(#343) Welke navigatie-apps gebruik jij?

Ik heb Osmand geprobeerd, maar het vervelende vond ik dat je telkens alles MOET downloaden. Een offlineoptie is goed, maar ik heb die liever opt-in dan functioneel verplicht :slight_smile:

Zal misschien Apple Maps nog eens een kans moeten geven als ik het hier zo lees, hoewel dat dat weer de ene Big Tech inwisselen is voor de andere (albeit slightly less evil) Big Tech.

1 like

Wij hebben een rustige, mannelijke stem in onze Waze. Geen klachten van!

Ook al getwijfeld om Apple Maps meer te beginnen gebruiken :thinking:. Apple satellietbeelden en Look Around (streetview) zijn ook veel beter up-to-date (omdat ze later begonnen zijn?). Bv. Google toont een 5+ jaar oud satellietbeeld en een streetview van 2009 (16 jaar oud!) bij mijn huis. Apple Maps toont een satellietbeeld van max. 8 maand oud, en de streetview is ook maar enkele jaren oud. De Apple Look Around (streetview) is ook smoother met een 3D effectje.

Geen Bing maps gebruikers?

2 likes

Ik wist niet eens dat dat bestond.
Maar aangezien ze geen mogelijkheid hebben om navigatie per fiets te doen, vind ik het maar meh.

1 like

Misschien wat off-topic, maar blijkbaar kan je op Google Street View ook de beelden uit het verleden bekijken. Heel leuk om op bepaalde plekken eens terug te gaan naar 2009 en het verschil te zien.

2 likes

Ik rij voor het werk half België af (keuringen/inspecties allerhande) en gebruik vooral Waze.
Maar wat ik wel gemerkt heb is, als ik een adres uit mijn google agenda open, dat het juiste adres vaak de onderste uit de voorstellen is. Of dat Waze de huisnummer totaal niet kent of verkeerd aangeeft.

Vandaar dat ik dan, voor de laatste km, overschakel naar google maps.
Al vindt die soms dat ik over de berm moet springen of door mensen hun tuin moet wandelen :rofl: :man_shrugging:

3 likes

Grootste verdienste van Bing Maps is dat dat hetgene is waar Flight simulator en Flight Simulator 2024 op draaien.

4 likes

Ja ook al gemerkt, Waze is top om algemeen op je bestemming te geraken, maar die laatste meters, specifieke huisnummer daar slaat hij de bal toch al eens mis.

Ik gebruik OsmAnd+ als ik ergens ben waar ik geen data wil/kan gebruiken.
Op de fiets in Nederland vind ik
https://routeplanner.fietsersbond.nl/ bijzonder goed omdat die rekening houdt met fietspaden. De meeste algemene navigatiesystemen doen dat niet en laten je rustig over wegen fietsen die verboden zijn voor fietsers.

1 like

Sowieso een tip voor het invoeren van een huisnummer in Waze: typ eerst het huisnummer en dan pas de straatnaam, de volledige straatnaam verschijnt dan automatisch en kan je gewoon aanklikken, bespaart je wat tijd in plaats van de hele straatnaam uit te typen om er dan pas het nummer bij te plaatsen.

Al die milliseconden die ik al heb gewonnen, ik weet niet wat ik met die extra tijd moet doen. :disguised_face:

9 likes

Voor in de auto gebruiken wij hier TomTom Amigo. Initieel omdat mijn vriendin daar werkte, maar ik ben er nu ook gewoon tevreden over. Ik hoor veel van mijn vrienden klagen dat Waze u telkens door kleine straatjes stuurt en daar heb ik met TomTom niet echt last van. Ik probeer voor het Wandelen en fietsen of gewoon een plaats opzoeken meer OsmAnd te gebruiken,maar het gebruiksgemak en de POI’s van Google zijn wel moeilijk los te laten…

Ik gebruik vooral de Magic earth app voor navigatie.
Ontdekt via de Das Privé podcast.
Goeie navigatie zonder dat al je data afgeeft

1 like

The dark side of Waze (paywall):
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250221_95018550

“ Bewoners klagen al enkele jaren over auto’s die veel te snel door de straat scheuren om naar parking Ramen te rijden. “Waze heeft hen dat geleerd”, zegt Mike. “Vroeger was het hier rustig, ook in het weekend. Nu zien we constant auto’s voorbij vlammen op weg naar die parking.””

Nadat ooit de TomTom app overging naar een abonnement, vond ik Magic Earth, een app die werkt met downloadbare kaarten van Open Street Map. Deze gebruik ik sindsdien.

De interface is in de jaren verbeterd en de downloadsnelheid van de kaarten ook.

Magic Earth is geweldig als je de roaming kosten laag wilt houden

Nu ik wat meer mobiele data heb, gebruik ik ook wel eens Apple Maps.

2 likes

Net Magic Earth eens geïnstalleerd. Idd wel privacy first, moment dat je toestemming geeft voor je locatie krijg je eerst nog eens kort en bondig mee dat ze je niet tracking, profilen of je info delen. Very nice

en als je een paar eeuwen wil teruggaan heb je de Ferrariskaarten (omstreeks 1777)

2 likes

Bing maps niet, maar op Windows Phone (yes! :sunglasses:) draaide een kaarten app die net als de totale UI heerlijk simpel en helder was. Long time, maar ik geloof dat HERE maps daaruit voortkomt. Ik gebruik de HERE WeGo app niet (mijn vader wel :disguised_face:), maar vind de looks nog altijd heerlijk overzichtelijk vergeleken bij Google Maps en andere.

Wie nog meer historisch kaartmateriaal wil checken kan via Geoportaal Vlaanderen een en ander vinden: Ferraris, maar ook de Popp-kaart en Atlas der Buurtwegen uit 19de eeuw, Villaret (18de E), en zelfs de kaart van de kuststreek toen die midden 16de eeuw totaal verzand was geraakt.

En om helemaal off-topic te gaan, shoutout naar historische kaartprojecten als Gent Gemapt en GIStorical Antwerp :sunglasses:

4 likes

Ik heb tot een aantal jaar terug ook “HERE” / HEREWeGo gebruikt. Toen ik nog een arme student was en databundels not niet zo groot waren als nu, gebruikte ik altijd HERE omdat die vrij goede offline navigatie hadden. Nooit issues mee gehad, maar sinds roaming niet meer nodig gehad.