(#283) Zou je naar een kleinere telecom-provider switchen?

Sinds een jaar overgestapt naar Proximus Fiber met 5 mobiele nummers na bijna 20 jaar Telenet. Vorige zomer vergelijking gemaakt en kwam toen goedkoper uit dan Telenet, Mobile Vikings en andere. Met 3 gamende zonen was snelheid nogal belangrijk en geen limieten. Als City Mesh goedkoper kan dan de €140 die we nu maandelijks betalen zonder in te boeten op snelheid en databundel dan stap ik met plezier over.

Mijn horror verhaal was ook de overstap van Telenet naar Proximus. Heeft van augustus tot december geduurd eer alles in orde was. Toen technieker kwam om internet te installeren had die gezegd dat TV erbij moest omdat het internet anders niet zou werken. In totaal 4 bezoeken aan de proximus winkel en 3u26 minuten bellen met de klantendienst om het tv abonnement te cancelen (ze hadden het voor een jaar aangevinkt in het andere systeem maar stond niet op de bestelbon en dat konden ze niet opzeggen). Ook was het nummer van mijn zoon niet meegenomen in de overstap. Die heeft 1 maand gesukkel gehad (de sfeer was niet bijster goed thuis op dat moment :slight_smile: ) Eind goed al goed al heeft mijn vrouw zich meermaals afgevraagd waarom we moesten veranderen :wink:

1 like

Ik ben aan het kijken om over te stappen op Mobile Vikings of edpnet. Het is nog de afweging abonnementskost/installatiekost die ik moet maken.

Heeft hier iemand al ervaring met die routers die edpnet worden aangeboden (FRITZ!Box)? Ze lijken mij functioneel iets uitgebreider dan de B-box van Proximus, wat mij wel aanspreekt :sweat_smile:

1 like

vind het een zeer degelijk toestel. lekker veel instellingen om mee te prutsen. heb geen vergelijking gedaan, maar hier bij ons niet te klagen over de performance.

2 likes

ik denk dat alles beter is dan bbox of telenet routers :slight_smile:
Fritz is een ecosysteem op zichzelf, zeer configureerbaar maar niet volledig open.
Tenzij je hardcore bent, zeker een aanrader.
ook merkelijk goedkoper in .de :slight_smile:

1 like

2 maand geleden overgeschakeld van Mobile Vikings naar UNDO (Orange), €10 voor 20GB

1 like

Basispakket bij Telenet. Zijn maar met twee in huis, met beperkte vraag, ook geen TV of felle streamers ofzo. Zo af en toe bekijk ik andere opties, maar de relatief hoge installatiekost (vgl. bij maandelijkse factuur) maakt dat ik 't toch maar steeds weer laat voor wat het is…
Mobiel al 8 jaar Mobile Vikings.

Zelf onlangs overgestapt naar Mobile Vikings van Proximus (basically zelfde netwerk maar ik haal wel hogere snelheid, zijnde 100 mbps). Daarvoor internet en TV (geen mobile) van Proximus wat ongeveer 20 euro per maand goedkoper was dan iets soortgelijk bij Telenet. Al heel veel vergeleken en Telenet altijd een pak duurder dan Proximus, dus ik begrijp niet echt waarom die (denk ik) marktleider zijn. Prijsverschil bij packs met mobiele telefonie inclusief zijn wel kleiner.

En DAARVOOR zat ik bij Scarlett waar ik dan helemaal niet tevreden over was ivm stabiliteit en performantie. In theorie dus drie maal hetzelfde netwerk, maar toch verschillende ervaringen.

Volgens mij is de enige reden dat telenet marktleider is, dat proximus niet alle dorpen/straten/wijken bedient.
Dat is voor mij ook de voornaamste reden dat ik bij Telenet zit en niet overstap naar bv proximus. Telent is zowat overal beschikbaar, proximus (op de landelijke plaatsen waar ik woon) niet…

euhm …

breedband van telenet was gewoon breder uitgerold (jaren 90/begin 2000) , hiernaast was het veel stabieler en sneller dan adsl in zijn begin jaren.
Hiernaast had belgacom niet de beste naam en last but not least was de marketing van telenet veel maar dan ook vele beter.

het is product waar vele mensen nie van wakker lagen, waar overstappen en hel was, met als resultaat dat ze vastgeroeste klanten hebben… hoeveel mensen met een veel te duur abbo uit een ver verleden zitten, dat kun je echt niet vatten!

Dit jaar, heb ik persoonlijk dikke miserie gehad met Telenet wegens hun - ondertussen beruchte - systeem overstap. Uiteindelijk, uit frustratie, overgeschakeld naar Mobile Vikings.

