Deze week praten we over de nieuwe visietekst van Mark Zuckerberg, die zich helemaal op ‘personal superintelligence’ wil gooien. Hij zet Meta daarmee af tegen OpenAI en Anthropic, waar het volgens hem alleen maar over productiviteit draait.
Voor welke persoonlijke toepassingen gebruik jij AI?
Zelden of nooit, maar soms gebeurt het dat iemand in een discussie zegt “we moeten het aan AI vragen” en dan kan het wel eens gebeuren dat ik het aan Mistral vraag.
(Ik heb trouwens de indruk dat ‘aan Chat GPT vragen’ voor AI-chat het equivalent is als ‘Googelen’ voor online opzoeken…)
Om afbeeldingen te genereren gebruik ik wel heel af en toe eens Stable Diffusion.
Eigenlijk nog voor veel zaken als ik zo mijn verschillende gesprekken met ChatGPT zie.
Hulp bij het opzetten van Home Assistent toepassingen
Vertalingen als ik iets verkoop via Vinted en de koper kan moeilijk Engels
Het maken van een “fuelplan” bij het (trail)lopen
Mee “redeneren” in het aankopen van sportmateriaal (ik geef mijn wensen, wat ik al op het oog heb etc etc)
Tuinadvies
Regelmatig doe ik ook eens een dubbelcheck naar wat mijn echtgenote heeft gevraagd. Om ook maar aan te tonen dat de vraagstelling een enorm verschil geeft in antwoord (suggestieve of bevestigende vragen stellen).
Vertalingen, bvb naar frans en portugees omdat ik een aantal huurhuizen beheer. Werkt fantastisch als je de huurder kan aanspreken in zijn eigen taal. Voorkomt ook miserie
Gewoon opzoeken vragen met bronvermelding waar je ooit Google voor gebruikte.
Random dingen die ik in mijn chaotische hoofd plots bedenk en vraag. Loving it. Zeker met betalende app kan je er goed mee babbelen
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het als Architect/Teamlead en developer dagelijks nog meer gebruik met Copilot (Agent) en zeer veel dingen vraag. Bij mij is dat echt iemand die er naast zit en soms ook dingen aan vraag die ik wel weet, maar, voor de zekerheid toch nog eens graag uitgelegd krijg. Ik begin meer en meer in gecontroleerde omstandigheden Copilot redelijke grote stukken UI maken en dat werkt echt fantastisch als je het goed aanpakt.
Kortom, dat ding helpt overal, maar, ik ben me er wel van bewust, en geef dat ook mee aan de kinderen, dat ze er zich altijd van bewust moeten zijn hoe dat werkt, wat de pitfalls zijn en ze moeten dubbelchecken. Doch, zo’n rare dingen vragen wij niet en meestal is dat er op…
ChatGPT voor vertalingen van en naar het frans, alsook als ik uitleg over een specifieke term wil.
Ook op het werk dagelijks, ik moet me nu verdiepen in Spaanse wetgeving over facturatie en die zaken zijn niet alleen in het Spaans, maar ook zeer slecht gedocumenteerd en dan kan ChatGPT snel de naalden in de hooiberg vinden.
Recent ook mijn eigen applicatie gevibe-code om een lijst van films en series bij te houden die me aangeraden zijn. Vroeger hield ik dit bij in mijn Notities app, maar dit maakt toch fijner.
Als Companion tijdens het lezen. Laatste tijd veel boeken aan het lezen met een historische achtergrond. Als iets me niet duidelijk is, start ik een chat en hebben we een gesprekje over het topic. Daarna kan ik terug geïnformeerd verder.
Ik heb op het werk CoPilot For Microsft 365. Stel het geregeld vragen over Power Automate maar eigenlijk vooral om werk mails op te stellen, zeker als ik het in het Frans moet schrijven, een grappige out of office mail of leuke images.
Voor Powershell scripts te ontwikkelen gebruik ik eerder Google Gemini die heeft een betere reputatie voor zulke zaken vind ik.
In de dagelijkse zaken afwisselend ChatGPT en Gemini. Anthropic staat gereed maar moet ik nog gaan testen.
Structureren van eigen redeneringen en vraagstukken.
Recent nog mijn eigen bevindingen laten stroomlijnen in de zoektocht naar een andere (deGoogle) navigatie-app;
Vakantietips op maat van de locatie en het gezelschap;
Hulp bij verbouwing: oplijsten van courante systemen of opbouwen, meedenken in oplossen bouwknopen, concrete productsuggesties,…
Tuinieren: suggesties voor plantensoorten of zaaischema’s, snoeikalender,…
…
Voor 't werk moet ik geregeld in historische (niche)vraagstukken duiken, en dan krijg ik toch vaak waanzinnig foute antwoorden bij elkaar gehallucineerd. AI-tools zijn wél zo handig om papers en OCR-scans van historische rapporten doorheen te halen.
En dagelijks op bureau:
Redigeren van teksten, verenigen van verschillende perspectieven of tekstsuggesties binnen een bepaalde tekst(limiet);
Stroomlijnen van teksten en (OCR) lijsten, weghalen van overbodige tekens en suffixen,…
Werkgever biedt beperkt Copilot aan. Ik zou 't graag beter kunnen gebruiken voor bvb. complex werk in Excel, maar daar ben ik nog niet echt in geslaagd.
Trouwens, complimenten voor Bram als vervanger van Smolly in de podcast. No easy task!
Ik heb Chat GPT nu net een export van CPU-Z gevoed en dan lekker conversationeel de perfecte upgrade uitgewerkt van mijn pc + installatiegids. Granted, veel youtube videos on this topic maar hier ging het toch organischer en heb ik gaandeweg nog wat bijgeleerd over mijn RAM snelheden.