Fietsknoop+ tijdens recreatieve fietstochten.
Google maps op de fiets van en naar het werk (zodat ik mijn voortgang kan delen met vrouwlief die thuis op me wacht) en in de auto via Android Auto.
Dit laatste vooral ook omdat de interne navigatie van Volkswagen in mijn ID.4 van 2024 (!) nog winkels en restaurants toont die al meer dan 10 jaar weg zijn…
Soms wil ik gewoon een oriëntatie hebben, waar een bepaalde stad/land ligt, dan probeer ik eraan te denken op OpenStreetMap te gebruiken als ik aan de pc zit.
Voor dagelijkse navigatie, opzoeken restaurants, etc., Google Maps; ik heb alternatieven geprobeerd (incl. Apple Maps), maar GM is helaas gewoon het beste.
Behalve voor de auto, dan zijn we al vaker langs zandwegjes of zo gestuurd, dus dan standaard Waze (geen idee waarom Google beide producten apart blijft houden).
Voor navigatie met OV kijk ik op Google Maps welke halte/station het dichtste bij is, maar voor de verbinding zelf gebruik ik de eigenlijke OV-app.
Voor ridesharing gebruik ik uiteraard de resp. app (Uber, Bolt), maar dat vind ik niet echt een navigatie-app, eerder een dienstenapp.
Wat ik wel kan aanbevelen om te wandelen is Mapy, een Tsjechische app met outdoor als focus. Ook skiën, langlaufen, fietsen, etc., is ingebouwd. Kan je kiezen tussen recreatieve (wandelpaden, offroad fietsen, …) of kortste route (langs de baan).
Waze in de auto. Via Michelin in de auto in Frankrijk (beter overzicht tolgelden). Was destijds (vóór 2020…) ook fan van Sygic (nu betalend).
Google maps op desktop.
Komoot op de fiets.
Ik gebruik Waze altijd in de auto.
Google Maps in de browser om algemene opzoekingen te doen en ook als navigatie tijdens het wandelen.
Daarnaast gebruik ik ook de Cowboy app als navigatie tijdens het fietsen.
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen Waze verkiezen boven Google Maps voor in de auto?
Ik gebruik altijd google maps om te zien of ik nog op de locatie geraak voor sluitingstijd. Google maps ook makkelijk om verschillende tips van mensen op te slaan. Heb zo verschillende lijstjes voor restaurants, bezienswaardigheden, uitgaan…
Kan iemand mij de superioriteit van Waze boven Google maps verduidelijken?
Maps.me is ook super voor offline navigatie. Vroeger vooral gebruikt toen je binnen de EU nog niet gratis kon roamen.
Nu gebruik ik het vaak om op den bots te wandelen in een streek die ik niet ken. Echt alle kleine wandelpaadjes en uitzichtpunten staan op de kaart
Community van Waze is/was een usp t.o.v. maps. De interface vind ik persoonlijk zelf een stuk overzichtelijker, minder druk.
Ik denk dat Waze en Maps intussen wel zowat alle data delen, maar meldingen maken en ze zien gaat toch wel heel vlot op Waze.
Ik vind de focus van Waze ook wel handig je kan er enkel mee navigeren in de wagen/motor. Google maps heeft te veel mogelijkheden op dat vlak.
Flitspalen etc waren vroeger veel beter aangegeven op Waze vs Maps (misschien nu beter?) de mobiele app had al jaren een visualisatie voor het begin/einde van traject controles, carplay heeft dat nu sinds kort ook.
Niet dat ik een hardrijder ben, maar weten waar controles zijn is rustgevend en vooral ook ongevallen, objecten op de weg etc.
In België maakt het waarschijnlijk niet zoveel verschil, maar in het buitenland wel. Met GM vaker op zandwegjes of rotsachtige paden beland, terwijl Waze enkel de baan aanhoudt. Het ging er in de Tweakers podcast ook eens over, ik ben niet de enige met die ervaring;)
Voor OV in het buitenland gebruik ik vaak citymapper. Heel handing om niet elke keer een lokale app te moeten downloaden en vaak ook accurater dan google maps.
Op de baan verkies ik ook waze boven maps. Om elektrische ritten te plannen is ABRP ook aan te raden.
Net even ABRP bekeken, ziet er vrij goed uit. Wat ik eigenlijk zoek (en wat volgens mij niet bestaat) is een app waarbij je kan aangeven welke laadpas je in ieder land wil gebruiken: in België die van het werk en in het buitenland die van mezelf. En dat je kan aangeven dat je liefst zoveel mogelijk in België oplaadt.
Ik ben blijkbaar één van de weinige Apple Maps gebruikers.
Ook eerder uit noodzaak beginnen gebruiken omdat mijn Carplay met Google Maps na een paar minuten een héél slecht beeld begon te geven waar je niets meer van kon maken.
Nu eigenlijk wel tevreden over Apple Maps. Je merkt wel dat ze andere data sources aanspreken en minder community. Openingsuren zijn vaak ook slecht up-to-date, daarvoor gebruik ik wel Google nog.
Waze heb ik nooit gesnapt wat daar nu zo aantrekkelijk aan was/is.
Verder gebruik ik de 4411 app voor parking (vooral in Antwerpen), en de P-card app van Interparking voor goedkopere spots en tarieven eenvoudig te kunnen raadplegen.
Ik heb vroeger Waze eventjes gebruikt, maar vond het met momenten nogal vreemd: je kon snoepjes oppikken onderweg?
Ook zijn we toen langs zandwegen gestuurd waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden.
Het kan zijn dat het inmiddels een meer “volwassen” app is maar ik blijf toch bij Google Maps.
Toen ik begon met rijden (bijna 15 jaar geleden, wtf), heb ik zowel Waze als Google Maps uitgeprobeerd.
Waze was voor mij toen een duidelijke en betere optie. Het was sneller in het aangeven wanneer er een file of ongeluk was en gaf dus ook sneller alternatieven voor je reisroute, iets wat Google Maps op dat moment in de live navigatie nog helemaal niet (goed) had verwerkt. Want uiteindelijk is dat ook het ultieme doel/wens: zo snel mogelijk ergens geraken. Door de community van Waze, waarbij andere gebruikers iets konden aangeven, was het gewoon sneller dan Google Maps.
Plus, en voor mij toen als beginnende bestuurder super handig, Waze gaf aan wat de maximale snelheid was die je mocht rijden, iets wat Google Maps toen nog niet had.
Uiteindelijk ben ik dan ook gewoon blijven plakken bij Waze. Ik heb verschillende keren geprobeerd Google Maps een kans te geven, maar het voelt ‘vies’ aan als je al zo lang iets anders gewend bent.
Apple Maps, hoe zo? Dat mensen het voordeel van Waze t.o.v. Google maps niet zien of nodig hebben, dat kan ik volledig begrijpen, maar vrijwillig apple maps gebruiken? Mind is blown.
Toegegeven, zelf weinig apple maps ervaring, maar iedereen dat ik het gebruikte ging het mis (door straat waar enkel bussen mogen - NL, via nooddiensten weg naar een evenementenhal gestuurd, …)
Nooit levensgevaarlijke dingen meegemaakt maar je zou er wel een boete voor hebben gekregen als er politie of een camera stond.
Zo’n zaken nog nooit meegemaakt bij Google of Waze. Als ik ergens rij waar het niet mag, dan zal het mijn eigen schuld zijn en niet de route van de app die mij zo stuurde.
Jij zelf nog nooit zotte toeren meegemaakt met apple maps? Herinner mij nog de begin dagen, mensen die in meren reden etc