Wie heeft er goesting om mee te denken/bouwen/testen aan een slimme boekhoud-app?

Dag iedereen,

Lowiek hier. Ik ben een trouwe luisteraar/lezer en grote fan van de sfeer op dit forum. Ik ben zelf geen techneut, maar ik zit al maanden met een idee voor een app dat me maar niet loslaat. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat hier potentieel in zit, maar in mijn eentje lukt het me nooit. Daarom dat ik mijn gedacht hier eens in de groep gooi.

Het probleem? De administratieve miserie van elke zelfstandige.

Ge kent dat wel: bonnetjes die overal rondslingeren, facturen najagen, en die btw-aangifte waar ge al mottig van wordt als ge er nog maar aan denkt. De bestaande tools zijn vaak lomp, duur en lossen het probleem niet écht op.

Mijn gedacht: Een financiële compagnon die voor u werkt.

Ik droom van een app die al die zever voor u oplost. Een slimme tool die u helpt ondernemen, in plaats van u alleen maar cijfers te laten intikken. Denk aan:

• Facturen die zichzelf verwerken: De app vist facturen uit uw mailbox, leest ze in en koppelt ze subiet aan de juiste betaling op uw bankrekening.
• Automatisch stockbeheer: Aankoopfactuur binnen? Uw stock wordt vanzelf aangevuld.
• Betalen on the spot: Een bonnetje direct vereffenen? QR-code scannen, betalen en 't is in orde.

Waar ik nu sta

Ik heb mijn huiswerk al gedaan. Er ligt een heel plan op tafel met welke features erin moeten en hoe de app zou kunnen werken. De ‘businesskant’ en de visie zijn er. Nu begint het plezante deel: het effectief maken.

Dus, mijn vraag aan jullie: wie heeft hier goesting in?

Ik zoek gemotiveerde mensen om dit project mee vorm te geven. Ik wil een team of een community bouwen rond dit idee. Dat kan op alle mogelijke manieren:

• De Techneuten: Zijt ge een developer (Firebase, JS,…) en hebt ge zin om hier de tanden in te zetten? Als mogelijke partner, of gewoon om mee te helpen waar ge kunt?

• De Testers & Feedbackgevers: Lijkt het u gewoon plezant om de eerste versies te testen, bugs te zoeken en uw ongezouten mening te geven? Die feedback is goud waard!

• De Meedenkers: Hebt ge goeie ideeën over design, gebruiksgemak of het concept zelf? Alle input is welkom.

Kortom: ik zoek vooral mensen die hier, net als ik, energie van krijgen. Het einddoel is om een ijzersterk team te vormen, maar elke vorm van hulp of interesse is een perfect begin.

Merci alvast!
En hopelijk kan ik in de toekomst zeggen ’ ik ben blij dat gij in m’n team zit’.

Groeten, Lowiek

1 like

Waar zie jij jouw USP, ten opzichte van reeds succesvolle apps zoals Dexxter en Accountable? Want die hebben wel al zeer goeie tools.

Hou ook rekening dat je facturatie ook via Peppol met geconnecteerd worden.

1 like

Hey Lowiek,

Zelfde vragen als Pieter.

Hoe zie je dit qua serieux? Is dit een hobby project of een effectieve startup? (Of eerst sideproject om uit te groeien tot full fledged business?)

Ik ben wel nieuwsgierig. Ik ben zelf developer. Fullstack, frontend focus, voornamelijk web maar ook mobile.

Als je het eens over de details wilt hebben mag je altijd een DM sturen.

1 like

Door in te zetten op automatisatie en slimme integraties, beperken dat een zelfstandige zich nog moet bezighouden met tijdrovende administratie.

Kelly (26) – Kapper uit Gent

Kelly had een drukke dag: 4 klanten in haar salon en 3 op locatie. Ze gebruikte XXXXX om alles automatisch te regelen:

• Bonnen aangemaakt via de mobiele kassa

• Verkoop gelinkt aan haar voorraad (shampoo)

• Kilometervergoeding automatisch berekend

• Alle inkomsten en bonnetjes meteen gelogd

• Melding over lage stock

Na haar werkdag hoefde ze niets meer te doen, haar boekhouding was al klaar.

“De enige zelfstandige die zegt: ‘Ik ben zelfstandige geworden voor de boekhouding’… is een boekhouder.”

Software voor kapper/ schoonheidsspecialistes is ook al een hele markt op zich die al succesvolle software heeft: Salonized, iBeaty,.. als je die markt gaat aansnijden zit je direct ook met: online booking systeem, bestelbonnen van producten om stock te verhogen, kassabeheer, agenda planning, medewerkers beheren, naast producten ook diensten, sms reminders,…

Vraag:

  • wat is het probleem dat je wil oplossen
  • Is dit echt een probleem dat nog niet opgelost is of beter kan opgelost worden?
  • Wie is jouw klant? ( zelfstandigen die factureren? Of specifieke sector? Vennootschap of enkel eenmanszaak? Leveren ze diensten, of producten? Of beide? )

Dan kijken wat zijn de basis functies en wat is jouw USP dat je wil brengen ten opzichte van bestaande concurrentie.

