Hier nog altijd in dubio over robotstofzuiger vs steelstofzuiger. Ik heb zelden zoveel tegenstrijdige meningen gehoord als over het (on)nut van een robotstofzuiger.
Ik heb zelf vooral het gevoel dat een robotstofzuiger alleen niet volstaat als iets écht vuil is?
Dat denk ik (als steelstofzuiger gebruiker) ook, maar het voordeel van een robot is dat je die dan dagelijks of meerdere keren per dag kan laten gaan.
Zelf stofzuig ik niet elke dag (zou ik misschien beter wel doen). Ik zou wel een stofzuig/dweil robot willen voor de dagelijkse poetsbeurt en dan in het weekend grondig zelf doen.
Ik test veel robotstofzuigers voor mijn werk en tot nu toe is mijn conclusie dat die dingen eigenlijk niet geschikt zijn voor echt vuile omgevingen (al worden ze wel steeds krachtiger en zuigen ze meer op) of als vervanger van de traditionele stofzuiger (of steelstofzuiger). Ik moet wel zeggen dat ik zelf alleen nog robotstofzuigers gebruik, vanwege het gemak en het feit dat ik geen huisdieren heb. Plus: je kunt ze aanzetten wanneer je niet thuis bent, waardoor je altijd wel een schoon en fris huis hebt (maar dan moet je dus ook geen grote vuilbronnen hebben).
Het is nu nog steeds een luxeding en een apparaat dat voornamelijk werkt ter ondersteuning. Dat neemt niet weg dat je er niet volledig op zou kunnen leunen en het handmatige stofzuigen vaarwel kunt zeggen, maar mijns inziens zijn daar wel optimale omstandigheden voor nodig.
we hebben hier al meer dan 10 jaar een robotstofzuiger rondrijden (verschillende neato’s, de derde is nu bijna een jaar)
die krijgt hier alles proper, enkel als er veel hondenhaar ligt heeft deze problemen omdat zijn bakje vol is, maar dan laat ik hem nog eens rondrijden met een leeg bakje en dan is het proper.
jammer dat de neato’s uit de handel gaan want deze hebben bij mijn weten de beste zuigkracht
en hoe vuil maken jullie het huis dat je denkt dat het niet proper gaat zijn? we hebben een dyson steelstofzuiger (v10 animal) en de neato zuigt beter dan deze.
Wij hebben zowel Robotstofzuiger als gewone stofzuiger.
Zeker als je een trap hebt in huis zal je robot die nooit stofzuigen.
Maar ik zou robotstofzuiger niet meer kunnen missen, hij gaat elke dag rond waardoor kruimels en stofdeeltjes veel sneller weg zijn en het altijd proper is.
Je kan dan nog altijd manueel eens stofzuigen als het nodig is of op plekken dat de robotstofzuiger niet geraakt, maar 95% van het stofzuigen bij mij gebeurd door mijn robot.
true, het is geen vervanger van een gewone stofzuiger, meer een aanvulling.
ik veronderstel dat dit ook zo is met een dweilrobot? je houdt er je huis mee properder zodat je tijdens de wekelijkse/maandelijkse/… kuis minder werk hebt.
Ik heb nog maar één robotstofzuiger met dweilfunctie getest waar ik enthousiast van werd. Voor het overgrote deel heb je opties die slechts een nat lapje over de grond slepen.
Ik weet niet hoe het zit met dweilrobots. Misschien zijn die inmiddels beter, maar heb er een hard hoofd in.
Je hebt ze tegenwoordig met twee ronddraaiende cirkels, die doen het op zich wel redelijk. Maar ze zijn niet zo slim om uit zichzelf bij een vlek daar 10 keer over heen te gaan. Dus je zal af en toe toch zelf moeten schoonmaken. Het scheelt wel veel omdat je ze kan laten rondrijden op een schema en ze dat dan ook altijd doen (mits je het water op tijd bijvult natuurlijk).
Hier een robotstofzuiger en een dweilrobot. Werkt geweldig, die lossen elkaar af.
