Tips voor laadpaal

Mogelijkheid tot brandgevaar vind ik online ook terug, maar vind ik een beetje een kromme redenering.
ik verklaar me nader, je moet natuurlijk zien dat de bekabeling achter het stopcontact in orde is en dat je niet dezelfde kring gebruikt als de friteuse, airco en het inductievuur.
als er brandgevaar is om een 3kW over een 2.5mm² draad te sturen voor meerdere uren per dag dan moeten per direct alle zonnepanelen afgezet worden!
en als je echt zeker wil zijn zet je er een 16A stopcontact op, dan heb je ineens een uitval beveiliging. die gebruiken we voor onze keramiekoven die wel iets meer stroom trekt dan een e-auto.
ik zie net dat er ook zijn voor een 3-fase stekker en dat deze er dan 22kW eruit krijgt, lijkt me de nood voor een laadpaal al helemaal over de top.

tenzij je heb privé koopt en dan via de laadkaart van de firma u kan laten betalen :smiley:
?

3 likes

Een 2,5mm kabel is niet gemaakt voor lange tijd die stroom. Zonnepanelen stroom komt ook niet allemaal op 1 stopcontact.

Een inductie kookvuur moet standaard op een 6mm kabel, net voor die reden.

Die 3 fase laadkabel is niet voor een normaal stopcontact met 2,5mm kabel.

En ja, ik heb inderdaad laadpaal net om thuis te laden met laadkaart van werk. Op die manier is mijn laadpaal na 1 jaar terugbetaald.

Ondertussen heb ik een gunstigere offerte gekregen voor een geplaatste en gekeurde Charge Up van Easee voor € 1600.

2 likes

@PieterDg Hangt van het vermogen af, maar je omvormer kan wel degelijk aangesloten zijn met 2,5mm² kabel. 2,5mm² kabel mag maximaal afgezekerd worden met een zekering van 20Ampere dus als men de berekening maakt met de standaard waarden komt dat op 220 x 20 = 4400 W of 4,4kW
Inductie kookvuren zijn niet standaard 6mm². Als men niet op de hoogte is van het vermogen van de kookplaat legt men bij een 380V aansluiting 4mm² afgezekerd op 25 ampere en bij een 230V volt aansluiting 6mm² afgezekerd op 32 Ampere

3 likes

Ik heb een Smappee EV Wall Home 3-Fasig 22 kW met vaste kabel van 8m inclusief installatie & keuring, incl BTW voor 2061€.
Heel tevreden over.

(wagens laden meestal maar max 7.5kWh, op AC)

2 likes

Ik heb een Wallbox copper met solar charging (=extra module in de zekeringkast ipv via de P1 meter). Deze kan je instellen om enkel te laden met het overschot aan energie (=zonnepanelen). Deze laadpaal heb ik gekoppeld met het E-flux.io backoffice. Dat kost ongeveer 5 euro per maand. Nu kan ik laden met mijn laadkaart van het werk en het geld wordt doorgestuurd naar je privérekening. De werkgever ontvangt een factuur van E-flux voor de laadkosten. Je kan in het dashboard van E-flux zelf je laadprijs instellen.

3 likes

Net ook aan het overschakelen naar E-flux! (Huidige provider stopt er mee, vandaar)