Welke cloudopslag voor je smartphone?

Hey Clubbers,

Gisteren kreeg ik een melding dat mijn iCloud-opslag vol zit. Momenteel heb ik het 200 GB-abonnement van €2,99 per maand, wat ik best ok vind om maandelijks on top te betalen. Maar de volgende stap is een flinke sprong: €9,99 per maand voor 2 TB. Dat is een behoorlijke verhoging, zeker omdat ik vermoed dat ik die 2 TB lang niet volledig zal benutten.

Het grootste deel van mijn opslag wordt ingenomen door foto’s. De automatische synchronisatie met iCloud is ontzettend handig, dus ik wil die functionaliteit eigenlijk niet kwijt.

Mijn vraag aan jullie:

• Wat gebruiken jullie voor cloudopslag?
  • Hebben jullie tips om efficiënter met opslagruimte om te gaan of alternatieven die de moeite waard zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Google One (100GB versie die ik betaal met Opinion Rewards)
Dropbox gratis tier
Onedrive gratis tier

2 likes

Ik gebruik voor foto’s (mijn grootste hoeveelheid data), sinds een jaar of 2 (sinds google photos minder vrijgevig werd) Amazon Photos. Werkt net hetzelfde, misschien iets minder goed, maar wel goedkoop en onbeperkt.
Ik heb een amazon prima abonnement in Duitsland (amazon be bestond nog niet) en daar zit naast prima shipping ook prima video, photos en storage bij. Die laatste nog nooit gebruikt.

Ik weet niet of het sinds de lancering van de Belgische variant nog mogelijk is om een Duits of Frans abonnement te nemen…

Daarnaast voornamelijk de gratis versie van google drive.

1 like

Ik heb Google Photo’s en sinds kort ook de 100GB optie bijgekocht.
Ze bieden wel de optie aan om de foto’s te uploaden in een lagere kwaliteit te uploaden om plaats te besparen.

1 like

Ik betaal al vele jaren met plezier voor die 2TB bij Apple. We delen dit met het hele gezin en zorgt ervoor dat we bij de meeste toestellen toekomen met de kleinere storage variant ‘on-device’ (omdat de foto’s meteen nr de wolk versast worden). Al onze Apple devices worden hier ook op gebackupt, wat al menig maal de dag gered heeft als een dochter een iPod of iPhone leert zwemmen of “vergeet” in de tuin.

3 likes

Ik gebruik iCloud betalend 50GB zodat mijn telefoon altijd gebackupt is. Als die plots zou sterven is dat supermakkelijk. Nieuw device kopen en gedaan.

Voor de rest zet ik alles op Dropbox, waar ik een 2TB ruimte heb die idd iets kost.

Bij mij is de regel voor al die dingen simpel (als zelfstandige al zeker):

• De kost op een jaar, zijnde 1 euro per maand voor Icloud en 10 voor dropbox weegt niet op tegen het geval ik dingen zou verliezen
  • Ik ga er van uit dat elk device op elk moment volledig verloren kan zijn. Op dat ogenblik wil ik niet in de miserie zitten dat ik iets niet kan terughalen. Vandaar dat alles op dropbox staat en eigenlijk niets op mijn laptop zelf van bestanden (behalve code, die zit in GIT waar het hoort).

Die regels sparen een boel miserie, en ik betaal dit zelfs voor mijn kinderen (studenten) zodat zij dit ook toepassen.

Helaas allemaal geleerd uit ervaring en meegemaakt aan den lijven:

• PCs die volledig sterven tijdens de examens van de kinderen, waardoor ze niet meer aan hun bestanden konden en niet meer verder konden studeren.
  • Laptops die vallen en breken op school of werk.
  • Telefoons die ongelukkig in een plas wat vallen (lees WC) en nooit meer tot leven komen.

Het is een hoop minder zorgen en een serieuze gemoedsrust voor dat bedrag(je).

1 like

Sinds de vriendin van Android → iOS overgestapt is, heb ik iCloud ook gebumped naar 2TB. Zeer gemakkelijk met die Family Sharing. iCloud wordt nu gebruikt voor backup van onze toestellen en voor onze fotos. We hebben een iCloud Shared Library opgezet met onze gedeelde fotos, bv. foto’s van de baby worden automatisch met elkaar gedeeld.

Verder nog een lokale (geen cloud :no_entry_sign:) Synology NAS voor alle files en backups, met Synology Photos waar 30 jaar aan foto’s in te bezichtigen is. Met de Photos app worden ook foto’s van iOS regelmatig gebackupped (you never know). Google Photos ook jaren gebruikt maar gewist… 30 jaar aan fotos uploaden naar Google voelde niet zo prettig aan qua privacy.

Ook nog een Backblaze B2 account om de belangrijkste files van Synology geëncrypteerd te backuppen (offsite backup). Dit is een van de goedkoopste cloud storage providers die je zal vinden en het is een drop-in replacement voor AWS S3 wat de meeste tools ondersteunen (bv. Synology Hyper Backup)

Ik heb ook nog een gratis Dropbox van 17GB (dankzij referrals en dropquest challenges in 2012 :rocket:). Nu vooral nog om wat PDF scans in te bewaren. Ik zou beter switchen naar Synology Drive, maar ik ben fan van de ingebouwde scan functie in de iOS dropbox app.

