(#295) Wat doe jij tegen ad-tracking?

Deze week vertellen we hoe inlichtingendiensten alle data van advertentieplatformen stofzuigeren om zo inzichten te krijgen in alle smartphones ter wereld. Dus ook die van jou.

Wat doe jij om dat te verhinderen?

• Niks
  • VPN of proxy server
  • Ad-blocker
  • ‘Burner’ accounts of emailadressen
  • Privacy mode in je browser
  • Bepaalde diensten (sociale media, Google, 
) of producten (Chrome, WhatsApp, 
) gewoon niet gebruiken
  • Heel bewust omgaan met cookies of toestemmingen
0 stemmers

Of nog andere dingen die kunnen helpen?

Heb ook een tijdje met Pi-hole zitten stoeien maar dat blokkeerde ook ads van VRTmax etc op mijn chromecast en kon de content dus niet meer zien :expressionless:

Wel benieuwd naar tips van anderen. Welke methodes en plugins zijn makkelijk te implementeren en hoe?

Moest elke cookie banner verplicht een eenvoudige “alles weigeren” knop hebben, mijn leven zou zoveel eenvoudiger worden.

Europa kan verplichten om zelfde opladers te moeten gebruiken, waarop niet standaard voor cookie-banners

1 like

Ik gebruik deze extensie om cookie banners in mijn plaats te refusen https://super-agent.com/

2 likes

Hmmm. Ik ben de enige die hier ‘niks’ stemde. En ik dacht eigenlijk dat dit gemakkelijk de stemming ging winnen. Ik gebruik wel een ad blocker, maar puur voor de ads.

Het boeit mij eigenlijk gewoon niet.

3 likes

Ik ben vooral te lui om een goed systeem te zoeken, op te zetten en te onderhouden

1 like

Gebruik niks maar heb wel getwijfeld of ik die info zou delen in de stemming. Maw ben toch wel met privacy bezig :wink:

Akkoord. Nudgen met een alles accepteren knop mist denk ik het doel een beetje.

1 like

Van mij mogen ze wel de cookie zetten die de “Weiger alles” onthoudt, ipv telkens opnieuw te vragen.

2 likes

Ad-blocker puur voor ads, staat wel af bij sites die 'k wil supporten en geen intrusive ads hebben

Cookies doe ik altijd de elevendertig clicks om alles te kunnen weigeren. En als 't gaat op vlak van reizen/grote bedragen online uitgeven gebruik ik wel vaak privacy mode of vpn. No idea of dat nog nodig is, maar zit toch soms verschil op de prijzen so it does something

Een methode dat er niet bijstaat zijn plugins om selectief javascript libraries in-/uit te schakelen, zoals b.v. NoScript. Laat je toe om b.v. de js nodig voor Google Analytics en andere trackers uit te zetten. Het nadeel is dat het iets meer werk is om te surfen: als ik voor het eerst naar een webpagina ga, moet ik de js dat echt nodig is telkens manueel aanzetten.

(Mini-)Bonus: minder onnodige JS libraries downloaden = minder MB transfer = beter voor het milieu. :slight_smile:

Doen Brave en Firefox dit ook niet?

keuze van browser ontbreekt in het lijstje want dat maakt een groot verschil
ik heb dan maar ad-blocker aangezet aangezien dat ingebakken zit in brave, idem met (tracking) cookies ed.
=> het is de beste keuze volgens de mannen van dasprivé :wink:

Zou Firefox niet beter zijn??

Ik denk dat dat wat neerkomt op voorkeur. Naast FF kan je trouwens ook LibreWolf gebruiken, een FF-fork met een heleboel extra security-features mee ingebakken.

Brave is nochtans verre van onbesproken :grimacing:

CEO schonk bv. geld aan campagnes tegen homohuwelijk in VS, en bleef homofobe uitspraken verdedigen. Ook een COVID-wappie.

Bij de investeerders zit ook Peter Thiel. Notoire sloeber.

Tot dusver niks illegaals. Maar er is meer.

Veel van hun claims blijken ook geheime agenda te hebben.

Hun crypto-experimenten bleken hoog scam gehalte te hebben.

Ze doen ook veel zonder gebruikers in te lichten, zoals data verkopen aan AI-firma’s. Of dit:

Mooi samengevat:

Alleszins, toen zoekmachine Kagi bleek data partnership te hebben met Brave, zijn ze veel klanten verloren:

https://kagifeedback.org/d/2808-reconsider-your-partnership-with-brave

Samengevat: Brave heeft - zoals Telegram - een brand dat betrouwbaar lijkt, het bedrijf doet alleszins dubieuze dingen.

thx for the info!
Heb me dan maar (terug) Firefox geĂŻnstalleerd.
Enige tips voor plugins? Specifiek privacy heb ik reeds privacy badger en superagent

Ik ben fan van FireFox maar in voor mijn job gebruik ik veel web apps en daar kan Firefox niet altijd goed mee om.
Dus Brave = Work, Firefox = prive

Ook in Brave gebruik ik een adblocker, anti tracking en anti cookie extensies

Misschien het waard om een “toot” (mastodon tweet) naar DasPrive te schieten :slight_smile: