Google heeft enkele dagen geleden Antigravity gelanceerd, een op VSCode gebaseerde agentic IDE.
Aangezien ik een VSCode gebruiker ben die zich daarin laat helpen door Gemini Code Assist heb ik natuurlijk deze nieuwe ontwikkelomgeving een kans gegeven.
En ik moet zeggen, het voelt beter aan. Misschien komt het door een betere integratie of door een kleiner aantal extensions (je moet Gemini Code Assist niet installeren want het zit al ingebakken) maar alles lijkt toch net iets sneller te gaan dan in VSCode.
Aangezien het een fork is, zijn ook alle extensions gewoon te gebruiken. Je kan bij de eerste installatie ook kiezen om je VSCode omgeving mee over te nemen.
Vibe coding heb ik er nog niet mee gedaan, maar tot hiertoe is de helpende hand van Google zeker een hulp geweest.
Leuk detail: je bent niet beperkt tot de Gemini modellen, je kan ook Claude Sonnet 4.5 of GPT-OSS kiezen.
(voorlopig) is het allemaal gratis, dus je verliest er niets mee om het eens voor een testritje te nemen.
Antigravity klinkt cool, maar vertrouwen we google? Doet het er nog toe?
Ik gebruik al enige tijd Windsurf en best tevreden van.
Voornamelijk sparren over opties, kleine refactors en tedious tasks (ik gebruik redelijk wat mock data en dan vraag ik: genereer mij 30 objecten met deze verschillen…)
Heel benieuwd naar coole tips/hacks van andere developers hoe zij cursor, windsurf, copilot, antigravity, … gebruiken!
Ik heb Cursor en Windsurf gebruikt maar liep steeds tegen de limiet aan van wat er gratis kan. Idem bij de GitHub Copilot in VSCode. Bij Gemini (ook in VSCode) heb ik die limiet nog niet bereikt.
Cursor heb ik ook enkel de gratis versie gebruikt. Ik heb anderhalf jaar de gratis vscode extensie van windsurf (toen Codeium) gebruikt en was daar heel tevreden van.
Toen ze windsurf lanceerden meteen geprobeerd en kort daarna een abonnement afgesloten. Als “early” user krijg ik korting en kost het $10 per maand.
Pas op, als primary stap ik niet snel weg van IntelliJ door de handige features (Database Plugin, Refactoring tools en al mijn sneltoetsen die intussen in mijn muscle memory gebakken zitten )
Voor mijn backend development werk ik in Rational Developer for i (een eclipse versie specifiek voor IBM midrange servers) omdat dat de enige goede editor voor RPGLE is. Alle frontend dev totnogtoe in VSCode, nu mogelijk een move naar Antigravity. Voordeel is wel dat het redelijk naadloos gaat, gewoon de folder openen in een andere editor en alles qua source control blijft gewoon werken.
Dat is in het verleden wel anders geweest, veel moeilijker om je codebase van de ene naar de andere editor te migreren.
Ik heb ook net antigravity gebruikt en het ding werkt wel properkes. Af en toe een issue maar die heb je ook met Copilot en dergelijke, dat is bijna niet te vermijden. Het is wel moeilijk te vergelijken. In principe zou je dezelfde opdracht kunnen in beide uitvoeren en zien wat de verschillen zijn, maar daar kruipt ook veel tijd in.
Copilot gebruik(te) ik wel vaak/altijd met Claude. Antigravity is Gemini pro by default (bij mij toch) en heb ook eens een pro abonnement op Gemini genomen om te vergelijken met equivalent (in pricing althans) ChatGpt.
Persoonlijk was ik nooit fan van Google producten en hun eeuwige honger naar data verzamelen, maar goeie tools is ook heel veel waard en zeker 20 euro per maand. En of OpenAI zoveel beter is qua alles verzamelen is dan ook nog maar de vraag.