(#283) Zou je naar een kleinere telecom-provider switchen?

Deze week vertelt Smollie over de plannen van B2B-operator Citymesh om ook de particuliere markt aan te vallen.

Zou je zelf overstappen naar een minder bekende, maar goedkopere provider?

• Zou ik wel durven doen!
  • Al gedaan! (Welke?)
  • Ik twijfel …
  • Nee! (Waarom niet?)
0 stemmers

En nu we toch bezig zijn …

Wat is je grootste telco horrorverhaal?

Is mobile vikings een kleinere provider…? Is in principe gwn Proximus right?

Ik heb wat schrik om te veranderen, hoewel ik wel weg wil bij Telenet.
Op zich niets te klagen over de service, wel over de prijs. Ik betaal nu €107 per maand en dat is met €10 korting tot mijn 30e.

Andere providers kunnen goedkoper, maar bieden vaak ook minder…

1 like

Ik ben sinds een jaar geswitcht naar hey! telecom. Die zitten op het orange netwerk. Voor 10 euro per maand heb ik alles wat ik moet hebben als student, 40gb aan mobiele data en onbeperkt bellen/sms. Voordien bij Proximus voor een duurdere prijs en slechts 1/4 data.

2 likes

Al van bij de launch eind jaren 90 bij Telenet (omg permanent online) en eigenlijk best tevreden.
Maar als een ander op z’n minst hetzelfde kan bieden voor een betere prijs, prima.
Ooit edpnet overwogen, maar daar hing een (te) stevige installatiekost aan vast.

1 like

Voor internet heb ik al lang EDPnet. Heel tevreden van. Als je zelf installatie doet, is het meestal zonder kostprijs.
Voor telefonie vroeger MV en nu orange omdat dat een van de weinigen is waarbij je (mits beetje bijbetalen) 2 SIMkaarten kan krijgen voor zelfde data abo (één voor GSM, één voor 4G laptop).
Ik overweeg wel Neibo, dat is goedkoper zelf met twee aparte simkaarten. Iemand ervaring mee?

Horrorverhaal:
Helpdesk Telenet business die mij enkele jaren geleden mijn accountwachtwoord vroeg om een probleem op te lossen. Dame aan telefoon was verbaasd dat ik dit weigerde te geven.

@painy uit nieuwsgierigheid, hoe kan je die installatie zelf doen?

Als je al aDSL hebt die binnen komt, is het kwestie van zelf gewoon de instellingen (PPoE gebruikersnaam en wachtwoord) te doen in de modem van EDPnet (of in een compatibel model met Vlan support) de ze u via de post opsturen. Ik vermoed dat dat met fiber hetzelfde is.

Da’s wel al lang geleden dat ik dat zelf heb gedaan, maar ik neem aan dat dat nu nog steeds zo kan.

@OrT Ben benieuwd, wat biedt Telenet meer dan andere (kleinere) providers (buiten insane prijs stijgingen elk jaar :sunglasses: )?

I have not. De. rest zou ik wellicht ook wel kunnen, maar door het ontbreken van een lijn kwamen er genoeg kosten bij om het verschil teniet te doen voor een paar jaar.

Ik was even snel aan het nadenken hoe ik de vergelijking zou kunnen maken, nog niet beginnen afchecken, ik denk wel dat ze dezelfde snelheid/QOED/traffic kunnen bieden, als dat goedkoper kan, in TCO (dus met installatiekosten/whatnot), gaarne.

idem was op 10 min gedaan, goeie handleiding

@Painy Bij Telenet kan je nu ook gratis 4G data SIM krijgen bij internet abo.
Ik geef mn ouders op die manier “gratis” internet met 4G modem/router in hun 2e verblijf aan zee.

1 like

Zolang “de baas” (een deel van) het interabbonement betaalt, zie ik me nog niet switchen :slight_smile:

2 likes

Ik heb net even gecheckt:
Huidig telenet abonnement: 1Gbps, waar in de praktijk 500 tot 600 Mbps van overblijft (wifi).

Edpnet (enkel VDSL beschikbaar op mijn adres) is maximaal 100 Mbps, dus 1/10 theoretisch maximum, in praktijk 1/5 van wat ik nu draadloos haal.

Dit is een super beperkte check uiteraard en ik weet niet welke impact het écht zal hebben.

Ook ken ik de kleinere providers ook niet echt dus weet ook niet meteen waar kijken.

Telenet (hun netwerk althans) is zowat de enige optie in onze straat…

Ik heb onlangs de switch gedaan van Telenet naar Mobile Vikings (geen fiber) en dan naar orange. Bij Mobile Vikings kreeg ik de Proximus box niet in bridge mode en de snelheid was behoorlijk laag (60mbps ipv geadverteerde 100mbps). Daarna even terug naar telenet, maar na een verkooptruc van een onderaannemer op een duurder abo gekomen dan beloofd. Die gast heeft mij een goedkoper abbonement verkocht door inclusief en exclusief prijzen te vergelijken. Ik voel mij bedrogen. Telenet afgezegd en naar orange gegaan wat ook via de kabel (coax) werkt. Installatie was mega vlot en bridge mode werkt goed! Nu ben ik een tevreden orange klant. Het gaat hier wel degelijk enkel over internet abo. Voor de GSM ben ik een tevreden MV klant.

2 likes

Mobile Vikings & Scarlet (voor internet & ook nog lineaire TV).
Is maar +8€ voor TV & zonder digicorder heb ik bv Eurosport niet wat een gemis zou zijn.

Ik wil al 2 jaar naar Orange, betaal me blauw aan telenet (143 ex btw voor one pakket en 2 mobile sims voor hoogste internet en dan nog kan ik sneller bij Orange (400/40)… na 't horen van de podcast mss toch interessant dat CityMesh B2B gaat doen. Ben benieuwd, sowieso al ingetekend in Fiberklaar (regio Kortrijk) - benieuwd wanneer het komt …

't wordt tijd dat Belgie es Nederland bijbeent - 1gbps up/down would be nice!

ik zit al een tijdje bij edpnet voor glasvezel, vriendin zit er ook bij voor mobiel. (via m’n werk heb ik Orange voor mobiel internet). allebei zeer tevreden van dus hopen dat Citymesh het niet verpest.

2 likes

Al enige jaren tevreden klant bij Orange. In de tijd de overstap gemaakt wegens hoge combi Telenet zonder weinig keuze. Bij Orange met hun Love pakket goedkoper alternatief gevonden wat beter afgesteld is op onze situatie. Installatie was gewoon router wisselen.