Wordpress hosting tips

Voor een site wil ik met een Wordpress builder (Semplice) werken en ben ik op zoek naar hosting en domeinnaam bedrijf. Moet niet veel kunnen, gewoon Wordpress draaien. Verkeer zal minimaal zijn, mailboxen heb ik niet nodig. Zijn er nog andere dan Combell in België die de moeite zijn?

1 like

Goedkopere opties in België:

Voor stevigere setups in België:

Ik wil binnenkort een website lanceren met een overzicht van Belgische SaaS en hostingopties, geïnspireerd op https://european-alternatives.eu/.

5 likes

Ik zit bij https://www.bhosted.nl/.
Goedkoop en snelle degelijke support als je een vraag hebt.

2 likes

Er zitten wel serieuze prijsverschillen op die hosting + domeinnaam paketten. BHosted kost €26/jaar voor alles, terwijl de meeste andere tegen de €100 zitten. Welke specs zijn echt belangrijk?

• Hosting space (SSD of niet)
  • Transfer limit
  • Nr of subsites
  • RAM
  • Databases
  • SSH toegang
  • SSL certificate
  • One-click install
  • PHP version support
  • Security (back-up, DDoS,

Qua domeinnamen is het technisch eenvoudig, daar kan geen verschil qua kwaliteit of snelheid inzitten. Tenzij je ook dat bedrijf hun nameservers zou gebruiken (doe je meestal bij de hostingprovider) of exotische tld’s gaat registreren (Bvb .forum, wie doet dat nu…).
Dus voor een domeinnaam zou ik enkel kijken naar prijs, vertrouwen in het bedrijf, gebruiksgemak, etc.

Shared hosting is moeilijker te vergelijken, omdat je de kwaliteit moeilijk op voorhand kan inschatten. Hoeveel sites draaien ze per server? Welke specificaties heeft de hardware? Welk netwerk gebruiken ze? Dat weet je meestal niet.

Welke specs belangrijk zijn, is per situatie anders. Ik ga er even vanuit dat je simpele WordPress gaat opzetten, zonder veel trafiek, en geen testomgevingen gaat installeren:

• Hosting space: Met 5GB kom je al een heel eind. Heb je veel foto’s ofzo, dan liefst meer.
  • SSD of niet: Liefst wel omdat het sneller werkt, maar is ook maar een deel van het verhaal.
  • Transfer limit: Kan je zo laag mogelijk mee beginnen en upgraden wanneer nodig.
  • Nr of subsites: In veel gevallen voor shared hosting heb je geen subsites nodig.
  • RAM: Ga je niet zien bij shared hosting denk ik, dat is verdeeld over alle websites op dezelfde server.
  • Databases: Meestal is 1 genoeg.
  • SSH Toegang: Als developer heel handig, misschien zelfs noodzakelijk. Iemand dat liever via een interface werkt dan weer niet.
  • One-click install: Als developer niet nodig, anders misschien wel handig.
  • PHP version support: Ik ga ervan uit dat elke webhost wel meegaat met de versies. PHP 8.3 is nog maar net uit, maar PHP 8.2 zal elke webhost wel ondersteunen.
  • Back-ups: Hier ga ik er ook vanuit dat elke webhost dagelijks back-ups neemt. Al is het ook zeker aan te raden om uit te zoeken hoe je zelf WordPress back-ups neemt en deze dan ook regelmatig uitvoert en test.
  • DDoS: Ga je moeilijk kunnen inschatten.

Voor een simpele WordPresswebsite, waar weinig trafiek op komt, heb je niet veel nodig. Dus komt het puur aan op recensies en reviews lezen vrees ik.

Al vraag ik me wel af hoe een bedrijf hosting kan aanbieden voor €16/jaar… Daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben omdat het economisch niet haalbaar lijkt, al weet je niet of een duurder alternatief effectief iets anders doet.

1 like

Typisch is het eerste jaar, een lage prijs en verhoogt de prijs het tweede jaar significant. Persoonlijk, op dat vlak, slechte ervaring met Combell (plots een factuur van 200 euro om een jaar te verlengen).

Als je een “.be” domeinnaam wil, is One.com wel the place-to-go qua prijs.

Algemeen, heb ik het gevoel dat One.com een stuk goedkoper is dan andere, maar kan dat niet factueel bevestigen.

Een vriend wees me door naar deze topic, en ik dacht ik reageer even als hoster zijnde (X-plose).

Voor domeinnamen valt het inderdaad allemaal wel mee, denk gewoon altijd aan: “If you pay peanuts, you get monkeys”. en ga niet voor de goedkoopste :slight_smile: . Koop je uw domeinnaam in Amerika, kijk dan ook eens de latency na van hun nameservers. Hoeveel nameservers hebben ze? Je ziet er vaak die gewoon 1 servers hebben waar ze zowel hun hosting als hun nameservers op draaien, als die server eruit valt is het ook voorbij met het feest. Zeker als je ziet dat nameservers attacks populair worden en ze al snel proberen om de nameservers onderuit te halen.

Zorg er zeker ook voor dat de domeinnaam zeker op uw eigen naam staat, het gebeurt soms nog dat ze die gewoon op hun eigen naam registreren.

Voor hosting heb je een beetje hetzelfde, is de hosting goedkoop? Dan is er veel kans dat ze zoveel mogelijk websites op 1 server proppen.

1 like