Waarom is premium zo duur tov freemium?

Ik gebruik(te) verschillende apps en services onder een freemiummodel. Ik zou voor sommige gerust willen betalen, omdat ik ze ook vaak en graag gebruik.
Maar ik vind die premiumabonnementen dan meestal aan de dure kant, met weinig meerwaarde tegenover de freemiumversies.

Voorbeeldjes zijn DeepL (€7,49/maand) en Duolingo (€7,43/maand).
Ik vraag me vaak af waarom ze geen goedkoper alternatief voor premium aanbieden, bvb €2 per maand bij DeepL om langere teksten te kunnen vertalen maar nog steeds geen documenten.

Zijn er nog mensen die zich hetzelfde afvragen, en voor bepaalde freemium diensten gerust pakweg €2 per maand zouden willen betalen voor soort “premium light”?

2 likes

Ja hier kan ik je wel in volgen.
Anderzijds zou ik ook wel vaker voor het freemium een kleine donatie willen doen als soort van steun.
Vaak is freemium model ruim voldoende voor mij, dus geen nood om te upgraden.
Upgraden kan maar is inderdaad vaan €5 of meer per maand. €5 is echt niets, maar al die €5’s samen beginnen toch op te lopen.

Daarom zou ik het wel leuk vinden om wanneer het mij uit komt, te kunnen zeggen van hier is €5, €10, bedankt dat ik je product de afgelopen jaren heb mogen gebruiken.

Wat ook zo is, logisch wel, is dat je bij premium opties vaak betaald voor zaken die je niet gebruikt.
Een soort pick & choose formule zou ook wel cool zijn. Deze feature wel, die niet, dat is dan xx euro

1 like

Zeer herkenbaar gevoel. Uit principe wil ik voor apps die ik regelmatig (meermaals per week) de ontwikkelaars (klein of groot) vergoeden. Dat loopt echter wel snel op als je 5 of 10 euro per maand moet betalen voor 10 of 15 apps die je vaak gebruikt maar bijlange niet alle features nodig hebt.

1 like

Ik veronderstel dat die € 7 is wat je anders aan reclame opbrengt (+ wat extra).

Volledig eens. Vaak, mankeert “iets tussenin”. Ikzelf, mis een krantenwebsite (vb: de standaard en de morgen), die toelaat alleenstaande artikels te kopen.

Waarschijnlijk bestaat wel al zo iets als apart platform, maar zou toch handig zijn op hun website zelf.

ik denk dat @Smollie je daar alles over kan vertellen.

Ik heb deze discussie vaak met mensen, en ik denk dat wat als “duur” bevonden wordt vrij relatief is en vanuit verschillende standpunten moet bekijken:

Standpunt 1: Als je voor een applicatie die je regelmatig gebruikt 7 euro moet betalen per maand, dan heb je op jaarbasis 84 euro betaalt. Stel dat je 75 euro per uur verdient als freelancer (of kost aan je bedrijf, maakt al niet uit, en 't kan wat meer of minder zijn). Als die applicatie jou twee uur spaart op een heel jaar maak je winst. Ik betaal bvb met graagte 10 euro per maand voor github copilot (en voor alle devs binnen ons bedrijf trouwens was dit een no-brainer) want de tijd die je daar mee spaart is een veelvoud van die prijs waard.

Standpunt 2: Een Aperol op de vrijdagmarkt kost 9 euro. Need I say more?

Standpunt 3: En dit gesprek heb ik vaak met mensen die zeggen “kan je daar niet snel een app voor maken”. Als producent is het verhaal ook gewoon niet haalbaar volgens mij voor minder geld. Neem het volgende imaginaire scenario. Stel dat je in België een app maakt waar je met 5 mensen een jaar aan werkt om op te starten. De volledige kostprijs van een developer zetten we voor de eenvoud op 100k per jaar (is er niet zover af trouwens). Na één jaar heb je een put van 500k en kan je beginnen verkopen. Na één jaar verkoop heb je een totale kost alleen al aan mensen van 1 miljoen euro (500k van jaar 0 en 500k van jaar 1). Stel dat we dat abonnement verkopen aan 8 euro per maand of dus afgerond 100 euro per jaar inkomsten per gebruiker. Dat wil dus zeggen dat als je dat jaar geen 10000 gebruikers hebt je nog altijd verlieslatend bent het jaar daar op, en dat is dan alleen nog maar aan lonen. Want jouw app moet ook nog ergens op draaien, dus daar komen nog wel wat duizenden euro’s hostingkosten (per maand?) voor een backend en alles bij (tenzij je een standalone app zou hebben, maar, dat is eerder de uitzondering).
Nu, als je niet enkel betalende klanten hebt, maar, als je ook fremium aanbiedt moet je dus nog een pak infrastructuur kosten dragen waar niet eens een gegarandeerd inkomen over staat… want die fremium klanten zijn gebruikers, verbruiken CPU en resouces, dus kosten geld. Dus het stijgende verbruik genereert niet evenredig veel geld.

En dat is nog maar een vrij simpele app… want de meeste van die bedrijven werken niet met 5 man, maar met een veelvoud daarvan. Dus moet je ook een veelvoud aan betalende app gebruikers hebben of je geraakt gewoon niet rond. Ik weet niet wat de getallen zijn voor gratis vs betalende gebruikers maar is 10% betalend realistisch? In dat geval heb je een miljoen gebruikers nodig om 100k betalende gebruikers te hebben waar je dan een app mee kan bouwen in een bedrijf van 50 man.

Ik weet wel, 't is een snelle redenering en wat bij de baard getrokken maar ook niet heel onrealistisch (ook de reden waarom veel platformen goeie platformen/apps uitsterven). En het is dus zeer relatief of 7 euro veel is. Als particulier die een app maar één of twee keer per jaar gebruikt zeker wel, maar, daar hou je geen bedrijf mee in leven.

5 likes

Ik vrees dat het ‘premium light’ idee de echte premium zou kannibaliseren.

Ik betaal met veel plezier voor goede indie-tool, zelfs zonder grote meerwaarde van de plus-formule.

Maar dat kan duur worden inderdaad. Ik mis het ‘je koopt een app en die is van jou’-formule. (Al snap ik dat ontwikkelaars blijven doorwerken.)

Wanneer je vroeger eenmalig aankocht, moest je ook upgrades kopen. Bvb voor Adobe producten, die vroeger toch ook al als “duur” werden bestempeld moest je toen ook betalen als je naar de laatste versie wou gaan, zo goed als elk jaar opnieuw. Mensen die toen die tools nodig hadden moesten betalen… de anderen gingen in de piraterij en wisselden CDkes uit :slight_smile: The good old days. Nu sharen we al eens een account.

Het is ook een beetje de perceptie/het gevolg van dat alles op onze telefoon zo goed als “gratis” is maar daar betaal je via de reclame en neem je dat er bij. Gratis spelletje waar je op na zes minuten een filmpje moet bekijken? Geen probleem voor de meeste. Stel dat Adobe photoshop na zeven minuten werken een filmpje toont waar je door moet om verder te kunnen… niemand zou dat willen, ook al zou photoshop dan gratis zijn.

1 like

Het stoort mij op zich niet zozeer dat je voor sommige premiumdiensten moet betalen.

Wat mij wel stoort is de mentaliteit van “voor 78 euro per jaar heb je al onze premiumfeatures. Oh, je wil per maand betalen? Geen probleem! Dat is dan 50 euro per maand, aub”.

1 like
2 likes