Ik heb iCloud family voor mij en mijn vrouw, 200GB, maar is enkel voor de backups (en foto’s) van de iPhones en iPads.
Voor de rest gebruik ik pCloud: €5/m voor 500GB, gehost in Europa (wat ik zelf belangrijk vind), en geen BigTech

Wij gebruiken al enkele jaren iCloud met gans het gezin voor de backup van de Apple toestellen. Heel lang Google Photos gebruikt maar sinds hun storage limit een poging ondernomen om met Synology Photos te werken (al mijn fotos en videos die ik met DSLR neem staan daar al op) maar kreeg dat niet goed. Sinds kort dus ons iCloud abonnement naar 2TB aangepast. Nog heel wat marge op de storage 309GB van de 2TG in gebruik.
Daarnaast nog gratis dropbox van 10GB maar die wordt minder en minder gebruikt.

1 like

Ligt het aan mij of zijn het hier vooral Apple fanboys/girls/persons?

3 likes

Ik heb zeer goede ervaringen met Icedrive, zowel op mijn PC als iPhone. Het is een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke app. Bovendien hecht het bedrijf veel waarde aan privacy, en bieden ze een beveiligde, versleutelde map voor extra veiligheid.

1 like

Ook iCloud 2TB abonnement met het gezin hier.

Wat mij wel een beetje stoort is dat het “gewoon storage” is. Verwijder iets uit uw Photos app en poef, 't is weg in iCloud ook (ok granted, na 30 dagen in uw vuilbakje gezeten te hebben).
Dat is geen backup he, dat is gewoon storage, een verlengde van uw iPhone’s hard disk, zuiver “sync”. Idem Dropbox, Google Drive of OneDrive en consoorten.
Ik gebruik het gewoon omdat de integratie zo seamless is, maar voor 10 euro per maand zou er toch iets of wat geavanceerder mogen zijn, imo.

Daarnaast sync ik mijn Photos app ook naar mijn NAS (bescheiden Synology DS220+ *) via Synology Photos. Alle Time Machine backups van mijn Mac gaan daar ook naartoe.

Voor het hopelijk-nooit-echte-verhaal-waarin-mijn-kot-afbrandt-en-ik-zelfs-mijn-nas-niet-meer-heb-scenario, wordt er periodiek (wekelijks) een sync van de NAS (heus niet alles dat er op staat) naar AWS S3 gedaan, via Synology Hyper Backup.
Wellicht is dat overkill, maar you never know. Ook heb ik hiermee wel het gevoel dat ik “in control” ben van wat wanneer hoeveel keer naar/van waar gaat. (Iets dat ik niet heb bij iCloud).
Er zijn alternatieven genoeg bv BackBlaze of Synology C2 (*) maar daar heb ik geen ervaring mee/geen nood aan.

( * ): @synology laat mij mee rust. ik hoef de reclame voor uwe C2 niet iedere keer te zien als ik de UI van mijn NAS open! :angry:

1 like

Hallo,

Verbazingwekkend dat vele onder jullie geen synology of eigen server naar voor schuiven als eigenbeheerde back up. Zoals Tim.

Werkt perfect en heel wat goedkoper als je grote hoeveelheden bestand hebt.

Gebruik zelf synology al 15j en heb een Google drive van 100gb voor second backup van de photos en bestanden die ik die second backup waard zijn :slight_smile:

1 like

Paar jaar terug zelf een proberen bouwen maar halverwege gestopt. Mijn grootste zorg is het risico. Als mijn huis afbrand of de schuiven gaan kapot, dan is alles weg. Google, Apple etc hebben backup genoeg dus de kans dat ik alles kwijt ben lijkt mij kleiner bij hen.

Heb jij nog een externe backup van je nas? Hoeveel betaal je daarvoor?

Synology is 250/300 euro en dan 2x 2tb in raid erin. Kleinste kind kan het configgen, kan je dan ook eventuele beveiligingscameras aan hangen en auto downloaden van torrents of nieuwsgroepen.je krijgt waarschuwing bij degradatie van je HD…

Iedereen in huis heeft zijn eigen backup, alle files steeds over alle device beschikbaar. Dus film, euhm Linux distri, streamen naar tv, gaan slapen en verder kijken op telefoon. All in glorious 4k.

En auto backup naar Google drive van bepaalde mappen.

2 likes

Ik gebruik TransIP | STACK - Jouw online cloud opslag 2TB voor de echte foto’s.
Vroeger was dat via adobe een 2TB met het fotografie-abonnement, maar dat is voor hobby een beetje duur geworden. Dus dat is teruggeschaald naar het minimum.
iCloud van 200 met family sharing voor idevice back-ups en de snapshots
misschien moet ik de stack overzetten naar een icloud drive van dan 2TB? dat zou me alvast een 5 tal € per maand uitsparen… eens over nadenken :slight_smile:

ik heb vroeger nog gespeeld met een lokale nas/timemachine dingen maar voor mij moet een backup automatisch en extern zijn. dus ben ik sinds er cloud dingen bestaan en betaalbaar zijn naar daar overgegaan.
idem met mp3 en films, sinds die betaalbaar te streamen zijn heb ik ook geen grote schijven nodig om dat te hosten.
en om echt eerlijk te zijn heb ik geen zin meer om nog te prutsen aan die dingen in mijn vrije tijd.

