Bedankt voor de uitgebreide uitleg! De backup naar S3 vind ik wel interessant. Zou wel stukje zorg wegnemen indien kostprijs binnen de perken blijft.
Hier dus naar Google drive van 20 euro per jaar
Ik zit ook in het Synology kamp. De Photos app maakt automatisch backup van mijn foto’s en videos. Ook zeer handig als je in de app een foto verwijdert, dan heb je de optie dat hij die ook automatisch verwijdert van je telefoon.
Sinds kort neem ik een backup met Hyper Backup naar een USB schijf. Die ga ik binnenkort droppen bij een vriend die ook een Synology heeft en dan pas ik mijn backupschema aan naar die locatie. Zo heb ik een offsite backup. Of course I will return the favor.
Ik gebruik deze ook, self hosted. Geen Google Photo’s of cloud backup meer.
Ik val Kimbo bij met het gemak van zelf een synology/nas/… opzetten: too much hassle (ondanks dat ik het leuk zou vinden - als alles werkt - too timeconsuming)
Ik ben zelf 3 jaar geleden overgestapt van Apple Photos naar Google photos. Ik had daarvoor transfer van Apple rechtstreeks naar Google aangevraagd, eerste keer lukte dat niet zo goed, tweede keer wel). 20 errors op 94325 foto’s en 4375 video’s. Beter dan alles zelf downloaden en uploaden
Waar we in 2021 - ongeveer 17 jaar aan foto’s & video’s - aan pakweg 400GB kwamen, kwam er in de afgelopen 3 jaar 300GB bij. Exponentiële groei.
Dus de nood aan storage stijgt veel sneller: foto’s in hogere kwaliteit/bestandsgrootte, meer video’s, meer brol-foto’s: ipv 1 foto neem je er 6 - google maakt er automatisch een stack van, waardoor je minder geneigd bent van dat op te kuisen (ik probeer het te doen), 1 puber in huis die ook foto’s aan duuzd per uur neemt, …
Dat brengt me bij de vraag: hoe houden jullie je foto’s/video’s (automatisch) opgekuist zodat je storage niet onnodig groot wordt?
Ik zet bvb screenshots/whatsapp/… uit om niet mee te nemen in de backup. Maar echt een groot verschil maakt dat niet. Ik denk dat die dubbele foto’s de grootste impact hebben.
Zo vroeg een iemand me onlangs ook ‘mijn iCloud’ zit vol. Toch maar getipt dat Live-photo niet voor elke foto moet aanstaan