The year of the Linux Desktop

Sinds een jaar of … tien? vijftien? wordt elk jaar voorzichtig uitgeroepen tot year of the Linux Desktop - maar nooit lijkt het ook effectief the year of Linux on the desktop te zijn.

Ikzelf speel al met Linux (Desktop) sinds mijn eerste Linux User Groups in het gezegende jaar 99 (L4L! SuSE!), volg het nog hier en daar met om de paar jaar een nieuwe reeks experimenten, mijn laatste gedocumenteerde poging al weer van 2017 (damn, I’m getting old).

Maar! Ik lijk meer en meer een shift te voelen, en het lijkt voornamelijk door:

1. Mensen die het AI-strot-geram van Windows beu zijn (niet onverstaanbaar)
  2. Eindelijk meer UX/UI en consistentie in desktop environments (because, damn, de neveneffecten van freedom of choice)
  3. Gaming die eindelijk 1. meer aandacht begint te krijgen

Ik zag dit artikel van The Verge passeren, en het gaf me … hoop!

Zijn er hier die voornamelijk tot vollédig op Linux draaien op hun daily driver(s)?

Wat zijn jullie ervaringen, toolkits, waarschuwingen en tips?
Zijn er ook non-developers die Linux-first zijn gegaan?

Eerlijk - ik zou graag zó cool zijn.
Maar Linux wil voor mij nog zeggen dat je meer moet bezig zijn met je systeem dan je output, en dat zijn voor mij telefoonpalen van stokken in de wielen. Ik hoop dat ik zeer snel ongelijk krijg.

3 likes

Ik heb nu Linux mint op mijn moeder haar oude laptop gezet (en de laptop aangeslagen). Was een Medion die niet (legaal) naar Windows 11 kon. Bedoeling is om daar mijn mail, internet browsing, tweede scherm met timing tijdens autosport toestel van te maken.
Hoofd pc blijft een Win 11 desktop want gaming toestel.

Nu de windows dingen die je aanhaalt is Microsoft wel zelf aan het terugdraaien: minder verplichte copilot, geen account meer nodig,…

3 likes

Naar aanleiding van post eerder op het forum zorin OS geïnstalleerd op oude laptop. Onder de indruk van ui / performantie/ gemak (zeker voor Windows gebruikers). Draait in mijn thuisnetwerk met navidrome en jellyfin.

2 likes

Iets meer dan een maand geleden dual boot voorzien: Windows 11/Linux Mint. Ik moet zeggen dat ik nu al enkele weken nog uitsluitend Linux Mint gebruik en ik daar zeer over te spreken ben.

Ik heb een niet al te oude gaming pc die recente games vlotjes draait en mijn Windows 11 draait zelf ook redelijk goed, maar soms heeft die wel eens wat brainfarts en moet ik gaan troubleshooten naar de oorzaak.

Het opstarten is een droom, updates leiden zelden tot een herstart en tot zover kan ik alles prima draaien. Games via Steam lopen als een trein, zelfs Metro Exodus, dat ik niet aan de praat kreeg in Windows 11, draait zonder verpinken op Linux.

Figma draait super, weliswaar in de browser, want geen desktop-app natuurlijk, en mijn FL Studio heb ik vlotjes kunnen installeren via Bottles.

Er zitten heel wat handigheidjes in voor bijvoorbeeld keyboard shortcuts en Claude Code voelt zich helemaal in zijn habitat in de terminal (zsh).

Voor elke app heb ik zowat een alternatief indien nodig. Het enige waar ik eventueel nog Windows voor opstart, zijn grafische programma’s zoals Affinity (Designer) of de Adobe Suite. Dan maar eens Inkscape leren misschien? Voor zover ik het even probeerde, merkte ik dat het best wel indrukwekkende features heeft.

Het zijn tevens goeie tijden om een Linux op te zetten met behulp van AI om wat dingen uit te zoeken.

Als je vragen hebt, shoot!

1 like

Desktop is een Win11 met lokale account + script om alle bloatware uit te schakelen / verwijderen. Draait goed, geen klagen van.

Vroeger begonnen met Ubuntu 4.10 in Dualboot. De tijden van sukkelen met drivers! CD wel gratis te bestellen online. :nerd_face:

Laptop draait sinds enkele jaren Pop!_OS linux. Heel tevreden van!

De kindjes (7 en 8) hun 2e hands laptops draaien Zorin OS linux. Stabiele en gemakkelijke omgeving. :ok_hand:

1 like