🏝️ Welke sites/apps gebruiken jullie als jullie een reis plannen?

Als ik een reis in het vooruitzicht heb dan probeer ik die een beetje voor te bereiden door op zoek te gaan naar leuke activiteiten, bezienswaardigheden enzovoort. Nog wijzer vind ik het om zo’n dingen te vinden off the beaten path.

Ik gebruik hiervoor oa de volgende sites:

Ik vraag mij dus af welke websites of apps jullie nog zoal gebruiken om hidden gems, curiositeiten enzo te vinden.

9 likes

Coole websites, bedankt om te delen!
Ik gebruik enkel Notion om de planning bij te houden, tickets en documenten te bewaren etc. Niet echt om te plannen.

1 like

Hier komt de info ook allemaal gestructureerd in Notion terecht en alle locaties worden gepind op een custom map in Google Maps. :nerd_face:

2 likes

Aangezien wij de laatste jaren op fietsvakantie gaan (lees: fietsen op de fietsdrager, met de auto naar B&B rijden, 2 nachten daar blijven en fietsen, dan naar de volgende enzovoort), plan ik vooral de fietstochten.
Hiervoor gebruik ik fietsknoop.nl
Ondanks de .nl zijn ook alle knooppunten in België en Duitsland opgenomen. Heel handig met navigatie en gesproken aanwijzingen “U nadert knooppunt 25, het volgende is 30”.
Het abonnement betaal ik met mijn Google Opinion Rewards :slight_smile:

1 like

Walk the city” gebruikt voor paar lokale city trips (hoofdzakelijk in nederland) en wel leuk om op die manier dingen te ontdekken.

1 like

Google maps is inderdaad vree wijs! Tips die je via vrienden, coole reisgidsen uit de bib of uit kranten en tijdschriften haalt kan je daar direct op pinnen (met url in de nota’s). Achteraf kan je die tips dan sorteren per bezoekdag. Zeer handig ook om het openbaar vervoer te plannen als je van punt a naar punt b wil in een stad.

2 likes

Ik vind Wanderlog - https://wanderlog.com - de max (app + website): je maakt voor elke trip/reis een aparte log aan. In ‘Explore’ krijg je suggesties (blogposts met tips van allerlei bronnen), je kan alle plekken die je wil bezoeken thematisch ingeven (enkel de naam intikken & de app vult beschrijving + lokatie op Google Maps aan) en vervolgens maak je een routebeschrijving per dag van (een deel van) die plekken die je wil bezoeken. Werkt perfect samen met de routeplanning van Google. Met de gratis versie geraak je al een heel eind.
Voor citytrips vind ik de Time to Momo app wel leuk: biedt wandelingen per wijk aan (wel betalend)

1 like

Aha super, merci voor de tip. Die ga ik eens grondig bekijken.

1 like

Geocaching.com om wat inspiratie op te doen wat er te doen is/te zien in de streek.

3 likes

wikiloc.com als je een tripje wil doen.

wij gaan veel naar noorwegen en die hebben alle wandelroutes en toerist dingen in een app/site gezet met de handige naam ut.no. zeer handig wanneer je ergens land en er een halve dag tijd hebt om een wandeling te doen.
op reis laten wij ons meestal leiden door de lokale weerapp, gewoon zien waar het de volgende dagen goed weer is en daar dan camperen. hiervoor vind ik de app yr een van de betere ux hebben. werkt over heel europa itt die van het kmi.

Hele leuke app, heb een jaartje betaalde abo gehad omdat ik aardig wat reizen had en het zit best goed in elkaar. Je reisdocumenten worden zo vanuit je mailbox in Wanderlog gedropt en dan heb je je volledige itinerary met tickets op 1 plek, ook nog eens offline toegankelijk. Super handig als je een rondreis doet met veel stops en vluchten.

2 likes

Ik heb al verschillende reizen gedaan met de camper in the USA en Canada, dan vond ik deze website echt heel gemakkelijk om een globaal reisplan te maken:

Je zet begin/eind punt. De datums wanneer je vertrekt en aankomt, hoelang en hoever je wilt rijden elke dag.

In het plannen voeg je telkens plaatsen toe dat je wilt bezoeken en voor hoe lang. De overnachtingsplaatsen worden dan automatisch voorgesteld, en je kan dan met de juist filter gezocht worden waar je kan overnachten.

Vooral een hulpzame tool als je alles zelf doet en je vrij bent te gaan hoe je wilt. Wat in de Noord Amerika dan handig is als je met een RV rond rijdt is te zorgen dat je in het weekend overnachtingen kan boeken op voorhand, want dan kunnen sommige populaire campgrounds wel snel volzet geraken (Nationale parken bv)

4 likes

iemand een tip concreet voor Japan? Gisteren onder de kerstboom een bon voor een reis naar ginder gekregen van vrouwlief. Ik mag het wel zelf allemaal regelen :wink:

3 likes

Voor de fietsers en wandelaars hier is Komoot.com een goeie tip om routes te plannen. Specifiek voor mountainbikers wordt Trailforks.com ook steeds meer bruikbaar in Europa doordat meer mensen het gebruiken en trails of bike parks posten. Van allebei zijn er natuurlijk ook apps voor onderweg.

Voor mensen die een roadtrip plannen in de VS en een auto willen huren is drive-usa.de een aanrader. Wij hebben die voor al onze roadtrips gebruikt.

2 likes

En voor het plannen van elektrische roadtrips?

“In den tijd” was er nog geen elektrisch (op een paar Teslas na) :joy:

De Chargemap app is goed. Je kan alle providers waar jij “tank” toevoegen aan een priority lijst. Dan de app een route laten uitwerken gebaseer op:

• Vertrepunt & met hoeveel batterij je begint
  • Model en merk van je auto
  • Aankomstpunt & gewenste percentage batterij waarmee je daar wil toekomen

Dan gwn naar Google maps sturen en gaan :red_car:

Heb net Chargemap geprobeerd maar vind het maar meh. Ik heb een Eneco laadpas dus heb dat netwerk als filter gebruikt. Toont geen enkele laadpaal in mijn buurt, terwijl de app/site van Eneco zelf er een 5tal aangeeft. Als ik zelf moet gaan uitzoeken welk netwerk ik kan gebruiken, dan zie ik niet echt een voordeel van Chargemap. Mijn :vb-twocents:

True, ik idd handmatig 20+ netwerken moeten invullen die onder Eneco vallen :confused:

En jammer genoeg heb ik 2FA geactiveerd in “mijn laden” van Eneco (website en app). Waardoor ik elke keer mijn code moet ingeven. En ik kan dat niet zelf deactiveren…