Ook een steelstofzuiger, die zouden we niet kunnen missen, met een ruiende hond en twee kinderen.
ik ben al een tijdje in de Valetudo rabbithole aan het ronddolen. Hoe was het rooting process? Ben zelf in de markt voor een robot stofzuiger en zou hem ook graag cloud vrij hebben. Ik kan niet ontkennen dat ik er wel een beetje stress voor heb: een device van 700+ euro rooten (good old Iphone jailbreak days )
Bij de eerste ging het vlekkeloos, bij de tweede moest dustbuilder aangepast worden voor de serial/config value van die robot. Daarna werkte het ook weer vlekkeloos. Behalve dan dat ik zelf een beetje overmoedig was en dus een stap vergat waardoor het eerst niet wilde lukken, maar dat was uiteindelijk dus mijn eigen schuld.
Er zijn trouwens diverse Telegram groepen voor Valetudo en dustbuilder, waar je vaak al binnen een paar uur antwoord hebt op vragen. Alleen voor het aanpassen van dustbuilder moest ik een paar dagen geduld hebben. Niet slecht voor een vrijwilligersproject, lijkt mij.
Het wonder is geschied!
Ik heb een robotstofzuiger gekocht. Hij heeft net zijn eerste rondje gereden en ziet er goed uit. Niet perfect maar had ook al een paar dagen niet gewoon gestofzuigd dus was ook niet helemaal proper.
Ik wou al langer een robotstofzuiger (collega’s hebben de roborock S7 maxV, maar die kost tegen de €1000. Zodra ik dat vertelde tegen mijn vriendin was het resoluut neen, te duur.
Voor mij was het te laat ik was al getriggerd dus ik bleef research doen.
Toen we afgelopen vrijdag had hadden gepoetst omdat er bezoek kwam,
begon mijn vriendin plots de voordelen van een robot toch wel in te zien. Vooral als hij nog wat kan dweilen ook. (Wij hebben een licht grijze tegel vloer en een vlek zie je vrij snel).
Uiteindelijk viel mijn oog op de roborock Q8 Max+.
Robot die kan dweilen met een auto empty dust bin dock.
Na wat overleg en research besloten we de Roborock Q8 Max te kopen.
Dat is hetzelfde model maar dan zonder dock.
De reden: de dock was €110 extra én dan moet je ook nog de stofzuiger zakken
voor het dock kopen en vervangen.
Ruw geschat jaarlijks zo’n €50.
Met onze huidige steelstofzuiger hebben we de gewoonte om het opvangbakje na elke beurt leeg te maken, dus waarom ook niet voor de robot doen?
Prijs was €389 wat ik goed te doen vind voor een robot met goede reviews, die een dweiltje kan slaan, obstacle avoidance heeft en een goede app heeft.
Binnen enkele weken/maanden kan ik misschien een iets uitgebreidere review geven!
Edit:
Heb hem nadien nog een rondje laten rijden op max stand en nu is het écht proper. Deze avond nog eens laten dweilen op de middelste stand en dat maakt wel een verschil maar voorlopig wat underwhelming. Ik kwam 5 minuten nadat hij klaar was beneden en het was volledig droog, dus echt heel nat is het niet, maar misschien moet ik mijn beeld van dweilen wat bijstellen. Overall proper, dus tevreden!
Wat zijn volgens jou de beste modellen, naast de Dreame L10s Ultra? Gezien je werkpositie denk ik dat jij daar een goed beeld van hebt. Op welke doel je bv als je zegt “Ik heb nog maar één robotstofzuiger met dweilfunctie getest waar ik enthousiast van werd”?
Dat was toevallig dezelfde Ultra, haha. Van alle robotstofzuigers die ik in de afgelopen maanden getest heb (zodat de opties een beetje recent zijn), ben ik daarnaast enthousiast over de Dreame L10 Prime, Roomba (Combo) j9+, Eufy Robovac X8 Hybrid en Philips HomeRun 7000.
Heb ook nog onder meer de Dyson 360 Vis Nav, Roomba Combo i8+ en Hombli Smart Robot Vacuum getest, maar daar ben ik minder enthousiast over. Al heb ik laatst de Hombli aan iemand gegeven die net met pensioen is, en die is enorm tevreden over dat model vanwege de toegankelijkheid en simpliciteit. Maar uitgebreid is die niet.