Thuiswerk

Ik vroeg me feitelijk af, na het lezen van al die podcasts suggesties wanneer ik die kan luisteren. Normaal is dat voor en naar het werk, maar minstens 70% van de tijd carpool ik, dus die ritten vallen al weg.
Dus ik begon me af te vragen hoe vaak wordt er tegenwoordig thuisgewerkt?

Ik zelf zit nu op 3 van de 5 dagen thuis te werken, dinsdag en donderdag naar Brussel.
Ik ben een freelance lead developer van 1 team met 9 man, in een software afdeling met 10 ontwikkel teams. Bedrijf in totaal 2000 man denk ik.

Als IT consultant bij een verzekeringsmaatschappij, ga ik op dinsdag en donderdag (bij niet-regenweer met de fiets) naar kantoor in Wilrijk. De andere dagen werk ik lekker van thuis.
En onderweg heb ik mooi de tijd om de podcast te luisteren :slight_smile:

Ik werk zelf bijna 100% van thuis uit. Mijn team is half Nederlands half Belgisch. 1x per maand gaan we enkele dagen naar Amsterdam en af en toe komen zij enkele dagen naar Antwerpen.
Die dagen worden we dan verwacht op kantoor te zijn.

Nú maandag tot en met woensdag ga ik bijvoorbeeld naar Amsterdam. Hotel is op 2 minuten stappen van het kantoor. Wel buiten het centrum dus 's avonds niet heel interessant.

Los van mijn werksituatie luister ik meestal al wandelend met de hond en af en toe in de auto.

Edit:
Ik heb eigenlijk nooit iets anders gekend dan Thuiswerken.
Ik ben mijn stage begonnen op kantoor, na 2 weken corona, thuis stage en vervolgens gestart bij een remote only start up. Vervolgens in mijn huidige job beland waar de company policy 2 dagen/week is maar er per team veel flexibiliteit is.

Ik zou niet anders meer willen. Is toch wel een vaste eis bij een nieuwe job. Toen ik in mijn huidige rol startte ben ik nog vaak naar kantoor gegaan en het werkt niet voor mij.
Te veel afleiding van collega’s, ballen, minder dringende zaken, woon-werk verkeer, gevoel en mijn privé leven moeten regelen rond kantoor. (Mijn hond uitlaten, mijn vriendin brengen en ophalen naar werk).

Naar kantoor gaan bekijk ik eerder praktisch. Zonder doel daar gaan zitten maakt mij een stuk minder productief. Indien er een meeting, briefing, workshop of iets dergelijks is dan zorg ik uiteraard dat ik aanwezig ben.

Daarin merk ik dat veel Belgische bedrijven nogal ouderwets zijn en niet echt open staan voor een remote-first mentaliteit. (Indien ik dit fout heb en jouw bedrijf staat open voor een medior frontend developer: react, JS/TS, laat mij gerust iets weten :wink:)

Wij verwachten dat onze mensen minimum drie dagen naar kantoor komen… de meeste komen vier en soms eens een uitzondering die de regel bevestigt (sommige thuissituaties zijn afwijken en daar hebben we respect voor). Team van 10 man.

We merken dat de interactie tussen de developers en de kwaliteit van de oplossing beter is (in vergelijking met periodes waar er veel meer tot volledig thuisgewerkt wordt).

Directe interactie beats any tool any time… zie ook de thread van “productivity tips” en de “ongewenste teams conversaties” van @Razldazlralph . Want dat is uiteindelijk één van de meest onderschatte issues volgens mij: we hebben een massa kanalen die we gebruiken ter verantwoording van thuiswerken, want, je kan altijd iedereen wel bereiken wanneer dat nodig is. En dat klopt, maar, zomaar even een “berichtje typen” op slack of teams of whatever is helaas voor iemand die zit te werken een “storing” in zijn workflow. Hij moet mogelijks een mind switch doen van zijn taak naar iets volledig anders. Dat kost enorm veel tijd. Wanneer iedereen op kantoor zit merk je dat mensen meer rekening houden met het feit dat mensen bvb aan de koffie staan om iets te vragen (en dus toch even niet in de code zitten), of, merk je dat mensen even vragen om samen te zitten in een meeting room, waar ze na 10 minuten goed overleg dan uitkomen met een oplossing… iets dat anders een half uur asynchroon berichtjes sturen is met twee.

En dan spreek ik nog maar over productiviteit alleen… qua dynamiek en teamvorming is samenzitten toch ook wel heel belangrijk, tenzij je je job als louter 8 uur code kloppen ziet zonder echt een sociale aangelegenheid.

Enfin, da’s mijn vijf cent en ervaring.