Begin dit jaar werd ik zelfstandig en vroeg ik om mijn abonnement over te zetten. Uiteraard ging dat niet zo vlot als je zou denken. De theorie luidt: eerst word je business klant en dan zeg je particulier op, maar je kan wel je user account behouden.

Zo gezegd, zo gedaan. Volle goeie moed naar de winkel, zodat dit in no-time gefikst zou zijn. Bij nazicht in het systeem, blijkt dat ik een business modem nodig hebt.

Twee weken later, komt de technieker langs. Na 5 minuten, “je modem is al business-compatibel, maar ah ik hang toch de nieuwe (volledig zelfde) op, je weet maar nooit. Normaal zal binnen de 24u, het nieuwe “internet” beschikbaar zijn.”

Eén week later, nog steeds geen wijziging… Even bellen, na halfuur wachtmuziek, iemand aan de lijn. “Ah, het moet nog geactiveerd worden. Ik doe dit voor je.” “Ok, merci, kan je ondertussen particulier deactiveren?” “Ja, dat doe ik.”

Eén maand later, één particulier factuur in de bus en één business factuurlink per mail. Particulier duidelijk nog niet stopgezet, en bij het klikken op de link voor businessfactuur, geen toegang tot de facturen op mijn account (foutboodschap:“onvoldoende toegangsrechten”).

Opnieuw bellen… “Ik zet particulier stop voor je, dit was nog niet gebeurd.” “Kan je daarnaast mijn toegang correct zetten?” “Oei, dat lukt niet meneer, nieuw systeem.” “Ik heb mijn facturen nodig voor mijn boekhouding en kan die niet afhalen.” “Ik verbind je door met iemand anders.”… tuut tuut tuut. (Lijn afgesloten).

Na nog ettelijke keren bellen, en telkens doorverbonden te worden naar jan en alleman, eindigt dit met: “we maken een ticketje, want wij kunnen dit niet fiksen wegens een overstap naar een nieuw systeem”.

Een beetje later, krijg ik een creditnota voor mijn particuliere account, maar wel een kost toegevoegd omdat ik de modem niet binnen gebracht heb. Die modem, die door de technieker was meegenomen.

Ondertussen maandelijks bellen om een duplicaat van de business factuur te krijgen voor mijn boekhoudprogramma, want ondertussen krijgen ze mijn rechten maar niet gefikst. Daarnaast krijg ik betalingsherinneringen voor de kost van de particuliere modem.

Uiteindelijk, naar telenet winkel geweest, in de gedachte, een fysieke persoon zal net iets meer kunnen. “Meneer, om die factuur in credit nota te veranderen, en de toegangsrechten in orde te zetten, zal je moeten bellen naar de support dienst.”

Ten einde raad, internet aangevraagd bij Mobile Vikings. Eenmaal in orde, telenet-modem binnengebracht in de telenet winkel en diensten stopgezet. Uiteraard, een maand later, een factuur voor de volledige maand, bleek dat deactivatie niet gelukt was wegens systeem problemen.

Opnieuw bellen om diensten stop te zetten, creditnota te krijgen, en een duplicaat per mail met de algemene resterende kost.

Eén maand later, krijg ik opnieuw de factuur voor de volledige maand met daar bovenop een kost, wegens business modem niet binnen gebracht.

Nogmaals bellen, doorverbonden worden, creditnota wordt gemaakt, en verstuurd via mail.

Wat later, opnieuw herinnering van de volledige factuur (creditnota niet in rekening gebracht). Bellen naar support. “Je zou best eerst de factuur betalen en dan terug betaling van credit nota aanvragen.”

Zogezegd zo gedaan. Bij aanvraag van terug betaling credit nota. “Deze credit nota zit niet in ons systeem.”

Uiteindelijk opgegeven om nog verder te strijden voor de terug betaling van credit nota.

Het enige goeie wat ik onthouden heb uit dit alles, is dat je nu via Messenger en Whatsapp de klantendienst kan bereiken, wat een stuk handiger is dan een online formulier.

2 likes

Ik ben aan het twijfelen om te veranderen, maar voorlopig zit ik zo goed als vast bij Telenet. Er ligt enkel coax tot bij ons binnen, wat veranderen naar Proximus/MV moeilijker maakt, en ik gebruik nog altijd het mailaccount van Telenet. Ik blijf het uitstellen om dat mailadres te verhuizen en zolang dat niet gebeurd is, blijft Telenet een noodzakelijk kwaad.

Mobiel heb ik Orange via het werk. Vroeger had ik Proximus, en qua coverage leek me dat wel een heel stuk beter.

Geswitched naar Fiber van MV vorig jaar, daarvoor altijd Telenet. Het enige dat telt bij mij was prijs/snelheid en dat was gewoon pakken beter bij Mobile Vikings.

