Robotmaaier

De zon is er, het gras groeit, en ik heb nu al besloten: deze zomer raak ik geen grasmaaier meer aan.

Ik zoek een robotmaaier voor 1300 m² aan terrein. Belangrijke variabele: de tuin ligt vaak bezaaid met hondenspeelgoed. Ik zoek dus hardware met fatsoenlijke objectdetectie die niet direct mijn hele gazon (of het speelgoed) tot snippers verwerkt.

Iemand tips? Of robotmaaiers die ik zeker moet mijden?

1 like

Hoi,

via onze vme, hebben we via grasrobots.be . een husquvarna genomen.
Vergelijkbare oppervlakte maar met stevige heuvels in… perfecte machine, goeie app wel niet de goedkoopste….

grasrobots heeft een vertegenwoordiger gezonden om te kijken wat de beste machine was…
het is een “gratis” dienst en hun prijzen waren correct :wink:

Hopelijk allen met honden_speelgoed_

Enkele jaren geleden een Stihl iMow met perimeter draad van de “domme soort” gekocht toen GPS nog niet betrouwbaar gegoeg was. Die rijden random en stoppen voor niets tenzij de bots sensor geraakt wordt. Mijn t-shirt op het gazon is al eens in frieten versneden :joy: Dus goed dat je voor object detectie kiest.

Voor object detectie zou ik zeker kijken naar de GPS-based robots want die hebben alle bells & whistles (en veel “AI” want het is 2026 uiteraard). Voordeel is ook dat je mooie baantjes kan laten rijden via GPS, terwijl die met perimeter draad random patronen maken. En zelf heb ik al 5x de perimeter draad beschadigd bij werken in de tuin, terwijl je bij gps de mapping gewoon kan aanpassen.

Segway (met lidar en camera) en Kress met Obstacle Avoidance System = OAS zijn hier goed in. Ook veel goed gehoord over de Mammotion LUBA maar afaik zijn er maar 1 of 2 belgische invoerders. Husqvarna is ook een gevestigde waarde al jaren. Disclaimer: de Segway/Kress link is van een kennis die advies geeft op basis van de tuininrichting, aantal zones, plaats van laadstation en antenne, nabijheid van bomen, … en ook de installatie en onderhoud doet in regio ‘t meetjesland, moest het helpen :flexed_biceps:

1 like

Mammotion Luba 2 awd

4-wiel aandrijving wat in onze tuin geen overbodige luxe is. Werkt op gps, goeie app, integratie met homeassistant, je kan patronen in gras aanduiden/schrijven die hij niet maait zoals woorden (grappig maar nul functionele meerwaarde).

Online gekocht via Mammotion

1 like