Een forum ā¦ het is iets. Het is geen Facebook-groep, waarbij berichten in de nieuwsfeed verschijnen. Ook geen Slack-kanaal, dat bij hippe start-up vogels openstaat op het werk. Wel een bestemming waar je zelf naartoe surft. Gelukkig zijn er manieren om nog zo makkelijk te maken.
Manieren om het forum te volgen
Web-app
Discourse, de software waarop het forum draait, werkt erg goed op mobile. Je kan het forum ook toevoegen aan je homescreen; dan krijg je ook notificaties en een badge met ongelezen berichten.
iPad/Mac-app
Voor mensen op Mac: Discourse heeft ook een iPad-app die je op MacOS kan draaien.
CC Startpagina
Dankzij @Robin kan je het CC-forum (en de podcast/nieuwsbrief) zien wanneer je een nieuwe tab opent in Firefox of Chrome.
Emails
In je profiel kan je aangeven of, en op welke frequente, je een āsamenvattingā van het forum wil ontvangen.
Je krijgt ook meldingen wanneer mensen antwoorden op een van jouw topics.
RSS
Discourse heeft heel goede RSS-ondersteuning. Ontdek het hier.
Fediverse
Een aantal categorieƫn kan je ook volgen op het fediverse, en dus je via jouw Mastodon-app: Technieuws / Tips / Support / Podcast Q&A.
Tips voor het forum zelf
Topics stilhouden
Onder elk topic kan je aangeven of je dat topic wil muten.
Alle berichten op gelezen zetten
Als je naar nieuwe berichten gaan, kan je op āNegerenā duwen om ze allemaal op gelezen te zetten.
Is er een manier om op het forum te zoeken naar bepaalde woorden? Ik zie enkel filters op categorie en/of tags, maar geen āzoekā functie.
Er is natuurlijk altijd google met site:computerclub.forum maar ik kan me voorstellen dat er een betere manier bestaat
Waar bekijk je het forum? desktop of de discorse app?
In beide heb je bovenaan op de āhomepaginaā (overview met alle topics) rechts een zoekfunctie. Ziet er nu uit als een terminal icoontje.
You got me. Heb de iconen aangepast, zoals bv. Antwoorden. Allemaal meer hoekig, meer in de stijl. Enkel dat vergrootglas is zo verdomd rond. Vond die Terminal wel cheeky, maar ik zondig tegen tegen First Rule of UX: doe gewoon wat standaard is.
Voorlopig ff uit de Font Awesome-set (die Discourse gebruikt) deze gekozen. Hebben dankzij onze Vrienden van de Show een Pro-abonnement kunnen nemen daarop