4 likes

Ik ben pro flexibiliteit. Soms werk ik de hele week thuis, soms maar 2 dagen. Het feit dat dit kan, vind ik zalig.
Meer zelf, in ga nooit voor een bedrijf werken die een x aantal dagen per week op kantoor policy heeft.

Volgens mij lopen zo’n bedrijven doorgaans veel talent mis (toch zeker in de sector waarin ik werk). Van argumenten als “productiviteit” en “teambuilding” krijg ik al helemaal de kriebels :slight_smile:

2 likes

Agree to disagree :slight_smile:

Leuke antwoorden. Ik voel wel dat hier alleen IT-ers hebben geantwoord :slight_smile: maar op dit forum kan dit niet anders zeker :smile:

@wimpi ik ben halvelings mee eens met wat je zegt, ondervind dit ook (onderbrekingen, asynchroon, minder interactie, …) Daarom vind ik twee dagen naar kantoor gaan niet erg, zeker als er dan collega’s zijn, maar om twee dagen te komen en dan er alleen te zitten omdat de andere op een andere dag komen vind ik belachelijk.
Wat betreft volledig remote werken, dit hangt veel van team tot team af, ik kom heel veel in contact met de andere mensen van andere teams (werkt er al 20 jaar, dus ik ken overal wel volk waar ik een praatje mee kan doen :slight_smile: ). Bij ons is het de gewoonte dat we na onze daily scrum in de teams meeting blijven hangen, en dan moet er niets meer gezegd worden ofzo, maar iets vragen of snel effe scherm delen is zo een gewoonte geworden dat dit even bijna zo efficient is als op kantoor. Maar er zijn teams die na de daily scrum ophangen en elkaar heel de dag niet meer spreken, tja dat werkt niet zo vlot hé.
En met interrupt daar leer je mee leven, ik negeer regelmatig chats of als ze bellen hang ik direct op.

Moet wel toevoegen, de policy is daar 3 van de 5 in feite, de IT-ers zijn beetje daar de uitzondering daar is 2 van de 5 goed… Maar strikt gecontroleerd of zelfs gecontroleerd wordt dat niet.

Mijn grootste gemis, is “het koffiemachine” wat je daar soms allemaal te weten komt (werk gerelateerd) is echt handig. Je maakt daar ook vrienden. Dit is misschien natuurlijk eigen aan het grote bedrijf waar ik zit

De waarde van een koffiemachine is idd meer dan koffie.

1 like

Ik ben geen IT’er, en werk 3 (soms 2) van de 5 dagen thuis.

Voor mij goeie balans tussen

• tijd verliezen naar en van kantoor rijden
  • kindjes naar school kunnen brengen (1 dag ook afhalen)
  • collega’s voldoende zien om connectie te hebben, grapje en babbeltje te kunnen doen
  • productief te zijn zowel thuis als op kantoor
  • belangrijke zaken face to face te kunnen bespreken

Mails zero inbox. Helft agenda ingeboekt, helft express leeg houdend (lukt niet altijd).

Enige waar ik moeite mee heb, is de neiging om ieder Teams bericht asap te willen beantwoorden.

Ik werk 3 tot 4 dagen van thuis en zou het niet kunnen missen.

Als ik naar kantoor ga, werk ik ook regelmatig met oortjes in en als ik video calls moet doen is het altijd zoeken naar een vrije plaats of vergaderzaal.

Persoonlijk ervaar ik zeer weinig voordelen van kantoorwerk, buiten af en toe een babbel tijdens de middagpauze.

Thuiswerk bespaard mij 2 uur tijd per dag die ik niet in de auto moet doorbrengen, wat het verschil maakt tussen wel of niet sporten.

Alsook geeft het de mogelijkheid om tijdens de dag als de zon schijnt eens een was op te zetten zodat de zonnepanelen renderen.

En die podcasts die kan je bij thuiswerken gerust doen door nog een half uurtje te gaan wandelen met podcast , ipv in de auto te zitten.

Wij doen hier 2 dagen verplicht op kantoor. Sowieso maandag voor iedereen en de 2e dag is af te spreken met je team.

Maandag is de hel, iedereen op kantoor wilt zeggen dat alle meeting rooms constant bezet zijn. Maandag is ook de dag van de statusmeetings en 1-1’s dus eigenlijk zie je vooral veel collega’s in en uit meetings gaan. Veel kans om “samen te werk” of een babbel tussendoor is er niet.

Op de tweede dag is er meestal wel een meeting ingeboekt die toch net iets handiger is om in persoon te doen, maar het blijft beperkt tot 1-2 uur waarvoor kantoor écht nuttig is die dag.

