).

Ik wacht ook nog steeds op een Belgische IBAN ipv de Litouwse IBAN (aangeven bij nationale bank!)…

Ze zijn momenteel bezig met de migratie naar Belgische IBANs dus wie weet heb je er binnenkort al eentje :grinning_face:.

1 like

Als iemand nog geen Revolut heeft, maar dat wil aanmaken, laat het dan eerst hier weten! Huidige gebruikers hebben referrals en krijgen daar een bonus voor. Als je mijn referral gebruikt beloof ik dat ik mijn bonus dan doneer aan Computer Club!

8 likes

Duidelijke site gevonden met de verschillen tussen kosten van Wise/Revolut/Credit kaart/Debit kaart. De bedragen zijn vermoedelijker wat anders aangezien het artikel van een jaar geleden is maar het geeft wel de principes weer.

Dat van die eSim is misschien ook wel interessant…

3 likes