Right in the feels.
Iemand ooit al echt een job geweigerd om deze reden?
Idem: we use Teams - ok bye ![]()
Nee, maar ik zou het zeker wel doen. Ik ben een mac user, heb niets tegen windows maar mac is de tool die ik gewoon ben, heel mijn workflow is daarrond gebouwd, tools die niet bestaan voor windows, algemene ervaring etc.
Ik zou zeker nee zeggen als ik de keuze niet krijg. Dat een bedrijf geen macbook wil kopen omwille van we prijs, daar kan ik nog enigszins inkomen, dan breng ik mijn eigen laptop mee. Als dat ook niet kan, dan is het niet de juiste match.
Toch al als deel van de overweging, ja. O365/Sharepoint/Teams in combo nog een paar elementen die niet helemaal matchen - neen, bedankt. Als je beter gewoon bent hangt die boel precies samen met stro en wilskracht.
Ik ga mij hier niet populair maken, maar, is dat niet allemaal een deel “gewoonte” en zelfs een beetje een zeer beperkte en gedateerde visie? Wij van mac kijken neer op Windows? Wij van slack of weet ik veel wat er dan wel goed is kijken neer op Teams. Is dat verschil allemaal zo groot? Ik betwijfel dat zeer. Ik ben er trouwens van overtuigd als er eentje was/is die zodanig veel beter is dan de andere, dat die dan wel als enige zal overschieten en dat is vooralsnog niet zo.
Het is maar een tool hé… en Mac is niet zaligmakend. Heb je de laatste Vergecast al eens gehoord over Tahoe? Da’s gieren en brullen met die UI… of dat je dan nog zo hard moet neerkijken op Windows, geen idee.
Nu ik ben geen voorvechter van Windows ook niet. Ik gebruik ze beiden, elk voor het deel waar ze goed in zijn en voor de omgevingen die ik nodig heb om mijn werk goed te kunnen doen. En dat werkt allemaal met zijn voor en nadelen in elke omgeving en laptop.
Voila… je mag me nu haten ![]()
Het gaat niet om of mac zaligmakend is of niet. Hier ga je deze specifieke mening vaker horen voor mac dan voor windows, maar omgekeerd heb ik die ook al gehoord.
Er zijn voldoende mensen die een job zouden weigeren indien ze verplicht een mac zouden moeten gebruiken.
Het is inderdaad ‘maar’ een tool, maar wel een die je 40uur of meer per week gebruikt, dan kan het maar beter eentje zijn die je leuk vindt.
Het gaat naar mijn gevoel veel minder over of mac beter is dan windows of windows beter is dan mac maar over voorkeuren, gewoontes, workflows.
Ik kijk absoluut niet neer op windows, helemaal niets mis mee, in tegendeel. Ik gebruik gewoon al jaren mac, voel mij daar goed mij, ben productief, en wil gewoon niets anders meer gebruiken.
Misschien komt daar ooit verandering in, maar ik zou niet willen switchen. Ik denk dat het ook allemaal wat groter lijkt dan het is door de “vete” tussen mac en windows. Ik ben ervan overtuigd dat in andere sectoren ook gelijkaardige voorkeuren gelden.
Soms kan je niet anders, maar als je wél de keuze hebt, is het je volste recht om je voorkeuren te hebben en op basis daarvan iets wel of niet te doen.
Bij ons op het werk is het Windows first, maar developers die ook voor mobile ontwikkelen krijgen een MacBook.
Thuis gebruik ik dan weer een Windows desktop (gaming) en Linux laptop. ![]()
Mijn dev tools zijn zowel bruikbaar op Windows als Linux dus het maakt niet uit welke OS eigenlijk. Ik kan mijn ding doen.
Absoluut. (Kunnen) Werken met de tools en omgeving die je de toelaten je maximale potentieel boven te halen is een geweldige luxe die je moet koedteren. Dat niet opzoeken is een verlies voor zowel werkgever als werknemer. Od dat voor jou dan tool A of B is, maakt niet uit.