Enige nadeel is de Proximus Bbox waar echt amper iets aan te veranderen valt. Then again, voor Netflix en wat online gaming op de kabel zie ik niet echt in welke instellingen ik zou moeten veranderen.

Dus als er een snellere provider voor minder geld op de markt komt, sign me up!

Ik heb ook het onvoorwaardelijk enthousiasme van sommigen voor Telenet ook nooit gesnapt, eerlijk gezegd. Ze doen zich voor als een oervlaams bedrijf, hoewel ze zeker sinds Duco Sickinghe aan de deur werd gezet gewoon de marsorders uit de VS uitvoeren én ze slagen er al meer dan een decennium in om gedeelde coaxverbindingen op overbelaste nodes tegen premiumprijzen te verkopen als glasvezel. Il faut le faire, respect voor hun marketingafdeling.

In blijde verwachting van Fiberklaar hier. Mijn glasvezelverbinding is al actief, maar de wijkcentrale is nog niet klaar. Zou wel durven overschakelen naar Mobile Vikings voor een 1000/500 glasvezelverbinding, hoewel ik momenteel nog Proximus TV Pickx heb. Ooit was het pack Internet+TV zeer voordelig t.o.v. de concurrentie, maar de rekening is de laatste 2 jaar serieus de hoogte ingegaan. Ik hoop stilletjes dat Digi (EDPnet) nog met een nieuw, aantrekkelijk fiberaanbod op de proppen komt.

Noemenswaardige fratsen die ik heb meegemaakt met Proximus:

• Tijdig aangevraagde verhuis die in stilte wordt geannuleerd waardoor we ons een tijdje met een 4G-verbinding hebben moeten behelpen (dank u Orange)
  • Pack dat werd ontbonden waardoor alle componenten ineens apart (veel duurder) werd aangerekend. Terugkeren naar de oude situatie was niet mogelijk, ze hebben mij gepaaid met een korting die bovenstaande verhuis niet heeft overleefd.
  • Teruggestuurde modem (ook een gevolg van de mislukte verhuis) toch aanrekenen, gelukkig had ik het verzendbewijs nog.
1 like

Iets wat ik wel heb bij Telenet, dat ik niet meteen ergens anders kan vinden?
Ik heb 300 GB mobiele data. Ons abonnement “One Up” heeft een data pot van 300 GB te verdelen over maximaal 6 nummers. Aangezien ik er maar met 1 nummer op zit, heb ik de volle pot.

Praat dat de hoge kostprijs voor de volledige bundel goed? Absoluut niet…
Maar als ik dan ga kijken naar vergelijkbare aparte opties:

• mobile vikings fiber: €55
  • mobile vikings mobile 70gb: €29
    Komt ook op €85 uit, 20 euro minder dan mijn huidig telenet abonnement waar ook tv bij zit.

Puur voor internet zijn er inderdaad goedkopere opties maar alles samen lijkt het niet zo héél gek.

Ik heb een Orange simkaart van het werk en een Proximus simkaart privé in dezelfe GSM. Het valt mij ook op dat het bereik en data bij Proximus veel beter is.

In de BBox kan je wel DMZ instellen en erachter een eigen router plaatsen.

Je verbruikt toch niet elke maand opnieuw 300 GB mobiele data?
Dus je betaalt voor iets wat je niet gebruikt!
Dat is typisch bij die all-in-one bundels, je betaalt voor zaken die je niet gebruikt en niet nodig hebt.
Dan ben je dus puur de woekerwinsten van je provider aan het betalen.
Het kan altijd goedkoper en beter dan bij Telenet, maar Telenet profiteert van de lamzakkerij van de consument.

Bij hey! telecom heb je 80 GB voor 25 euro per maand.
Bij UNDO heb je 200 GB voor 30 euro per maand of 40 GB voor 20 euro per maand.
Heb je liever de superieure kwaliteit van het mobiele Proximus-netwerk dan heb je bij Youfone ook 40 GB voor 20 euro per maand.

2 likes

Geen nadeel, je kan je eigen router rechtstreeks aansluiten op de fibermodem.
WAN via PPPoE en VLAN ID 10
of voor wie een (Proximus) Internet Box ertussenuit wil halen: WAN via DHCP en VLAN ID 20

1 like

Telenet is geen noodzakelijk kwaad, dat maak je jezelf wijs.
Je kan je e-mailadres behouden.
Je nieuwe provider doet het nodige om je aan te sluiten.

Angst is het enige wat je verlamt.

Hey! telecom, UNDO, Youfone,…
Het zijn providers die ik persoonlijk niet ken en die in dit topic nog niet genoemd zijn… hoewel ze waarschijnlijk perfect beantwoorden aan de omschrijving van een ‘kleine’ telecom-provider. Benieuwd naar de ervaringen met deze providers van zowel mobiel- als thuis-internetgebruikers.