Er is ook wat overlap met recente startup https://www.cashfeed.com/

1 like

Wat is het probleem dat je wil oplossen?

Het kernprobleem is de tijdrovende, versnipperde administratie en het gebrek aan direct financieel inzicht waar zelfstandigen mee kampen.

Is dit een probleem dat nog niet opgelost is of beter kan opgelost worden?

Bestaande oplossingen zijn vaak log, complex of lossen maar een deel van het probleem op; dit lost het beter op door extreme, AI-gedreven automatisering in een mobiel-gerichte workflow die geen boekhoudkennis vereist.

Wie is jouw klant?

Een moderne, mobiele zelfstandige in hoofd- of bijberoep (bv. kappers, consultants, creatievelingen, vakmensen). De focus ligt op eenmanszaken en kleine vennootschappen die zowel diensten als producten leveren.

Wat zijn de basisfuncties en wat is jouw USP?

Snelle facturatie (met QR-bonnen), uitgavenbeheer via OCR-scanning en geïntegreerd klanten- en projectbeheer. De Unique Selling Proposition (USP) is de diepe automatisering die de volledige administratieve cyclus sluit. Dit omvat de automatische bank-matching die facturen zelf koppelt en de proactieve AI-adviseur die in gewone taal financieel advies geeft. De app is geen passief registratiemiddel, maar een actieve financiële assistent. Het doel is niet alleen tijd besparen, maar ook financiële stress wegnemen en controle teruggeven.

Beste Lowiek, ik vrees dat je dat mss toch een beetje onderschat… op allerlei vlakken.

Eén van de regels die ik heb als ik ergens een project doe: als het boekhouding is die ge gaat programmeren, blijf er dan zo ver mogelijk van weg. Want tenzij ge boekhouder zijt weet ge niet wat voor een wespennest dat is. Ge kunt integreren met, maar zelf een pakket dat boekhouding doet is onbegonnen werk… Nog maar te zwijgen over stockbeheer. Vijf items toevoegen aan stock is makkelijk op een factuur als het eenvoudige producten zijn. Maar wat als producten kunnen vervalen, wat met stockwaarderingsmethoden… da’s net zoals boekhouden een hoop miserie. Plus je hebt nog altijd een boekhouder nodig, want hoe ga je die valideren en optimaliseren? Hoe gaat die boekhouder aan die data geraken?

Tweede ervaring die misschien zinvol is, en ook al deels vermeld. Veel van die zelfstandigen hebben specifieke pakketten want met enkel de financiële administratie komen ze er niet. Als snel kom je dan bij “integraties”. Integraties zijn lastig, om twee redenen: 1, die leveranciers van die andere pakketten hebben geen voordeel bij uw software, dus werken niet mee en hebben vaak geen APIs (waarom zouden ze, is tegen hun business) en 2 er zijn zoveel dingen die dan moeten geïntegreerd worden, en elke integratie is tijdrovend en weinig herbruikbaar, dus bijzonder kostelijk. Je gaan niet veel abonnement kunnen vragen als je niet alles afdekt, maar, je gaat wel alle integraties moeten doen, dus daar kom je mogelijks niet aan uit.

Maw, de hoeveelheid werk die in je idee kruipt is gigantisch en vermoedelijk nooit rendabel te krijgen + zoals velen al zeggen, er zijn al heel wat zaken op de markt hiervoor.

In die context trouwens, en niet dat ik er zo heel hard fan van ben, maar Odoo doet al zeker de helft of meer van de zaken die jij vernoemt. Die lezen facturen in en proberen die automatisch te boeken, stock gaat mee, hebben voor vele business al point of sale, doen ook website, shop, etc… en hebben daarnaast trouwens erkende boekhouding.

Als je de businesskant gedaan hebt, heb je dan ook bekeken hoeveel je hiervoor kan rekenen, wat het potentieel aantal kopers is en wat het zou kosten? Is er maw een financieel plan?

Ik wil geenzins je droom aan diggelen helpen, maar let hier toch mee op… ik vrees dat je het redelijk onderschat. Als je daarover eens wil bellen of praten, ik ben ook op de BBQ en/of je mag mij altijd privé contacteren. Ik heb wel wat ervaring op dat vlak, ook in het falen van zo’n startup :smiley: of mss :frowning:

9 likes

Mee eens.

Voor zelfstandigen (eenmanszaak) moet je in principe geen boekhouder hebben. Hier spelen spelers als Dexxter en Accountable al volledig op in , zij hebben al vele van die zaken en jaren voorsprong in development met vele automatisaties en tevreden klanten. Ik zie dus weinig reden of waarde waarom hun klanten zouden switchen.

Voor vennootschappen heb je wel altijd een boekhouder nodig gezien je met dubbele boekhouding zit.
Je target groep kan dus niet EN eenmanszaken zijn EN vennootschappen zijn voor een boekhoud app gezien dit volledig anders moet werken.