Smart rings? (Oura, Whoop, Ultrahuman)

Iemand ervaring met oura ring, ultrahuman ring of een whoop? Ik ben al enkele weken aan het twijfelen welke ik zou kopen en voorlopig neig ik naar de oura ring 4.

Wat is jullie mening?

Het is afhankelijk van waarvoor je het wilt gebruiken. Ik heb een tijdje de Whoop gehad (dat wil zeggen: tijdens de periode van de gratis trial) en vond het wel een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke wearable, MAAR ik beschouw dit eerder als een wearable voor personen die veel aan sport doen en waarbij hun dagelijkse vorm van groot belang is. Ik had regelmatig een slechte dag en dan mocht ik zogezegd niet te veel doen aan sport, maar als je iets met vrienden hebt gepland die dag, ga je dat dan echt afzeggen omdat je Whoop je vertelt dat je rust moet nemen?

Een andere sterke kant van de Whoop vind/vond ik ook de dagelijkse vragenlijst, daarmee kan je zien wat wel of niet bijdraagt aan een goede recuperatie na een sportactiviteit of zware dag. MAAR ook hier, uiteindelijk, wordt het voor “amateurs” duidelijk dat de basisprincipes van groot belang zijn: goede en voldoende slaap, geen alcohol, niet te laat eten, enzovoort. Dus heb je echt een Whoop nodig om dit te weten?

De grootste afknapper voor mij was de prijs van hun abonnement: 444 euro voor twee jaar en dan zonder recht op nieuwe hardware is gewoon veel… Dan ben je in mijn ogen beter bij een Garmin of Polar-horloge. Opnieuw afhankelijk van het doel waarom je het wilt aanschaffen.

Oura heb ik nooit gebruikt, want een extra ring aan mijn hand vind ik persoonlijk niet handig, maar volgens verschillende reviews is het wel een van de betere sleeptrackers.

Kijk zeker en vast ook eens op het kanaal van The Quantified Scientist, die heeft echt wel in-depth scientific reviews van deze wearables, zo ook van de Oura Ring 4.

2 likes

Ik draag al ruim 3 jaar een Oura ring (gen 3). De eerste was na een jaar kapot (wou niet meer laden), maar die heeft Oura zonder enige discussie onder garantie vervangen. Op zich wel tevreden over: hij trackt je slaap, hartslag en algemene fitheid veel beter dan een sporthorloge en zit ook zelden in de weg. Ik draag 'm wel aan rond de ringvinger van mijn niet-dominante hand en niet rond mijn wijs- of middelvinger zoals Oura aanraadt.

Gezien de eerder beperkte levensduur van de ring en het abonnement dat je er tegenwoordig haast verplicht moet bijnemen, is het wel een zeer duur speeltje geworden, vind ik. Wanneer mijn huidige ring het begeeft, ga ik toch eerst eens grondig nadenken alvorens 'm te vervangen.

Puur uit interesse: trackt het ook je sportactiviteiten? Als in bv aantal gelopen km’s, hartslag, cadance,…?
Of maakt die er een soort van totaalsom van dat mee gerekend wordt in je algemene fitheid?

Bummer van het abonnement, maar het is wel mogelijk om de Oura ring dan zonder abonnement te gebruiken?

Het monitort je hartslag tijdens inspanningen, maar er zit geen GPS-ontvanger in, dus geen afstanden. Achteraf kan je dan in de app bevestigen dat je aan het sporten was en meestal raadt hij de sport wel correct. Iedere stap die je zet telt mee voor je activity score.

Ik heb een gratis lifetime abonnement bij mijn ring, recurrent revenue was 3 jaar geleden nog geen dingetje voor Oura. Als je geen abonnement neemt is de functionaliteit sterk beperkt, dixit Tweakers:

Zonder abonnement zie je alleen je slaap-, Readiness- en Activityscores, maar is alle andere functionaliteit niet beschikbaar.

400 EUR uitgeven aan een gadget om slechts toegang te hebben tot 3 scores zonder enige context lijkt mij geen goede deal.