En liet het wat passeren zonder er bij na te denken want ‘AI gaat toch overal gebruikt worden’ maar na het lezen van volgende LinkedIn post:
toch wat bedenkingen. Zouden ze bij Smartschool ook zo ver hebben nagedacht of is dit het schoolvoorbeeld (pun intented) van hoe wij in Vlaanderen/België blind gebruik maken van nieuwe technologie?
PS: ik ken de auteur van de post helemaal niet, zag het via via
Inderdaad zeer verontrustend dat de data van leerlingen en ouders hier zonder inmenging of toestemming voor AI gegooid zal worden. Smartschool wil zich hier profileren als de held maar ik heb ernstige bedenkingen bij hun nobele doelen.
Hun monopolie positie in de onderwijssector is nauwelijks gereguleerd of gecontroleerd. En na het horen van talloze cowboy-verhalen van developers die daar gewerkt hebben stel ik mij grote vragen bij deze AI-toepassing.
Waar je trouwens geen AI voor nodig hebt is om te weten wie de echte afhakers zijn: de (overwerkte) leerkrachten.
Wow, AI kan nu al leerproblemen detecteren aan de hand van schoolresultaten, impressive
Much to do about nothing volgens mij: alle leerresultaten zitten al in Smartschool, nu gaan ze met veel tromgeroffel een assistant die resultaten laten samenvatten - goed voor luie leraars die geen zin hebben om zelf de cijfers te bestuderen en tendenzen daarin te detecteren. Maar dat gaat volgens mij niks van verschil maken voor een alerte leerkracht die zijn/haar studenten oplettend opvolgt…