Yes. Mijn setup ziet er als volgt uit:
DS220+ met 2x 4TB Iron Wolf die in RAID-1 draaien. Als een van de twee schijven kapot zou gaan, heb ik altijd mijn tweede schijf (identieke kopie) nog. De kans dat ze allebei op het zelfde moment sneuvelen, is verwaarloosbaar klein. Meer info over RAID-instellingen/setups kan je hier vinden of elders op het internet.
Er wordt wel 4TB geafficheerd op de schijf, maar in realiteit is dat slechts 3.6TB. Ik heb dus zogezegd een totale capaciteit van 8TB, maar door mijn config slechts 3.6TB (don’t care, in mijn geval gebruik ik slechts 1TB ofzo).
Financieel gezien: aankoop nas (~350 euro) + aankoop 2 schijven (2 x 139) = ~630 euro.
Stevig aantal dukaten voor een homeserver, hoor ik je denken, maar langs de andere kant draait dat ding al 4+ jaar zonder problemen, en dat zal ie zeker nog enkele jaren doen. In case of real problemz (zie @Aster’s reactie over degradatie), koop je een nieuwe schijf et voila, Synology manages les autres choses. Mijn NAS draait volcontinu, maar over de impact op mijn energie-factuur moet ik je het antwoord schuldig blijven (en wil ook liever niet weten wat dat ding aan energie kost ).
Anyways, ik heb ook een IP-camera’tje hangen aan mijn huis waar ik de beelden van kan bekijken via Synology Surveillance Center (lol de naam). Weet wel dat Synology max 2 cameras toelaat, anders is het bijbetalen/een licentie kopen (liep hier ooit tegen toen ik met ESP32-Cam’s wou spelen).
Maar in essentie doe ik dus niet al te veel met mijn NAS, los van die IP-camera en de extra storage/back up functionaliteiten. Ik maak occasioneel ook wel eens gebruik om een legale torrent te downloaden, of om grote bestanden te delen (no need for WeTransfer, “hier is de direct link naar de files op mijn NAS”).
Goed, beetje off topic aan het geraken, excuses. Samengevat ziet het er uit als volgt:
- Mijn iPhone doet een backup van zijn instellingen/apps/… naar iCloud.
- iPhone doet sync (geen backup) van foto’s en iCloud Drive naar iCloud.
- iPhone doet sync (geen backup) van foto’s en iCloud Drive naar Synology Photos/ (gewoon file-based op de NAS).
- Mac doet backup (Time Machine) naar de NAS.
- Wekelijks een backup richting AWS S3 van bepaalde mappen (foto’s, bepaalde belangrijke pdfs zoals bankdocumenten, notariële akte en zo - maar niet de “downloads”-map of de beelden van de IP-camera bijvoorbeeld). Daar betaal ik maandelijks enkele euro’s voor aan AWS (zou eens moeten kijken). Afhankelijk van hoeveel keer je je data terug opvraagt kan dat meer of minder zijn. Kijk ook naar data classificatie (one zone is goedkoper dan multi zone). Je kan ook backuppen naar Dropbox of Google Drive natuurlijk.
Samengevat; wellicht gigantische overkill en pittig veel centjes bij aankoop, running cost is absoluut minimum voor wat ik er van terugkrijg. Leg er eens Google Nest Aware (6 euro) + Cloud storage (10 euro) + … enzo naast + het is ook gewoon leuk om daar mee te spelen.
–
Mijn DS220+ wordt niet meer verkocht (wegens oud model), dus zou ik vandaag de DS223 (nieuwer model) of de DS223j (minder RAM, ik heb die 2 gig toch niet echt nodig voor wat ik er maar mee doe) kopen. Qua prijs, scheelt dat alweer een slok op een borrel (100 euro minder).