Wij zijn thuis het plaatsen van een laadpaal aan het bekijken maar ik geraak er niet meer aan uit. Die markt zit vol met producenten die allemaal best sterk lijken maar toch 1000 EUR in prijs fluctueren.
Hebben jullie ervaringen die jullie kunnen delen? Merken die aan of af te raden zijn? Features om op te letten?
Kwa context: we hebben zonnepanelen met een hybride omvormer van Huawei en een 5kWh batterij (ook Huawei). We zitten dus al met loadbalancing in onze meetkast, een app om op te monitoren van Huawei en we gebruiken ook de HomeWizard P1 meter (maar niet actief).
Ik kan geen advies geven mbt welke laadpaal, maar besef dat je zonnepanelen & 5kWh batterij marginaal worden tov je laadpaal. Die laadpaal trekt 11kWh (of sommige nog meer als je elektrische installatie het aan kan), veel meer dan je zonnepanelen en batterij kunnen leveren. Met een 5kWh batterij kan je zo een 30km elektrisch rijden. Mijn dochter die nog inwoont heeft een elektrische bedrijfswagen die we hier thuis âtraagâ laden aan het gewone stopcontact: als de zon maar matig energie levert (bewolkt) en mijn 5kWh batterij vol is, kan die auto slechts 2 uur laden aan 2600Wh op de zonnepanelen en de volle batterij om dan amper 10% bij te laden, vooraleer die netstroom begint te trekken. Als ze snel moet laden doet ze dat aan de laadpaal op het werk. Een laadpaal thuis is dus voor haar/ons niet zinvol. Maar niet iedereen kan laden op het werk natuurlijk.
Goeie opmerking, we gaan sowieso voor een paal van max 11kW en eentje die moet kunnen dynamisch laden.
Thuis snelladen is denk ik het duurste dat je kan doen, nu met het capaciteitstarief.
Mijn vriendin kan met de elektrische wagen op haar werk laden, maar sommige weken gaat ze te weinig en dan wordt het nipt kwa rijbereik. Thuis traag kunnen laden zien we dan als de oplossing.
De dichtstbijzijnde laadpaal is op 2km van onze deur. Een gezonde wandeling, maar met de winter en kwakkelweer op komstâŠ
Van mijn werkgever wordt er een laadpaal via Shell voorzien. Mijn ouders hebben thuis een Wallbox Pulsar Plus en lijken hiervan tevreden te zijn. Bijzonder klein, maar kan toch aan 22kW laden. Lijkt ook betaalbaar te zijn. (600 EUR)
Ik zit binnenkort met hetzelfde probleem.
Ik krijg een elektrische auto van het werk en zou deze 's nachts graag traag laden thuis. Dit moet via laadpaal zodat het terugbetaald wordt (via laadbadge vh werk).
Ik heb van het werk een laadpaal gekregen omdat ik elektrisch rijd en die is van Alfen via Eneco.
Best wel blij van maar wel opletten bij installatie en keuring want zowel ik als een andere collega hebben na enkele maanden een kortsluiting gehad omdat ze de connecties niet genoeg hadden aangespannen
Easee Lite 11kW (met socket), rond de 1500 EUR geĂnstalleerd
Peblar Home 11kW (met vaste kabel), rond de 1700 EUR geĂŻnstalleerd
Maar ik twijfel over de robuustheid van die toestellen, aangezien ze toch 500-1000 EUR goedkoper zijn dan bijvoorbeeld de Alfen bij EDI. Zijn die dan overpriced? Of de alternatieven ârommelâ?
Wallbox werd ons afgeraden door veel gedoe als die toestellen service nodig hebben.
En dan heb je nog het managementplatform⊠Blijkbaar hebben veel plaatsers een soort âvendor lockâ daarop, omdat ze stevige commissies krijgen van die platformen. zucht
Hier gebruiker van 3x Easee laadpaal, 2 hiervan staan al 2Yr buiten zonder enige problemen.
Gezien ik zelfstandig ben en een opleiding industriele ict heb gehad heb ik deze wel zelf aangekocht en geinstalleerd.
Ik denk dat als je de mogelijkheid hebt om deze prive aan te kopen + installatie en dan laadkaart via werkgever je hier vrij snel profijt op neemt, vraagt wel een investering ipv via lease budget.
Voor de easee laadpaal kan ik meegeven dat de inkoop op ± 650⏠ex btw zonder diff, zekering kabels ⊠ligt.
De Alfen is ± 900⏠zonder display, kabel etc deze gaan snel omhoog in prijs met display, rfid, vaste kabel etc
Edit belangrijk punt vergeten:
Monteerpaal is extra 200 (alfen) 300 (easee)
Voor een thuis installatie vond ik zelf de alfen destijds âte grootâ tegenover het meer âdesignâ easee.
Tegenwoordig is de installatiepaal voor de Alfen wat slanker geworden.
Display etc vind ik overbodig aangezien de leds meer dan genoeg info geven.
Een vaste kabel vind ik wel een must.
Als er specifieke vragen zijn contacteer me gerust
De vraag is ook, hoe future-proof moet de laadpaal zijn naar de toekomst toe m.b.t. domotica en home automation.
Veel laadpalen hebben hun eigen dongle om op de P1 poort te steken, waardoor je die niet meer kan gebruiken voor andere toepassingen.
Kies vooral een laadpaal die âdisconnectedâ aangestuurd en upgraded kan worden. En daarmee bedoel ik; die aangestuurd kan worden door een lokaal protocol zoals modbus en geen internet/wifi nodig heeft met een of andere online dienstverlening. Hoe tof de toestellen van het merk Easee lijken, ik zou dat nooit aanschaffen omwille dat het enkel werkt via wifi aansturing via online portaal. Zijn ze morgen failliet en gaat het portaal plat dan ben je er zo goed als niks meer mee.
Let op dat de laadpaal ook upgradable is, softwarematig. MobilityPlus smeert zo laadpalen van het merk Mennekes aan bij bedrijven en appartementsgebouwen. Die toestellen kunnen niet remote beheerd worden en voor ieder probleem moet daarvoor een technieker ter plaatse komen. Updates⊠de technieker moet dat dan toestel per toestel initialiseren ter plaatse.
Na wat onderzoek kwam de Alfen Pro bij ons er als beste uit. Stevige kast, modbus tcp/ ip aansturing voor als je het wil aansturen via home automation (load balancing), phone app voor lokaal beheer zonder online dienst.
Als je mono-fase elektriciteit aansluiting hebt zal je wel naar 3-fase moeten overschakelen als je 11Kw wil. Voor 7,4Kw of 3,7Kw kan je mono-fase houden.