Ik zou graag mijn huis een beetje slimmer maken door mijn lichten te kunnen aan en uitzetten van op afstand.
Ik wil niet voor slimme lichten gaan omdat die veel kosten en niet werken als de licht schakelaar uit staat.
Daarom zou ik graag mijn bestaande schakelaars vervangen door slimme schakelaars.
Ik ben aan het twijfelen tussen de Bosch en Sonoff smart switches. Philips Hue heeft er ook in het assortiment maar is een nogo geworden sinds ze niet meer bestuurd kunnen worden via Home Assistant…
Ben er zelf nog niet goed uit welke nu de beste zijn en waarom er zo een gigantisch prijsverschil is tussen de twee.
In elk geval zou ik beginnen met 1 of enkele schakelaars bij wijze van experiment. Je kan dan rustig uitmaken of je tevreden bent met de betrouwbaarheid (werkt niet altijd) en de UX (via welke app wil je het kunnen bedienen: die van de fabrikant zelf of via een ‘bridge’ naar je favoriete platform (Apple HomeKit, Google Home Assistant,…). Die laatste ‘bridge’ functie zorgt dikwijls voor een groot prijsverschil. En bovendien zijn die platformen aan het evolueren naar 1 eengemaakte standaard: Matter - maar dat is nog in volle transitie.
Ik heb gekozen om toch met slimme lampen te werken - maar je hebt een punt dat de prijs en die schakelaar die aan moet blijven staan lastig zijn. Ik ben niet echt thuis in de inbouwschakelaars, maar Coolblue heeft wel wat in haar assortiment: https://www.coolblue.be/nl/schakelaars
ik vind je logica een beetje andersom.
Lichtschakelaars kosten veel meer geld dan gewoon spotjes of gloeilampen.
en zijn veel gemakkelijker te installeren, zeker als test.
Gewoon temu/aliexpress lampen doen wat ze beloven en kosten niets
Heb er hier verschillende allemaal op Wifi verbonden met google home.
Ik raad je aan hier ff mee te starten en dan te kijken wat je er mee wil doen.
Bij mij gaat het hem over automatisch aan en uit gaan en op bepaalde uren aan en uit gaan.
Allemaal zeer eenvoudig en snel gefixed.
ikzelf heb een bridge aangekocht van Philips HUE, maar voor de smart lights heb ik alles bij IKEA gekocht. Werkt perfect met Philips.
Alles in mijn huis vervangen voor om en bij de 300 euro.
Mijn doel is om de schakelaars slim te maken zodat ik mijn lichten en lusters kan vervangen zonder rekening te houden met welke slimm lampen passen en welke niet.
Daarnaast als ik het gemakkelijk houd voor mijn vrouw is de kans groter dat ze er mee akkoord gaat voor het hele huis
schakelaars zijn echt niet zo eenvoudig te installeren, in mijn geval moest het volledige niko systeem eruit. Sonoff was niet compatibel daarmee.
Ik dacht ook eerst dat schakelaars the way to go was … I was wrong…
Schakelaars zie je ook en ook al zijn ze futurisctisch, egemakkelijk zijn ze niet.
gewoon lampen zijn veel meer standaard (zelfs kleine spotjes ), je ziet ze niet en super gemakkelijk te configgen. (Met google home moet de vrouw ook gewoon commandos geven een nest hub kost 59 euro en mini 39.)
Ga niet de hue richting uit of je zit vast in hun belachelijk duur ecosysteem.
Cheapo aliexpress lampen + google home + google nest mini/hub. ==> zo gemakkelijk te installeren en deinstalleren indien nodig.
(ideaal als test aanloopfase en je kan nadien dan nog uitbreiden met whatever je wil!)
Niet akkoord . Het is niet omdat je 1 hue product koopt dat je er aan vast zit. Al die smart lights en bulbs werken met éénzelfde protocol en werken doorgaans op elkaars hardware (toch naar mijn ervaring)
Ik heb net een testinstallatie gedaan met een Shelly voor mijn (nieuwe) garageverlichting, works like a charm.
Nu ga ik (toevallig donderdag) in de schakelkast alle lichtkringen voorzien van een Shelly, zodat de huidige (nieuwe) schakelaars kunnen behouden blijven, en alles aanstuurbaar is via Homekit/whatnot.
Tot nu toe gewerkt met smart bulbs, werkt eigenlijk vrij goed, maar schakelaar uit == elektriciteit uit. Dus werken met secundaire schakelaars of Siri/Home. Niet ideaal.
Nog niemand met de inbouwmodules voor schakelaars gewerkt dan? Bakje dat achter je bestaande schakelaar gemonteerd wordt zodanig dat er op het zicht niets veranderd?
Toevallig wel! Net een renovatie achter de rug en den elentriek zelf uitgevoerd. Ze maken die steeds kleiner, past nu zelfs in gyproc inbouwpot! Binnenkort dan zelf eens uittesten.
Hue bridge met 5 hue lampen en de hue schakelaar met 4 knoppen (incl. dimmer) + nest hub. Doet wat het moet doen. Tevreden van komende van klassieke verlichting.
Ik heb mijn klassieke schakelaars vervangen met Niko geconnecteerde schakelaars.
Mijn woonkamer bestaat uit 2 zones. Elk met hun eigen lamp en schakelaar. Ik kon aan 1 deur maar 1 lamp besturen en wou graag draadloos de andere lamp kunnen besturen.
Bonus zou zijn dat ik de lichten kan uitdoen met spraak commando’s via mijn Amazon Echo.
Voor mij was het ook belangrijk dat klassieke schakelaars bleven werken. De “wife acceptance factor” ligt hoger als er voor haar niets veranderd.
Ik heb voordien wel eens getest met een Sonoff schakelaar maar die paste bij mij niet mooi in het originele potje in de muur. Zeker de plekken waar 2 schakelaars boven elkaar zitten zagen er niet goed uit.
De slimme Niko schakelaars hadden geen extra plaats nodig en pasten perfect in het potje in de muur. Ze verbinden via Zigbee met mijn Echo en als ik wil kan ik ze ook sturen via openhab.
Enige probleem dat ik nog nog ondervonden heb is dat de Echo een enkele schakelaar met 2 knopjes niet goed herkend: hij ziet dit als een schakelaar met 1 knopje.
Waarschijnlijk komt het wel in orde als ik dit rechtstreeks via openhab en een Zigbee stick zou verbinden in plaats van de Echo als hub gebruiken.
Die heb ik, maar is inderdaad voor m’n Hue-lampen en -stopcontacten. Ik gebruik vaak voice (“Ik ben thuis”, “Ik ga slapen”, …) om bepaalde presets te activeren. Of via control centre van iOS. Maar af en toe is een schakelaar toch handig. Of voor mensen die op bezoek zijn.