Upgrade naar Win11

Zoals iedereen ondertussen al weet, stopt de support voor Windows 10 in oktober 2025.
Voor zover ik heb kunnen checken, voldoet mijn hardware aan de vereisten om te upgraden naar Win11, maar er zijn nog enkele haken en ogen.
TPM heb ik via de BIOS van mijn moederbord kunnen activeren
Het enige waar de upgrade wizard nog over valt is “secure boot”.
Mijn systeem disk is een Samsung SSD (250GB) maar die heeft nog MBR en zou GPT moeten zijn.
Heeft er iemand ervaring met het omzetten van MBR naar GPT zonder dataverlies?
Ik heb al raad gevraagd aan de infrastructuur-man op het werk en hij raadde een clean install aan. Hetgeen ik liever zou vermijden.
Alle advies of “been there, done that” reacties zijn welkom.

Hoi

Ik volg uw infra-man, een clean install heeft enkel maar voordelen.
Je moet ook rekening houden dat klooien aan partities ervoor kan zorgen dat je hele schijf onbruikbaar is, waardoor je alle data kwijt bent.

Dus voor je de schema’s zou aanpassen, zou ik u ZEKER aanbevelen om een backup/clone te maken van die drive op een andere disk.
Hiervoor kan je de ingebouwde tool gebruiken van windows, of EaseUS Partition Master, clonezilla, gparted, …

Als je nog een 2de slot hebt, kan je een nieuwe disk insteken, daar win11 opzetten en die rustig instellen. Via dualboot kan je dan altijd nog terug naar de W10-disk.
[tip: neem een ander merk van disk zodat je niet per ongeluk de originele overschrijft]

2 likes

Ik was sowieso al van plan een extra SSD te kopen (de boot disk is een Samsung SSD van 250GB, de andere disken zijn nog HDD).
Bedankt voor het advies!

Vraag me wel af of mijn Win10 licentie dan gewoon wordt omgezet naar een Win11 (maw of die aan mijn MS account hangt)

Ja hoor, die is gekoppeld met uw toestel.

1 like

Ook handig als je een clean install gaat doen; autounattend file maken. Kan je meteen alle bloatware eruit laten. :smile:
Zie filmpje onder:

2 likes

Wat Win 11 betreft krijg ik deze resultaten. Heb weinig zin om aan mijn hardware en BIOS te gaan prutsen, maar het ziet er naar uit dat ik weinig keus heb. Tenzij iemand beter advies heeft dan Windows? Officieus lees ik wel dat Win 11 lijkt te draaien op deze oudere generatie AMD processoren.

Als je een (relatief) recent moederbord hebt dan kan je het tweede puntje TPM makkelijk in de BIOS aanzetten. Als je processor niet ondersteund wordt dan vrees ik dat een hardware upgrade nodig is.

Je kan via die autounattend de hardwarecheck bij install omzeilen.
Heb ook nog een laptop die qua processorsnelheid voldoende is, maar niet in hun lijstje staat.
Andere optie is overschakelen naar Linux :see_no_evil::smile:

Of er een chromebook van maken

1 like