Rare vraag. Ik denk dat vrijwel iedereen op Windows laptops werkt?
Ik heb een hele reeks aan Windows-only programma’s nodig zoals ons ERP pakket, AutoCAD en een hele reeks aan configuratietools (camera, inbraak, brandbeveiliging).
Voor mijn thuis PC ben ik wel overgestapt naar Linux omdat ik daar wel de luxe heb te kunnen om te kunnen prutsen met Wine en Proton voor Windows-only applicaties.
Ik kom in enorm veel bedrijven en kan mij de laatste keer niet herinneren dat ik een MAC gezien heb op de werkvloer.
Ik zit momenteel bij een klant waarbij ik verplicht word om op een Windows laptop te werken, ook al werk ik daar als doorwinterde Mac user al 15 jaar niet meer mee.
Ik heb mijn lesje geleerd en zal bij mijn volgende klant wel duidelijk maken dat ik veel productiever ben op een Mac. Dus hier ook geen Windows meer als dagelijkse workstation.
Ik zie veel Mac’s in meer creatieve omgevingen.
Een klant van ons maakt films en bijhorende poster en marketing materiaal.
Boekhouding en andere administratie zit op windows en de creatievelingen zitten op Mac
Tot mijn 24 (2014) bijna nooit anders geweten dan Windows pcs, zowel thuis als op het werk.
Toen ik veranderde van werkgever en het daar Mac was was ik heel sceptisch en had ik wel wat schrik voor de switch. Paar jaar heel moeilijk geweest maar never looked back since. Voor mij is het een factor bij het kiezen van een nieuwe werkgever, Windows ipv Mac, dan ga ik toch 2x nadenken.
GSM van het werk pas ik sowieso voor, ik hou het liever bij mijn eigen iPhone en wil al zeker het risico niet nemen dat ik een goedkope Android aangesmeerd krijg.
Als c# dev heb ik eigenlijk geen keuze qua OS.
ik heb even wat ontwikkeld op een macbook met de visual studio code. Maar dat was een kleine ramp, er ontbreken gewoon toetsen op de mac , zoals daar zijn ][ {}
voor hetgeen ik doe heb ik nu geen performantie issues met de laptop, ja hij is wat groter en de batterij gaat minder lang mee, maar eens aan de usb-c docking heb je daar geen last van
Ik dacht dat dit kon, je hebt wel ergens een mac nodig maar dat was enkel licentie technisch.
Is wel van horen zeggen en ik denk dat je best programmeert in de omgeving waarvoor je programmeert
Hahah die haakjes vind ik juist super handig. Alle haakjes, brackets, accolades zitten samen (option en/of alt + ( of ) ) werkt super goed! Geen 3 plaatsen voor de verschillende characters.
Maar inderdaad voor c# misschien niet zo handig. Ik was wel hoopvol met hun push om alle api’s beschikbaar te maken in .net core. Als ik het goed heb zijn ze daarmee gestopt?
There’s an app for that. Karabiner heet die denk ik. Niet de beste UX ter wereld, maar het werkt wel. Je kan ook onderscheid maken tussen de keyboards die je gebruikt (extern of je macbook keyboard) en zo.
Mijn werkgever heeft een Mac Mini staan, zodat we ook Apple devices kunnen aanleren, maar daarmee een volledige Windows Omgeving beheren is verdomd moeilijk hoor
ja op sommige mac querty toetsenborden wel, op azerty zijn ze die vergeten.
geen probleem wanneer je dat voor de aankoop weet, maar als je op een standaard Belgische macbook wat wil programmeren is dat wel behelpen. (option 8 of 9 en soms nog een shift erbij)
ik heb het dotnet verhaal op macos niet echt meer gevolgd, toch hoofdzakelijk web ondertussen en dan telt enkel de server voor dotnet
Er valt veel dicht te rijden om Windows op het niveau van Mac te brengen voor mij, maar zeg nooit nooit. Het zit hem allemaal in de kleine dingen die mij als superuser 10 keer productiever maken op Mac. Dat is deels persoonlijke gewoonte, deels de intuĂŻtiviteit van macOS, deels het fundamentele onderliggende UNIX systeem. En dan is er nog de hardware: de batterijduur is insane, er bestaat geen trackpad zoals op Mac, mijn Apple Silicon begint werkelijk nooit te blazen, etc. Aangezien ik enkel op console game, zie ik dus momenteel geen reden om Windows te overwegen.
Tijdje geleden de volledige switch naar QWERTY gemaakt vanwege de voordelen tijdens het programmeren. Beste keuze ever, al moet je wel de switch redelijk cold turkey maken: al je toetsenborden vervangen, ook op mobile, maar denk dat ik het na een goeie week al gewoon was.
Sommige karakters zijn niet geprint op de toets, wat even wennen is (bvb. € is Option + Shift + 2 op Mac) maar ook dat ben je snel gewoon.
Is natuurlijk niet altijd makkelijk te regelen via werkgever, als freelancer heb ik zelf de vrije keuze dus iets makkelijker …