1 like

Misschien nog een tip voor goedkope cloud storage: Hetzner Storage Box aan €3.2 voor 1TB of €10.9 voor 5TB. Servers in Duitsland :+1:

2 likes

Wij maken met enkelen gebruik van de betalende OneDrive storage die mijn vader ooit is gaan gebruiken. Ik geloof 1Tb, en geen idee hoeveel per maand (de papa betaalt… :slightly_smiling_face: ). Zorgeloze foto- (en andere) backup. Naar mijn indruk is OneDrive minder geïntegreerd en minder ‘slim’ als Google Photos of iCloud. Gebruik zelf op Android, mijn vader IOS.

Ik zoek passief een tool om die cloud opslag periodiek (automatisch) lokaal te backuppen. Tips welkom :slightly_smiling_face:

heb je een windows pc?
dan is de intergratie toch ok? tenminste als je gewoon altijd werkt op uw onedrive map

Yes. Mijn setup ziet er als volgt uit:

DS220+ met 2x 4TB Iron Wolf die in RAID-1 draaien. Als een van de twee schijven kapot zou gaan, heb ik altijd mijn tweede schijf (identieke kopie) nog. De kans dat ze allebei op het zelfde moment sneuvelen, is verwaarloosbaar klein. Meer info over RAID-instellingen/setups kan je hier vinden of elders op het internet.
Er wordt wel 4TB geafficheerd op de schijf, maar in realiteit is dat slechts 3.6TB. Ik heb dus zogezegd een totale capaciteit van 8TB, maar door mijn config slechts 3.6TB (don’t care, in mijn geval gebruik ik slechts 1TB ofzo).
Financieel gezien: aankoop nas (~350 euro) + aankoop 2 schijven (2 x 139) = ~630 euro.
Stevig aantal dukaten voor een homeserver, hoor ik je denken, maar langs de andere kant draait dat ding al 4+ jaar zonder problemen, en dat zal ie zeker nog enkele jaren doen. In case of real problemz (zie @Aster’s reactie over degradatie), koop je een nieuwe schijf et voila, Synology manages les autres choses. Mijn NAS draait volcontinu, maar over de impact op mijn energie-factuur moet ik je het antwoord schuldig blijven (en wil ook liever niet weten wat dat ding aan energie kost :grimacing:).

Anyways, ik heb ook een IP-camera’tje hangen aan mijn huis waar ik de beelden van kan bekijken via Synology Surveillance Center (lol de naam). Weet wel dat Synology max 2 cameras toelaat, anders is het bijbetalen/een licentie kopen (liep hier ooit tegen toen ik met ESP32-Cam’s wou spelen).

Maar in essentie doe ik dus niet al te veel met mijn NAS, los van die IP-camera en de extra storage/back up functionaliteiten. Ik maak occasioneel ook wel eens gebruik om een legale torrent te downloaden, of om grote bestanden te delen (no need for WeTransfer, “hier is de direct link naar de files op mijn NAS”).

Goed, beetje off topic aan het geraken, excuses. Samengevat ziet het er uit als volgt:

• Mijn iPhone doet een backup van zijn instellingen/apps/… naar iCloud.
  • iPhone doet sync (geen backup) van foto’s en iCloud Drive naar iCloud.
  • iPhone doet sync (geen backup) van foto’s en iCloud Drive naar Synology Photos/ (gewoon file-based op de NAS).
  • Mac doet backup (Time Machine) naar de NAS.
  • Wekelijks een backup richting AWS S3 van bepaalde mappen (foto’s, bepaalde belangrijke pdfs zoals bankdocumenten, notariële akte en zo - maar niet de “downloads”-map of de beelden van de IP-camera bijvoorbeeld). Daar betaal ik maandelijks enkele euro’s voor aan AWS (zou eens moeten kijken). Afhankelijk van hoeveel keer je je data terug opvraagt kan dat meer of minder zijn. Kijk ook naar data classificatie (one zone is goedkoper dan multi zone). Je kan ook backuppen naar Dropbox of Google Drive natuurlijk.

Samengevat; wellicht gigantische overkill en pittig veel centjes bij aankoop, running cost is absoluut minimum voor wat ik er van terugkrijg. Leg er eens Google Nest Aware (6 euro) + Cloud storage (10 euro) + … enzo naast + het is ook gewoon leuk om daar mee te spelen. :smile:

Mijn DS220+ wordt niet meer verkocht (wegens oud model), dus zou ik vandaag de DS223 (nieuwer model) of de DS223j (minder RAM, ik heb die 2 gig toch niet echt nodig voor wat ik er maar mee doe) kopen. Qua prijs, scheelt dat alweer een slok op een borrel (100 euro minder).

3 likes