🧅️ Silk Road’s Ross Ulbricht gepardonneerd door Trump

Na 11 jaar van zijn levenslange straf mag de bedenker en operationeel brein achter de eerst grote dark web market Silk Road naar huis.

https://www.reuters.com/world/us/trump-pardons-silk-road-founder-ulbricht-online-drug-scheme-2025-01-22/

3 likes

Zucht…

Hoe weldenkende mensen dit kunnen verdedigen snap ik dus niet, dit was geen crypto visionair, maar een uitbater van een marketplace voor illegale zaken

Ik snap dan weer niet dat sommige mensen de straf niet buiten proportie vonden voor het vergrijp. Levenslang zonder kans op voorwaardelijke vrijlating zou een uitzonderlijke maatregel moeten zijn voor de extreme gevallen waar re-integratie in de maatschappij niet meer kan (massamoordenaars, psychopaten, terroristen, etc.). Hij heeft 11 jaar in maximum security regime doorgebracht, dat is niet niks.

Een full en unconditional pardon omdat hij een “door een corrupt systeem is aangepakt” is natuurlijk eveneens een overdreven maatregel om de verkeerde reden.

2 likes

Hoeveel bitcoins zou Trump daarvoor ontvangen hebben op een van zijn vele crypto wallets van Ulbricht?
Het wilde westen is terug, zoveel is duidelijk: het recht van de sterkste, verdeel en heers, no rules…
Trouwens onvoorstelbaar dat een president nav zijn inauguratie een crypto coin uitgeeft voor zichzelf en zijn vrouw en dat niemand moord en brand schreeuwt omwille van belangenvermenging…

2 likes

Ik deel die mening. Ullbricht was de zondebok voor het hele Dark Web, verkoop van opiods, … Absoluut straffen, maar het was heel zotte strafmaat.

Dat gezegd: deze pardon had ik niet zien aankomen. Mogelijk verzoek van de crypto-achterban?

Wired heeft trouwens extreem goeie longreads (klemtoon op long) over die mens:
The Untold Story of Silk Road, Part 1 | WIRED

1 like

Fireship maakt zelfde nuance.