Aster’s kooptips
Hallo Computer Clubbers,
Waarschijnlijk krijgen jullie – net als ik – regelmatig de vraag: “Mijn (GSM/TV/laptop/…) is kapot. Welke moet ik kopen?”
En zelfs al heb je zelf recent iets gekocht; jouw voorkeuren of noden zijn niet per se dezelfde als die van je vrienden/familie/collega’s. Dus moet je toch het internet op, zoeken naar eerlijke reviews. En dan beginnen de tegenstrijdige meningen. Of zie je het bos niet meer door de bomen.
Wat zijn deze koopgidsen?
Met deze koopgidsen help ik jullie graag in die zoektocht. Per categorie geef ik aanraders, algemene tips, en reviews. Maar: het is een forum, dus als je extra vragen of speciale noden hebt, dan beantwoord ik (of een andere Clubber) die graag.
Want opnieuw: iedereen zoekt iets anders. De vraag is dus niet: “Wat is de beste X?” De vraag is eerder: “Wat is het beste toestel voor jou, jouw use cases en jouw budget?” (Het antwoord op de smartphone-vraag is dus niet voor iedereen iPhone 15 Pro Max of Samsung Galaxy 23 Ultra.)
Over budget gesproken: vandaag zijn de meeste productcategorieën al vrij geavanceerd. Dus zijn er weinig echt slechte toestellen, en zit er amper nog verschil in kwaliteit tussen top- en middensegment.
Affiliate link
Aan de reviews zal ik altijd bronnen toevoegen die ik zelf betrouwbaar vind. Daarnaast zal je ook Coolbue-links vinden die ik voor Computer Club heb opgezet. Coolblue is zelden de goedkoopste, maar hun service is excellent … en via die links steken we ons clubje wat extra boterhammen toe!
Indien er natuurlijk elders een super deal is, zal ik die er ook bij plaatsen. (Weet trouwens dat de marges op elektronica heel laag zijn – deals betekent quasi altijd dat de stock opmoet. Een laptop heeft bv. max 6 à 7% marge)
Wie ben ik?
Een beetje achtergrond over mezelf, en waarom consumtenelektronica mij nauw aan het hard liggen.
Opgegroeid in een Selexion winkel waar ik sinds men jonge jaren achter de toog stond. We waren zeer innovatief en introduceerden vele nieuwe technologieën als “innovators”. Op deze manier is de winkel uitgegroeid tot een grote onafhankelijke verdeler met zowel B2B- als B2C-klanten. Ik stond alle zaterdagen in de winkel en verkocht producten, ging in de week mee naar B2B-events ()van Sony, Samsung, Proximus, LG, …) Ik had/heb een enorme passie om de de correcte producten aan mijn klanten aan te bevelen en dat is nu éénmaal het geheim van een goeie middenstander. Eens in Gent op de unief kluste ik bij in Office Center/Staples en zelfs wanneer ik afstudeerde (thesis rond de adoptie van nieuwe technologie) en een full-time job als accountmanager had … bleef ik thuis en bij Staples werken (belast aan 70%!). Maar met alle passie voor het product. Jammer genoeg is de kleine fotograaf/electrozaak een uitstervend ras: gestopt in 2013, en na lang twijfelen toch beslist om de zaak niet over te nemen. Ik heb nog wel 7 jaar in consumer electronics blijven werken als key account. Helaas is ook dit beroep is/was ten dode opgeschreven, en begon een carrière in de afvalwereld. Maar nog steeds help ik een maat met een grote computerzaak uit de nood met zijn clienteel. De servers en B2B klanten zijn geen spek voor mijn bek.
Ik bekijk mezelf als de verkoper in de Mediamarkt/Krefel die je zou willen hebben maar die zeer zeldzaam is. Doorheen de jaren heb ik het contact met de leveranciers gehouden, heb steeds alle consumer tech blijven opvolgen, en was een early adopter van vele tech YouYubers. (Met enige jaloersheid dat ik zelf nooit zo een kanaal heb gelanceerd in de jaren 2010 …)
Feedback welkom!
Uiteraard ook een warme oproep voor alle kritiek bij de koopgidsen of nog beter: eigen best buy guides of productreviews! Samen weten we altijd meer dan alleen!