Inderdaad, veel wat Waze vroeger had heeft GMaps intussen ook, maar Waze blijft toch mijn nummer 1! Zal ook wel grotendeels gewoonte zijn
Zandwegen nog nooit meegemaakt, maar Waze heeft wel de neiging je via sluipwegen te sturen, alles om je sneller op je bestemming te brengen.
Hier dicht bij mij is er een stuk weg, vol kasseien, waar als je iets te snel (40km/ of meer) je onderkant schraapt. Als de file rechtdoor maar 3 minuten is, dan skip ik toch die brakke sluipweg.
Soms is het ook een illusie dat een sluipweg sneller is dan in een file te staan. Mijn schoonmoeder is daar echt kampioen is, die rijdt liever rond een file (wat uiteindelijk meer reistijd oplevert) dan aan te schuiven in een file. Het gevoel van rijden geeft haar het gevoel dat ze vooruit gaat en dus sneller op haar bestemming is.
Het stukje over mensen die van een brug rijden in Indiƫ deed me meteen denken aan dit stukje uit The office
Eigenlijk zoals @meejtie ā¦
Het voordeel dat GM navigatie vroeger had tegenover Waze is een duidelijke weergave van de voorsorteerstroken.
Toen Waze net uit kwam, en ik nog geen auto had, ben ik zelfs gaan wandelen om snoepjes te verzamelen.
het ging hier onlangs nog over in WinWin ! Hoe werkt Waze, de populairste navigatieapp van het land? "Ze gebruiken ons als proefkonijn om nieuwe routes te testen" | VRT NWS: nieuws
Ondertussen is de " neem deze bosweg en bespaar 1 minuut" bias wel minder aanwezig in het algoritme.
De universiteit van Vlaanderen heeft ook een aflevering over Waze: https://www.youtube.com/watch?v=zD8pz1w7y8g
Er is 1 doolhofje in Brussel dat ik weet dat ie je door een straat stuurt waar je niet (altijd) door mag. 't is zelfs als bestuurder moeilijk om er aan uit te geraken of het mag.
Aan de nieuwe bocht van de E17 naar Kennedytunnel is Apple Maps ook nog niet helemaal mee. Volgens hen ligt de bocht 150m verder dan waar die effectief ligt.
Verder nog niets echt meegemaakt. Wanneer Apple Maps stevige file geeft controleer ik altijd eens met Google Maps en die route is 99% dezelfde. Inschatting van duurtijd zit een kleine afwijking op, waar Apple iets optimistischer is.
Bij Waze heb ik het altijd enorm verwarrend gevonden dat je zelf een ongeval kan aangeven. Die zijn (of waren) nooit correct. Zag je in de file plots in het midden of op het einde een accident waardoor ik in een kramp schoot en toch een andere weg wou zoeken. Wat compleet onnodig was, want er was helemaal geen accident, en de file was gewoon spits.
Ik heb morele bezwaren met Waze, aangezien het wagens door straten jaagt die daar helemaal niet horen te zijn. Sta eens wat langer in de file of neem een fiets. Apps die andere gebruikers waarschuwen voor flitsers of alcoholcontroles, zouden helemaal moeten branden in de diepste kerkers van de hel.
Een tip voor de wandelaars onder ons, www.mapy.cz. Hebben ook een app, waar bijna alle wandelroutes wereldwijd opstaan, dus geen betalende accounts van RouteYou of dergelijke nodig.
hmmm, zowel in Chrome als Tor waarschuwt uBlock Origin voor die site
Is mapy.cz met 1 p
Dat ziet er al heel betrouwbaarder uit
Excuses, met 1 p idd. Aangepast
Voor recreatieve tochten op de fiets of te voet gebruik ik Komoot. Toont ook de niet voor autoās toegankelijke wegen/padjes. En bied je een hele hoop zowel wel als niet gecurateerde tochten zowat overal in Europa - dan hoef je die niet zelf te plannen.
Weetje: rond het thema ādigitale tochten uitstippelenā geef ik al 10 jaar lezingen voor Avansa - nooit gedacht dat dat thema zo lang mee ging gaanā¦
Hmm. Akkoord dat je niet per se zotte toeren moet uithalen om ergens 2ā sneller te zijn. Maar ik volg (zowaar) het standpunt van Waze over jouw eerste bezwaar: als een gemeente/stad daar geen (sluip)verkeer wil, moeten zij de verkeerssituatie aanpassen. (Knips, enkel plaatselijk verkeerd, ā¦)
Daar heb je gelijk in, maar lang niet alle gemeenten zien sluipverkeer als een probleem en/of prioriteit. We wonen niet allemaal in Gent
Ik gebruik nu al ruim een jaar voor quasi alles Apple Maps.
Ik heb jaren Waze gebruikt, maar ik werd het ābeuā om voor de minste file telkens omgeleid te worden langs de kleinste baantjes.
Apple Maps is qua UI in Carplay gewoon de mooiste Ʃn duidelijkste app. Het integreert vaak ook het beste met andere (head-up)displays in je wagen.
Ik moet zeggen dat de verkeersbronnen (files etc.) quasi altijd accuraat zijn, en ook bij wegenwerken / wegomleidingen Apple Maps veel beter op de hoogte is dan vroeger.
Het enige wat ik āmisā, is een melding over trajectcontroles. Vaste flitspalen staan er wel in; maar trajectcontroles niet.
Sinds januari overgeschakeld op Apple Maps na jaren Google Maps te gebruiken voor fietsen, auto en toeristen. Voorlopig nog niet op een foute plek terecht gekomen.
Voor wandeltochten al heel lang Osmand fan. Je kan deze volledig naar wens configureren, topografische kaarten, GPX inladen⦠Een aanrader voor avonturiers