(#323) Wat zijn jouw ervaringen met in-car entertainment?

Auto’s maken en software maken zijn twee andere dingen. Best wat automerken sukkelen dus met hun in-car entertainment systemen.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Zweren jullie bij CarPlay of Android Auto? Of toch fan van het ingebouwde systeem?

CarPlay rules! Goeie, vertrouwde interface - zoals ik gewend ben van mijn trouwe iPhone. Alleen spijtig dat er nog altijd een Chinese muur staat tussen CarPlay en het Mercedes infotainment systeem. Bijvoorbeeld switchen tussen de ComputerClub podcast op mijn telefoon en de DAB-radio is irritant complex.
Trouwens een opmerking op jullie opmerking in de podcast dat Apple en Google niet wakker liggen van hun in-car systeem: dat doen ze heel duidelijk wel. Apple CarPlay bijvoorbeeld kan het hele infotainment-systeem van een auto overnemen in principe. Probleem is alleen dat de meeste autofabrikanten dat afblokken, zodat CarPlay enkel in een ‘container’ kan draaien binnen het systeem van de autofabrikant. Weliswaar een begrijpelijke strategie vanuit het perspectief van de autofabrikanten, gezien het steeds toenemend belang van de software in een auto. Maar een kwalijke zaak voor ons consumenten, aangezien de autofabrikanten er niet veel van bakken. Ik erger mij er bijvoorbeeld mateloos aan dat ik in mijn auto geen overzicht heb van alle data die ik belangrijk vind, maar dat ik als een aapje moet scrollen in wel 20 menu-items… Wanneer gaan ze eindelijk toelaten dat je zelf een custom dashboard kan configureren - iets dat ik bijvoorbeeld wel kan in mijn Garmin fiets-GPS van 250€, maar niet in mijn auto…

1 like

Zeker waar wat je zegt, Luc. Maar ik kan me toch niet ontdoen van feit dat CarPlay voor Apple tegelijk ook geen top prio is.

Ik denk dat ze gewoon er niet teveel focus op leggen in hun communicatie, omdat het dan dubbel zo hard een nederlaag zou zijn voor Apple als de autofabrikanten de boot afhouden. Stel dat het tij keert en veel autofabrikanten de deur wagenwijd openzetten voor partnerships die verder gaan dan de huidige screen mirroring van je iPhone, dan ben ik zeker dat ze een hele karrenvracht nieuwe features op het schap klaar hebben liggen. Vergeet niet dat ze jarenlang aan een Apple auto hebben gewerkt - dat moet heel wat iOS integraties hebben opgeleverd.

1 like

Carplay is voor mij ook een musthave! (Of Android auto, geen sterke voorkeur, beide zijn heel goed!)

Vooral de mogelijkheid om navigatie als Waze te gebruiken en muziekdiensten zonder dat je je telefoon moet bovenhalen, vind ik heel handig.

Als mijn volgende auto het niet zou hebben dan zou ik het laten plaatsen.

Android Auto rules. Jammer dat die infotainment brol van Audi niet in een appcontainer draait ipv omgekeerd. :wink:

1 like

In mijn VW ID.4 werkt Android Auto eindelijk draadloos, dus lekker makkelijk. Alles draait super vlot en de navigatie is zelfs in de HUD te zien. Enige jammere is dat de augmented reality enkel werkt met de ingebouwde navigatie, en die suckt (er staan nog POI’s op zoals restaurants en winkels die al jaren verdwenen of overgenomen zijn!)

1 like

De voice assistant van m’n infotainment begrijpt mij niet. Met Android Auto is dat geen probleem. :laughing:

Android Auto wireless is inderdaad een gemak. Geen gedoe met die kabel meer. En alle features die je nodig hebt zijn beschikbaar.

Een voorbeeld van hoe het ook kan, is hoe Rivian het aanpakt. Sinds kort is het in hun systeem ook mogelijk om Apple Music te gebruiken maar dan wel passend in het Rivian infotainment en ecosysteem.
Wel jammer dat het tegenwoordig allemaal betalende services zijn met subscription model.

Same: Voor Waze en voor Spotify ( voor Computer Club)

Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Vandaag mijn bedrijfswagen afgegeven en met mijn ma haar oudere A3 op de baan. Geen USB en een verouderde Audi interface. Tis toch dat niet!

3 likes

Yes, Android auto is een must!

Grote fan van Android Auto. In mijn golf was het enkel met kabel te doen, dus heb er deze dongle tussen gestoken, waardoor het nu draadloos werkt. Handig!

2 likes

Ik denk dat enige auto die iet of wat in de buurt komt van Carplay of Android Auto, zijn de Tesla’s.

Zijn er die nu met Tesla rondrijden en hun Android Auto of Carplay missen?

Grote fan van het systeem van Tesla, met uitzondering van de gps. Die is veel minder nauwkeurig en up to date dan Waze

1 like

In een Tesla heb je die keuze niet. Er is gewoon geen CarPlay of Android Auto. Ze hebben wel hun eigen infosystem met een aantal native apps zoals spotify of Apple Music/podcasts maar je zit een beetje vast. Er is bijvoorbeeld geen app om laadpalen op te zoeken want enkel supercharges (van Tesla of anderen) zitten in het navigatiesysteem. Dit is wel een breekpunt voor mij voor een eventuele volgende auto.

Enorme fan van CarPlay, en in mijn auto gaat de connectie draadloos wat er voor zorgt dat ik niet telkens mijn gsm moet aansluiten met een kabel. Love it.
Of is dat tegenwoordig al in alle auto’s?

Werd ook super enthousiast toen ik dit zag passeren na WWDC. Apple reikt dus toch de hand uit naar carmakers?
@Luc misschien proberen ze toch het beste te maken van alle effort die ze in de Apple Car gestoken hebben.

1 like

Vinden jullie in die Tesla’s het niet irritant dat objecten in de buurt ook worden getoont op de middenconsole? Dat leidt toch zoveel af en er is geen meerwaarde. Ik werd daar gek van in die rental car.

De Google integratie in de Polestar vind ik heel goed. De batterij status bij aankomst wordt nagenoeg perfect berekend. Op een rit van +/- 350 km zit die er hooguit een paar procenten naast. Je Google account/Waze/Spotify zijn allemaal gelinked aan je eigen wagen account. In een 2nd Gen Polestar 2 is de bediening niet heel snappy en start-up tijd van het media center valt soms tegen.

Zelf rij ik VW ID3. Wireless integratie Android Auto is neat. Spijtig genoeg irriteer ik me mateloos aan de bedieningen aan het stuur en de on-board car software, wegens pokke traag en heel crappy UI/UX. De idioot die het zo verstandig vond om op een 4-punt bediening op het stuur de volumeregeling op ← → te steken, reverse/skip track op de up/down combo hebben ze hopelijk al lang " laten gaan".

3 likes

Is het een oudere ID.3? Want ik heb een ID.4 van dit jaar en vind de on-board software echt niet traag. Wel zijn de kaarten van de built-in navigatie hopeloos verouderd. Wat de bediening aan het stuur betreft is er inderdaad ruimte voor verbetering.

't is een model van 2021. 'k Weet echt niet of ik einde lease nog eens een ID ga nemen met de ervaringen dat ik heb daarmee.