Smart Home lichtschakelaars

Ik denk dat ik de mijne online heb besteld: Niko - Geconnecteerde enkelvoudige schakelaar, Zigbee | Zelektro

Dit is een slimme schakelaar die met eender welke “domme” lamp zou moeten werken.

Late to the party, maar fysieke schakelaars voor smartlight vind ik een must. Zeker voor de ‘wife acceptance factor’, zoals geschreven.

Ik woon in een huurhuis: nieuwe inbouw is dus geen optie, waardoor ik werk met enkele losse buttons op batterij. Gebruik nu (Aeotec) Smartthings buttons. Steeds een single click, double click, press-and-hold actie mogelijk. Supercheap zijn ze niet, maar vond deze tot nu de beste optie als inbouw niet mogelijk is.

Flic en Hue buttons liggen in de zelfde lijn, maar heb ik geen ervaring mee. Ze zijn nog een slag duurder, en lijken (tijdelijk?) moeilijk te krijgen.
IKEA heeft in 2021 een nieuwe Tradfri smartbutton gelanceerd die goedkope concurrent zou kunnen zijn, mits betrouwbaar. Heb nog niet gezocht, maar in Belgische IKEA lijken ze niet te krijgen?

Heb ook enkele IKEA oudere Tradfri schakelaars gehad: die kunnen rechtstreeks Tradfri lampen aansturen, of acties starten via app (Smartthings in mijn geval, maar via bvb. Home Assistant, Homey, IFTTT werkt 't wellicht ook). In mijn ervaring waren deze weinig betrouwbaar en verloren ze vaak connectie.

3 likes

Ik was mijn eerste forum post aan het typen en kreeg in de suggesties deze aanbevolen. Zalig want het is exact wat ik wou vragen. Die webmaster Diewy weet het toch maar weer voor elkaar te krijgen!
Binnenkort start ik met een wit blad op het gebied van home automation. Ik zou eerst willen experimenteren met de Shelly “bakjes” voor achter de schakelaar. Als dat niet werkt lijkt die Nico schakelaar een goed alternatief, maar natuurlijk een pak prijziger.

interesting. Zitten alle lichten bij jou op een apparte kring? want als je je een slimme plomb in je schakelkast steekt dan is dat meteen voor al je lampen op die kring right? In mijn geval is het dan AL deze lichten aan of AL deze lichten uit. Terwijl ik die met mijn domme schakelaar wel appart af of aan zou kunnen zetten.
WhatsApp Image 2024-01-08 at 20.10.20_f549e175