🧳 Zuid-Korea, na #225: Special - 컴퓨터 클럽 (keompyuteo keulleob)

@Freddy
aflevering 225 heeft indertijd een klein zaadje geplant.
Gevolg: ik ben nu volop mijn reis naar Zuid-Korea (vooral Seoul dan) aan het voorbereiden.
Een uitstapje naar andere steden misschien en de DMZ mag ook niet ontbreken.
Is het OK dat ik nog enkele vragen stel?
Welke zaken mag ik zeker niet missen daar?
In welke wijk zat je op hotel? En beviel het? Of als je wil: op welk hotel zat je? :slight_smile:

Alvast bedankt!

2 likes

Dag Bart,

Natuurlijk is dat OK! Blij om te lezen; Korea heeft echt wel m’n hart gestolen :revolving_hearts:

Seoul is sowieso cool. Dus moeilijk de beste buurt te kiezen. Alles is ook vlot met metro te doen, dus zeker niet op vastlopen. In het bijzonder de moeite:

• N Seoul Tower: zot uitzicht, zeker de moeite bij zonsondergang, omhoog met kabellift en dan terug wandelen.
  • De paleizen: wel zorgen dat je tickets hebt – zeker Changdeokgung met de zotte tuin (moet je apart voor reserveren)
  • Olympic Parc: heel mooi, en zoals op veel plekken, kan je boekje scoren om stempels te verzamelen.
  • Uitstap naar Garden of Morning Calm
  • Uitstap naar DMZ: veel charlatans - partij zoeken die héél vroeg vertrekt, want enkel eerste (x) paar bussen mogen de DMZ in
  • Hike in Namsan Park: mooie (maar pittige) wandeling naar berg net buiten dde stad, zot uitzicht ook.
  • Charmante buurten: Bukchon Village, Ikseon-dong Hanok Village

(‘Secret garden’ van Changdeokgung-paleis.)

Te doen met trein is Busan. Ook metropool. Bekend om films. Zeker omgetoverde sloppenwijk Gamcheon Culture Village staat vol zalige street culture.

Ook cool: Gyeongju Oude paleizenstad. Verbleven in heel coole Airbnb daar, een traditionele ‘hanok’ woning met zicht op de bekende brug:

En, zeker de moeite, maar het is met vliegen: Jeju Island. Basically, het Hawai van Korea. Plots loop je onder palmbomen. Beste bad ooit, in dit kitscherig kusthotel:

Algemene tips:

• Op tijd je K-ETA aanvragen.
  • Lokale SIM-kopen, hetzij op voorhand, hetzij op de luchthaven.
  • Meeste kan met kaart, maar ook af en toe cash. (We hadden niet de indruk dat de ATM’s duur waren.) Wel nodig: een lokale pre-paid betaalkaart.
  • Korean BBQ is life, en ze zijn allemaal goed.

Ik stuur je in DM nog onze Notion-pagina. Helaas niet zo opgekuist als ik had gewild :smiling_face_with_tear: En m’n GSM-nummer. Zeker niet twijfelen om me vóór of tijdens te sturen.

3 likes

Super bedankt voor de vele tips !!
Enkele stond al op mijn lijst, maar ik kan heel wat toevoegen :slight_smile:

“Sinds 01 april 2023 zijn Belgische reizigers tijdelijk vrijgesteld van de verplichting om een ​​elektronische reistoestemming voor Korea (K-ETA) te verkrijgen.” (Praktische info voor Zuid-Korea | FOD Buitenlandse Zaken - Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking)

EDIT: maar als je het wel aanvraagt heb je blijkbaar iets minder papierwerk bij aankomst