Smartschool lanceert nieuwe AI-functie

Ik zag gisteren dit nieuwsartikel voorbijkomen:

Digitaal platform Smartschool wil problemen bij leerlingen opsporen met artificiële intelligentie | VRT NWS: nieuws

En liet het wat passeren zonder er bij na te denken want ‘AI gaat toch overal gebruikt worden’ maar na het lezen van volgende LinkedIn post:

toch wat bedenkingen. Zouden ze bij Smartschool ook zo ver hebben nagedacht of is dit het schoolvoorbeeld (pun intented) van hoe wij in Vlaanderen/België blind gebruik maken van nieuwe technologie?

PS: ik ken de auteur van de post helemaal niet, zag het via via

5 likes

Inderdaad zeer verontrustend dat de data van leerlingen en ouders hier zonder inmenging of toestemming voor AI gegooid zal worden. Smartschool wil zich hier profileren als de held maar ik heb ernstige bedenkingen bij hun nobele doelen.

Hun monopolie positie in de onderwijssector is nauwelijks gereguleerd of gecontroleerd. En na het horen van talloze cowboy-verhalen van developers die daar gewerkt hebben stel ik mij grote vragen bij deze AI-toepassing.

Waar je trouwens geen AI voor nodig hebt is om te weten wie de echte afhakers zijn: de (overwerkte) leerkrachten.

2 likes

Smartschool please don’t

Wow, AI kan nu al leerproblemen detecteren aan de hand van schoolresultaten, impressive :wink:
Much to do about nothing volgens mij: alle leerresultaten zitten al in Smartschool, nu gaan ze met veel tromgeroffel een assistant die resultaten laten samenvatten - goed voor luie leraars die geen zin hebben om zelf de cijfers te bestuderen en tendenzen daarin te detecteren. Maar dat gaat volgens mij niks van verschil maken voor een alerte leerkracht die zijn/haar studenten oplettend opvolgt…

1 like

kan zijn, maar ondertussen hebben de kinderen al dan niet terechte labels in hun dossier staan

Het vervolg: Digitaal platform Smartschool herbekijkt AI-tool na kritiek: “We begrijpen de bezorgdheden”

Om op je vraag te antwoorden @Luc :

Dat systeem werkt met 3 parameters: de gebruiksactiviteit van leerlingen op Smartschool, de schoolresultaten en de afwezigheden.

Wat mij dan wel weer zorgen baart is het gebruik van een zogenaamde Onafhankelijke Adviesraad… van het bedrijf zelf :sweat_smile: zeer onafhankelijk lijkt me…

3 likes