(vibe coding) Hackathons Belgie

Hello, ik woon sinds anderhalf jaar in San Francisco en neem heel vaak deel aan hackathons. Zeker met Claude code kan je nu een werkende (web)app maken in een paar uur. Ik vroeg me af of er een leuke hackathons zijn in Belgie en of er hiervan een overzicht pagina bestaat? In San Francisco gebruiken ze veel Luma.

9 likes

Nog nooit aan meegedaan, zou ik wel eens willen aan deelnemen.

Ik heb het ook nog nooit gedaan en ook wel interesse.

Hoe verloopt zoiets meestal? Duurt het een avond, een dag, een weekend, … ? Is dat bij een bedrijf, gewoon een zaaltje of een speciale locatie? Werk je allemaal aan dezelfde opdracht of is het per thema of per technologie?

2 likes

Ik wel al hackathons gedaan en ik vraag mij af hoe vive coded hackathons precies werken?

Mijn ervaring bij hackathons is de challenge om iets uit te werken op een korte tijd.
Van idee naar product in een korte tijd.
Vooral de race tegen de klok op technisch vlak maakte het spannend. Ook vond ik de mix van technische profielen en niet technische profielen altijd super cool. Iedereen had zijn taak en specifieke sterktes.

Ik vraag mij af hoe dat dan met vibe coding werkt? Als het hele team aan het technisch gedeelte werkt (wat kan dankzij vibe coding), hoe zit de dynamiek dan? Of kom je op een specifieke vibe coding hackathon voornamelijk niet-technische profielen tegen?

Een “gewone” hackathon, vóór gen AI, heb ik al een aantal keer gedaan, is altijd leuk. Wil ik zeker nog wel eens doen. Ik denk dat alle hackathons tegenwoordig wel ergens een vibe code/ai assisted coding component hebben, net zoals alle devs wel iets van ai gebruiken.

De hackathons waar ik aan heb meegedaan waren altijd intern bij het bedrijf waar ik werkte. Nog nooit meegedaan aan een externe hackathon. De enige die ik al tegengekomen ben zijn hackathons met een militaire link, dat is iets minder mijn ding.

2 likes

Normaal is het een hele dag, maar ik heb ook al hackathon nights gedaan van een paar uur. Sommige hackathons zijn per industry (bv finance, retail, social media…) andere zijn per thema (scalable product, b2b/b2c). Hackathons worden vaak gesponsord door bedrijven, meestal startups, die hun product willen promoten (weaviate voor vectors, coderabbit voor code review).

Als er genoeg interesse is, wil ik gerust eens rondkijken om een te organiseren in Gent. Er is een jury en hoofsponsor nodig (vooral voor locatie). Het is een leuke manier om developers en non-devs samen te zetten om te werken aan een nieuw product of idee.