Mocht ik de luxe hebben, wou ik absoluut bedrijven met een Microsoft/Windows omgeving mijden als de pest. Microsoft suite met Teams ed kan ik nog grotendeels doorkijken, al is Teams wel écht een puinhoop en vind ik het extreem moeilijk om van de juiste dingen op de hoogte te zijn en terug te vinden.
Huidige werkgever is volledige Microsoft omgeving maar na 2 dagen een Windows laptop te gebruiken toch maar overeengekomen om mijn privé Macbook te gebruiken. Grootste boosdoener: de touchpad. Ik snapte plots waarom bijna elke Windows gebruiker een externe muis gebruikt.
De voorbije 5 jaar heb ik mijn home office ook volledig opgemaakt op basis van Apple. Zéér weinig zin om dat plots allemaal om te zwieren.
Door bovenstaande dus ook de discussie rond “is dat echt beter of niet” en “kunt ge u daar niet gewoon overzetten” vaak gehad. Dat zijn eindeloze discussies die ook gewoon héél veel te maken hebben met hoe snel je oude gewoontjes kan afleren en hoe flexibel je kan zijn. Nadruk op kunnen, voor neurodivergente mensen is het geen kwestie van willen of voor openstaan.
Iedereen is anders en heeft zijn eigen voorkeuren. Persoonlijk hou ik enorm van de cleanliness en rust die Apple producten uitstralen maar snap ook heel goed dat anderen liever aan een linux powerhouse sleutelen. Als je in mijn team komt gaan we niemand regeltjes opleggen (corporate red flag imo). Tell us what you need to get the job done en hopelijk met zoveel mogelijk plezier en voldoening along the way.
Dat gezegd zijnde snap ik niet hoe je 2 dagen kan overleven met Windows, zelfs mijn eigen vrouw moet niet afkomen met vragen over dat gedrocht dat ze op het werk mee kreeg ![]()
Het waren mijn eerste dagen, veel meetings en gesprekken gehad en niet heel veel aan de laptop zelf gezeten. ![]()
Ooit eens ontslag genomen omdat ik bij een klant werd gezet en ze daar alles in vb.net deden.
Dus het job weigeren snap ik, moesten ze mij verplichten om met een mac te programmeren (ik werk vooral in c#) zou ik toch wat issues hebben. Zeker omdat het standaard Belgisch azerty toestenbord geen {} en [ ] heeft?? dat snap ik totaal niet, want de windows variant heeft dat dus wel
Zomaar alles toestaan kan natuurlijk ook niet. Shadow-IT is een groot veiligheidsrisico.
{[ staan on de de “(” toets met modifiers (option en shift) op azerty, de tekens zijn inderdaad niet geprint op een toets maar alle “haakjes” zitten samen op 2 toetsen
Voor mij zit er een verschil in toestel vs. tooling-discussie.
Qua toestel vind ik dat je mensen best laat kiezen. In veel bedrijven/sectoren zou prijsverschil van entry-level MacBook vs. Windows laptop niet het breekpunt mogen zijn. Laat mensen dus werken in wat ze gewoon zijn. Een switch verwachten vind ik hier niet realistisch. En why would you?
Ik snap dat je als bedrijf wel standaardiseert rond tooling: of je bv. Figma gebruikt samen, Google Slides vs. Keynote/Powerpoint, Slack, … (Met evaluatie om de x-tijd, en ruimte voor een experiment.) Ik snap tegelijk 100% dat als je dermate gelooft in een bepaalde tool (of je ergert aan een andere tool), dat zoiets zwaar meespeelt in beslissing om te joinen of weg te gaan.
Mijn job is net als vele onmogelijk op een Mac (of op Linux). Veel te veel Windows only programma’s nodig. Security zit vol van de Windows only configurators en management systemen.
Goed om te weten, dat vond ik 5 jaar geleden niet op Google toen ik wat experimenteerde met c# op de Mac ![]()