Wat koffiemachine betreft: bedrijf is voornamelijk franstalig. Mijn frans is niet zo top, dus die gesprekken blijven vrij beperkt gezien het engels van de franstaligen ook niet zo top is. Being an introvert helpt ook niet om die “connectie” echt te ontwikkelen.

Vanuit HR wordt zeer expliciet vermeld dat 2 het absolute minimum is. Als maandag een feestdag is → dan nog worden 2 dagen verwacht. Makkelijk praten voor de meeste die op max 30min pendelen wonen. Ik verlies per kantoordag 3 uur in de auto (van mij mag de Computer Club podcast dus gerust een uurtje worden :innocent:), elke week dus 6 uur. Nu kan ik er wel nog mee leven, maar volgende maand wordt in papa en ik verwacht dat die 6 uur dan extra pijnlijk gaan worden.

Office days zijn voor mij op zich geen probleem, maar de balans, het nut en plezier moeten er ook wel naar zijn. Ik kan leven met een bedrijf dat 2 dagen per week op kantoor vraagt, zolang het een gemiddelde mag zijn en niet per week exact gemeten wordt.

Edit Toevoeging:
Om op tijd in BXL te geraken sta ik elke dag om 06u00 op. Dagen dat ik niet naar kantoor ga, probeer ik te gaan lopen wanneer ik opsta. Een dag op kantoor betekent momenteel sowieso geen sport…

Ik besef nu weer extra hard waarom ik liever thuis zit. :upside_down_face:
Ik zit hier op kantoor in Amsterdam en zowel links en rechts zitten de dames zo hard te praten dat ik ze door mijn noise cancelling headphones hoor (bose QC35 II)

Ik ben wellicht geen referentie, maar ik werk principe altijd van thuis uit! Behalve als ik bij klanten ga voor advies of audits. Ik ga minstens 1x/ kwartaal naar HQ in Breda, enkel voor overleg. Voor de rest heb ik dagelijks meerdere malen online overleg! Erg sociaal is dit niet, maar ben de rust en stilte ondertussen wel gewend (en hou hier ook enorm van)!

Bij ons is het hybrid (3 dagen op kantoor, waarvan eentje te kiezen) en vind dat eigenlijk zo wat the worst of both worlds. Ik begrijp alle argumenten van kantoor/thuiswerk, but hear me out.

We zijn een klein en vrij jong team, meetings irl zijn voor mij 10 keer waardevoller dan meetings waar de helft inbelt. Discussies verlopen veel natuurlijker en zijn beter te verstaan. Inbellen in een meeting room vind ik écht vreselijk, moeilijk om de aandacht te krijgen.

Verder vind ik het ‘teamsfeer’ argument niet zo maar iets om te negeren. Is misschien iets persoonlijk, maar als ik dan toch moet werken tot 't einde der dagen, liever in een toffe sfeer waar er ruimte is om te lachen en eens effe te ontspannen (watercooler etc) dan thuis alleen op mijn bureau te zitten. Het helpt waarschijnlijk (niet) dat ik alleen woon zonder kinderen én op 10 minuten fietsen van kantoor.

Met hybrid werk en geen vaste kantoordagen krijg je ook van die momenten dat je je afvraagt waarom je naar kantoor ging, want de enige mensen die er zijn zijn ook net diegene die je niet nodig had.

Het hele focus argument kan ik inkomen, maar de “do not disturb with headset” regel vind ik een easy fix daar voor. Kunnen afstappen op iemand als het écht nodig is is zo veel handiger dan mail/bellen/slack imo.

Bovenstaande punten zijn natuurlijk gewoon persoonlijk. Ik heb ook 't geluk dat meetings bij ons ook alleen valuable meetings zijn, kantoor best stil is (geen bellende sales people, of bellers tout court) en dat ik op 10min van kantoor woon. (En ook gewoon eenzaam ben mocht ik 5 dagen per week van thuis werken haha)

Dit artikel verwoordt het sowieso tien keer beter: Hybrid combines the worst of office and remote work

3 likes

Ik heb jaren hybride gewerkt toen ik nog product deed. Sinds ik 3 jaar geleden de software kant achter me liet en me op infrastructuur binnen gezondheidsinstellingen toelegde is het thuiswerk wel zo goed als onbestaande geworden. Gelukkig zijn de instellingen die ik bedien allemaal binnen het Gentse op 10 tot 20 minuten fietsen. Vaak ben ik het enige IT profiel tussen allemaal zorgverstrekkers en die zien graag fysiek iemand ipv via een video verbinding.
Ik betrap mezelf er wel op dat ik donderdagochtend vaak wat omwegen maak afhankelijk van de podcast duur :wink:

1 like