Smart Home lichtschakelaars

Ik denk dat ik de mijne online heb besteld: Niko - Geconnecteerde enkelvoudige schakelaar, Zigbee | Zelektro

Dit is een slimme schakelaar die met eender welke “domme” lamp zou moeten werken.

Late to the party, maar fysieke schakelaars voor smartlight vind ik een must. Zeker voor de ‘wife acceptance factor’, zoals geschreven.

Ik woon in een huurhuis: nieuwe inbouw is dus geen optie, waardoor ik werk met enkele losse buttons op batterij. Gebruik nu (Aeotec) Smartthings buttons. Steeds een single click, double click, press-and-hold actie mogelijk. Supercheap zijn ze niet, maar vond deze tot nu de beste optie als inbouw niet mogelijk is.

Flic en Hue buttons liggen in de zelfde lijn, maar heb ik geen ervaring mee. Ze zijn nog een slag duurder, en lijken (tijdelijk?) moeilijk te krijgen.
IKEA heeft in 2021 een nieuwe Tradfri smartbutton gelanceerd die goedkope concurrent zou kunnen zijn, mits betrouwbaar. Heb nog niet gezocht, maar in Belgische IKEA lijken ze niet te krijgen?

Heb ook enkele IKEA oudere Tradfri schakelaars gehad: die kunnen rechtstreeks Tradfri lampen aansturen, of acties starten via app (Smartthings in mijn geval, maar via bvb. Home Assistant, Homey, IFTTT werkt 't wellicht ook). In mijn ervaring waren deze weinig betrouwbaar en verloren ze vaak connectie.

3 likes

Ik was mijn eerste forum post aan het typen en kreeg in de suggesties deze aanbevolen. Zalig want het is exact wat ik wou vragen. Die webmaster Diewy weet het toch maar weer voor elkaar te krijgen!
Binnenkort start ik met een wit blad op het gebied van home automation. Ik zou eerst willen experimenteren met de Shelly “bakjes” voor achter de schakelaar. Als dat niet werkt lijkt die Nico schakelaar een goed alternatief, maar natuurlijk een pak prijziger.

interesting. Zitten alle lichten bij jou op een apparte kring? want als je je een slimme plomb in je schakelkast steekt dan is dat meteen voor al je lampen op die kring right? In mijn geval is het dan AL deze lichten aan of AL deze lichten uit. Terwijl ik die met mijn domme schakelaar wel appart af of aan zou kunnen zetten.
WhatsApp Image 2024-01-08 at 20.10.20_f549e175

Binnenkort starten we met een totaalrenovatie van ons volledige benedenverdieping. Het ideale moment om dus de verlichting op een slimme manier aan te pakken. Pun intended.

Op dit moment heb ik in onze huurwoning al Home Assistant met enkele Philips Hue zones gekoppeld met Philips Hue Bridge, maar in ons nieuwe huis kan ik dus praktisch van een wit blad beginnen.

Als ik het goed lees kies je dus best voor ofwel slimme schakelaars ofwel slimme lichten? Ik wil vooral zorgen dat mensen die niet zo tech-savvy zijn op een normale manier onze lichten kunnen bedienen en natuurlijk ook als onze netwerk er zou uitliggen.

Heb wat schrik om verkeerde keuzes te maken. :face_with_peeking_eye:

De thread hier was al een tijdje oud en misschien zijn er nu al belangrijke nieuwigheden die ik kan/moet meenemen in het verhaal?

1 like

Smart schakelaars en smart lichten zijn eerder oplossingen om een ‘dom’ lichtsysteem slim te maken.

Als je toch een totaalrenovatie doet, voorzie je best een domotica systeem die bijvoorbeeld integreert met home assistent.

1 like

Ik zit eerst op de piste van zo’n domotica systeem, maar hoor weinig positieve zaken van mensen die er effectief in geïnvesteerd hebben. Dus dacht ik zelf gewoon met Home Assistant als basis te werken.

Zo’n domotica-systeem is ook redelijk prijzig. En zal waarschijnlijk een van de eerste dingen zijn die geschrapt zullen worden :joy:

Shellies (on/off, dim, etc.) tussen je kring en je groep, met DIN brackets je kast in (handig om te trouble shooten), best of both! Gewoon via de schakelaar, apps, automations, voice, anything goes. Sturing kapot (komt zelden voor)? Kast open, swap, adopt, done.

2 likes

Hangt er van af in welke mate je zelf bepaalde dingen doet denk ik. Elektriciens gaan niet staan springen om mee te gaan in Home Assistant/Shelly dingen vermoedelijk.

Als je je opties wil open houden trek je best schakelaars en lichtpunten apart naar je kast zodat je in je kast nog kan doen wat je wil. Het kost je extra kabellengte en een grotere zekeringskast maar je kan qua sturing nog alle kanten op dan. Als er tracés en kabels behouden blijven zijn inbouw Shelly’s achter je schakelpunt de beste optie denk ik.

Shelly’s met DIN brackets kan natuurlijk ook. Persoonlijk dan meer voorstander van meteen een DIN module te nemen zoals https://www.shelly.com/products/shelly-pro-4pm. Grootste nadeel is dat de inputs enkel AC zijn :frowning:

dat is hetgeen me tegenhoudt om er mee te beginnen. nu hebben we 24v pulsschakelaars die een eltako aansturen en zo het licht bedienen. en aangezien ik die eltako’s af en toe moet vervangen dacht ik deze stapsgewijs over te zetten naar shelly’s, niet dus.

Mijn electricien vond het geweldig.