(#321) Gebruik je AI voor je werk?

Deze week gaat het over tegenvallende Copilot-resultaten. Maar we zijn benieuwd: gebruik je het zelf op het werk? Waarvoor?

Deze week een best wel complex python script moeten ontwikkelen, en eens geprobeerd om het door Github Copilot te laten schrijven. En tot mijn grote verbazing had ik op een kwartiertje een prachtig script, heel netjes geschreven. Een paar keer heen en weer moeten gaan, waarbij Copilot altijd heel beleefd reageerde en zich soms excuseerde dat de opdracht niet goed begrepen was :wink:

Ja, Copilot, my new best friend

1 like

Af en toe gebruik ik eens codeium als helper bij development taken. Werkt wel goed, maar ik gebruik het meer om te helpen bij kleine zaken. Niet om iets nieuw op te zetten van scratch.

Ik gebruik GitHub Copilot als programmeerassistent in VSCode. Is vooral handig bij repititieve zaken, omdat Copilot die herkent en codesuggesties met tab competion doet.

Daarnaast gebruik ik bijna dagelijks ChatGPT. Meestal om vragen aan te stellen waarvoor ik anders tientallen pagina’s documentatie moet doorzeven. Of als ideation tool waaraan ik problemen van op het werk voorstel en naar oplossingen vraag. Eigenlijk gebruik ik ChatGPT voor bijna eender welke vraag die ik niet beantwoord krijg door klassiek te Googlen en de eerste 5 links te bekijken.

Op programmeervlak zijn beide tools vooral handig als ik moet programmeren in talen die ik niet goed beheers en de syntax en taal-specifieke design patterns niet ken.

Af en toe gebruik ik Bing Copilot om code te genereren die ik dan verder manueel tweak. Het verbaasde me vooral dat hij ook RPGLE (toch een vrij niche taal) beheerst. Met JavaScript en Python heeft hij ook al geholpen maar dat verwachtte ik wel.

ChatGPT of Bing voor wat inspiratie op te doen voir het copywriten of om prijzen en marges te laten berekenen. Verder nothing crazy :stuck_out_tongue:

Als AI onderzoeker ben ik wel wat verplicht om rond te spelen. :slight_smile:

Code laten genereren door LLMs ben ik nog steeds niet happig op, maar ik heb o.a. wel een klein bashscriptje “q” gemaakt dat me toelaat om snel queries te vragen via de command line. B.v.:

• q "What is the capital of France?"
  • q "How to disable edits in input field"
  • q "Which linter tools exist for Rust?"
  • q "How do I say "een groot pak friet" in French?"

Da’s vooral nuttig voor kleine programmeervragen. De prompt van de LLM is dan ook om zo kort en bondig mogelijk te antwoorden.

Ik ben tegenwoordig aan het experimenteren met een locale, CPU-only LLM, maar dat is toch nog niet alles… :slight_smile:

You can translate “een groot pak friet” to French as “un grand sac de frites”.

Hier hebben we tot onze grote vreugde mogen vaststellen dat chatGTP heel goed is in het schrijven van grote en complexe MySQL database queries mits je de use case en database goed omschrijft in de prompt.

1 like

Ik gebruik als (frontend) developer ook codeium. Nu toch zeker een half jaar of langer.

Zeer tevreden van.
Het werkt voor mij voornamelijk als goede autocomplete.
Daarnaast gebruik ik het om typescript errors uit te leggen (meldingen zijn soms moeilijk te lezen en codeium geeft meteen een oplossing - niet altijd de juiste maar toch).

Codeium is ook best wel goed om kleine stukjes code te refactoren.
Documentatie laten schrijven is ook handig.

Chatgpt heb ik in zijn geheel nog maar weinig gebruikt, de laatste weken een paar keer.
Bv. Om de keuze tussen 2 manieren om iets te bouwen te beargumenteren.

1 like

Frontend dev hier!

Sinds een paar weken van Copilot naar Cursor geswitched en echt een wereld van verschil. Waar Copilot gewoon een handige autocomplete was, kan je bij Cursor echt prompts schrijven om je code te refactoren of nieuwe features toe te voegen, terwijl hij de context van je open files (of volledige codebase) gebruikt.

Ook de autocomplete werkt gewoon stukken beter bij Cursor, waar hij zelf voorstelt om naar een blok code een paar lijnen verder te springen en daar ook de nodige aanpassingen gaat uitvoeren.

Chatgpt en Claude gebruik ik dan eerder voor programmeerzaken waar ik geen verstand van heb om snelle examples op te zoeken (bvb devops).

Verder ook gewoon voor tijdrovende taken Een voorbeeld: een lijst van transacties bij de bank (pensioensparen) laten omzetten naar een csv. Hierna deze csv omgezet naar het ondersteunde formaat van Delta om een paar jaar aan transacties automatisch te kunnen toevoegen in de app => great success.

Images generaten (ondersteuning van hilarische mopjes in Slack) => Dall-E of Bing Image Creator.

1 like

Als PM recentelijk beginnen experimenteren met Claude bij uitschrijven van acceptatiecriteria voor tickets. UI design in knallen, en dan prompt à la “Please break this down into a bulleted list with all UI elements on the screen, describing all important details for a developer to build this”

Van alle LLM’s levert Claude snel de beste resultaten op dat vlak imo.
Andere tips uiteraard meer dan welkom!

En daarnaast ook Slack-plugin van ChatGPT4o die meer en meer embedded begint te geraken in mn way of working (vragen over tech aan stellen, afkortingen/letterwoorden met vakjargon van klanten ontcijferen, text uit screenshots halen, synoniemen/herfraseringen bij maken slides, …)

1 like

Sinds kort door @Freddy kagi.com beginnen gebruiken. Ook hun FastGPT af en toe. Werkt wel degelijk…

Naast IT’er ben ik ook professioneel fotograaf, en daar is AI echt wel crazy. Ik gebruik het niet zo zeer om nieuwe dingen te genereren, maar vooral om storende elementen van een foto weg te shoppen. Dat kan straks al 25 jaar met Photoshop, dat is waarom die tool is gemaakt. Maar iets weghalen was nog nooit zo eenvoudig.

Ik moest laatst sponsor logo’s van een atlete haar shirt wegwerken. Het was een technisch loopshirt, dus met kreuken en plooien, wat glans hier en daar. Dat duurt nu letterlijk 3 sec om een logo weg te halen, en je ziet het niet. Als je niet weet waar je moet kijken, merk je niks!

De laatste weken met de tools gewerkt om hele reportages te cullen (labels geven aan goeie , minder goeie en slechte foto’s) en tools die dan de nabewerking doen. Ik ben niet onder de indruk. De tools getrained met een paar 1000en huwelijksfoto’s die ik zelf heb geëdit, maar het resultaat was pover.

1 like