Deze week een minder fraai topic: het pedofilie-probleem van Roblox.
Online platformen zijn niet zonder gevaar. Maar tegelijk zijn het ook fantastische plekken. We mogen dus het kind niet weggooien met het badwater.
Deze week een minder fraai topic: het pedofilie-probleem van Roblox.
Online platformen zijn niet zonder gevaar. Maar tegelijk zijn het ook fantastische plekken. We mogen dus het kind niet weggooien met het badwater.
Mijn kinderen, 5 en 6 jaar, spelen Minecraft maar enkel op private servers (3 self-hosted servers op m’n homelab proxmox cluster). Zo hebben ze een veilige speelomgeving en behoud ik controle over de data.
Ze krijgen 2 ticketjes die ze mogen inleveren voor een sessie. Speeltijd proberen we te beperken tot max. 3-tal uur op zondag. Af en toe spelen mama en papa ook eens mee.
Goede cross-platform game (Android tablets voor de kinderen, iPad voor de mama en PC voor de papa).
Het is wel zotjes wat die daar allemaal in maken.
Af en toe installeer ik eens een nieuwe add-on of een volledige nieuwe wereld. Zo blijven ze het leuk vinden.
Een eigen server hosten vraagt ook wat patch-werk wanneer er nieuwe updates zijn. Maar dat nemen we er graag bij.
Pro-tip: activeer back-ups. Al enkele keren nuttig gebleken wanneer “plots” hun huis vernield werd door lava.
Aangezien ze enkel Android tablets hebben gebruiken we Google Family Link en Google Kids Space om controle te houden over welke apps, games en websites ze kunnen gebruiken.
Ik zou graag een desktop hebben die we dan ergens bij ons in de living kunnen zetten. Ik moet het wel nog verkocht krijgen bij mijn wederhelft om “Zo nen lelijken bak” in onze living te zetten. Zo kunde wel wat in de gaten houden waar uw kinderen mee bezig zijn en is het voor hen ook duidelijk dade kunt meekijken.
Misschien is een mini-pc wel een optie? Die kan je dan aan de achterkant van je scherm hangen en is er geen lelijken bak zichtbaar.
Mijn proxmox cluster bestaat uit 3 HP mini-pc’s. 2ehands gekocht op estunt.nl.
Imac? Of inderdaad mini pc met een mooi scherm? Samsung M8 schermen zijn best mooi (ook in het roze, geel, groen etc verkrijgen misschien doet dat het hem?)
Toen mijn kinderen nog jong waren (-14)
hadden ze een ipad met parental rights!
perfect af te stellen op ‘hun gedrag’
voornamelijk spelletjes offline
ze konden geen apps installeren of in-app kosten maken
1 uur per dag en WE iets meer
dit was zonder Ketnet :))
ze zijn nu volwassen en niet (meer) schermverslaafd
ze hebben internet abo maar zonder lineaire TV
…
als IT’er heb ik wel altijd op het hart gedrukt op te letten voor grooming, phising enfin al het smerige op het net…
dus ja…