Bommetje
Van een onverwachte plot gesproken… Wat zou hier achter zitten? Is OpenAI een runaway train geworden, die de board wanhopig probeert te vertragen? Gaat Google gelijk krijgen om niet vol gas te gaan voor generative AI & zal Microsoft op zijn gezicht gaan? Er moet toch wel iets heel serieus aan de hand zijn om de snelst groeiende Silicon Valley startup ooit op deze manier onder controle te proberen krijgen…
Een gevalletje zattemansklap misschien…?
Je verwoordt het goed, Luc. Zéér opvallend.
Ik voeg de tussentijdse analyse van The Information toe. Maar wordt hoe dan ook vervolgd.
Hou ons zeker op de hoogte als The information meer te weten komt
Ok wow. Benieuwd naar de follow up.
Damn, heel benieuwd naar wat er daar gaande is.
Volgens artikel in NYT zou het een clash zijn in de board tussen accelerationists” and “doomers,” van AI. Altman zou te snel willen gaan in het uitrollen van nieuwe producten , terwijl een meerderheid van de board pleit voor voorzichtigheid.
Opmerkelijk is de maatschappelijk-ethische taak van de board - een gevolg van het feit dat OpenAI oorspronkelijk opgericht is als not-for-profit organisatie:
There are several more quirks about OpenAI’s board. It’s small (six members before Friday, and four without Mr. Altman and Mr. Brockman) and includes several A.I. experts who hold no shares in the company. Its directors do not have the responsibility of maximizing value for shareholders, as most corporate boards do, but are instead bound to a fiduciary duty to create “safe A.G.I.” — artificial general intelligence — “that is broadly beneficial.”
At least two of the board members, Tasha McCauley and Helen Toner, have ties to the Effective Altruism movement, a utilitarian-inspired group that has pushed for A.I. safety research and raised alarms that a powerful A.I. system could one day lead to human extinction.
Bizar dat Nadella van Microsoft het geriskeerd heeft om daar 10 miljard in te investeren, wetende dat de board elk moment op de rem kon gaan staan….
En dit dan.
Vreemde moves daar: that’s three CEOs in three days, if you’re keeping track. Emmett Shear named new CEO of OpenAI by board - The Verge
Het is dus uiteindelijk Microsoft geworden: https://www.nytimes.com/2023/11/20/technology/openai-altman-ceo-not-returning.html
https://www.tijd.be/de-tijd-vooruit/tech/werknemers-openai-dreigen-met-ontslag-als-bestuur-niet-vertrekt/10507562.html
De chaos rond OpenAI is compleet:
Bij OpenAI is een open revolte losgebarsten. In een brief aan het bestuur dreigen 505 van de 700 werknemers hun ontslag in te dienen als het CEO Sam Altman niet terughaalt en daarna de eer aan zichzelf houdt. Een implosie van de toonaangevende start-up dreigt.
Het toont aan dat het winstbejag rond AI niet te verzoenen is met de bezorgdheid om AI veilig & beheersbaar te maken…
Ondertussen bevestigd: Microsoft huurt Sam Altman en Greg Brockman in om nieuwe AI-divisie te starten.
De Hollandse vrienden van POKI (Alexander en Wietse) behandelen dit ‘nerddrama’ natuurlijk in hun podcast van deze week: zij passen een heel toepasselijke metafoor toe, namelijk de clash tussen 2 visies op hoe de mensheid omgaat met de wereld: the wizard (Altman - accelerator) versus the Prophet (Sutskever & the OpenAI board - ‘doomer’). Die metafoor komt uit het bekende boek over climate change van Charles C. Mann, maar is perfect ook toepasbaar op de run op AGI die we dit jaar zagen ontstaan. Tot welk kamp behoor jij? Ik reken mezelf tot de Prophets…
POKI over Altman buiten
De combinatie van adrenaline en slaaptekort waar ik door deze saga op overleef voelt echt als de periode toen ik net vader was geworden. Vannacht tot een stuk na middernacht liggen scrollen, en net toen ik wilde slapen dropte Kara Swisher haar interview met Satya Nadella
Veel succes met het opnemen van de podcast.
Wellicht zijn wij de enige podcast die geen ‘emergy podcast’ deed.