To WIFI6 or to WIFI6E

Recent ben ik verhuist naar een app samen met de vriendin. Voor Base internet gekozen maar de modem/router blijkt toch niet echt dat te zijn en ik heb ook bar weinig controle over mijn toestel. Voorlopig het streamen opgelost met een oude tp-link router te plaatsen als AP op een andere subnet aan de tv en draadloos verbonden met de Base router. Nu wil ik een betere router rechtstreeks bekabeld verbinden met de Base router en dan mijn gehele netwerk zelf beheren vanop de nieuwe router. Ik zit fb marketplace en 2dehands in de gaten te houden heb nu twee toestellen op het oog, de TP-Link AX73 en AXE75.

Vergelijken - Tweakers

Wat ik ervan versta is dat wifi6e een extra band gebruikt en wifi6 de 2.4 en 5GHz banden. Verdermeer denk ik eigenlijk niet dat ik hier wifi6 apparaten heb liggen en dat wifi7 eigenlijk de echte toekomst is, dus wifi6e lijkt me nu niet echt dat tikkeltje extra te zijn om daar speciaal voor te gaan.

Ik wil een router dat ik voor lange tijd kan gebruiken, goede dekking heeft en snelheden kan halen dat geschikt is om HD (wss later UHD) te kunnen streamen.

Mijn gevoel zegt dat de AX73 een betere keuze is voor mij, maar ik vroeg mij af wat de experten ervan vinden en of ze mss nog andere toestellen konden aanraden. Dank

2 likes

Persoonlijk zou ik er mij allemaal niet zoveel zorgen om maken. Tegen dat het merendeel van je apparaten wifi 7 heeft is er vast wifi 7e of 7f of 8…

Niet “fietsen es fietsen”, maar mijn motto is “wifi es wifi”. Love vooruitgang maar de tech van gisteren is morgen niet opeens obsolete. Maar ik ben ook weer niet de grootste netwerk nerd…

3 likes

wifi 7 is in essentie wifi 6e waarbij je alle drie de banden samen zou moeten kunnen gebruiken , in realiteitis er nog steeds geen enkel router uit die dit kan met wifi 7 en dus is wifi 7 eigenlijk gewoon marketing .

snelheid is bij alle “6” wifi even snel als je telenet verbinding :wink:
afstand los je op met mesh.

tplink is goed en cheap don’t look further or fall in the numbers trap …in realiteit merk je practisch niks van verschil.

3 likes

Dank beiden, ik zal voor de AX73 gaan. Er staan er 2 te koop op 2dehands. Tweakers zegt dat er ook een mesh node bijgeleverd wordt dus dat is dan ideaal voor in de bureau te plaatsen.

1 like