Deze week gaat het over de turboladers van BYD. Hoog tijd voor een EV-thread.
Ik heb sinds vorige zomer een Volkswagen ID.4 van mijn werkgever.
Laadpaal op de oprit, eveneens voorzien door het werk.
Ik moet niet vaak laden omdat ik 3 dagen van thuis werk en de andere dagen met de fiets naar kantoor rijd (ondertussen luisterend naar de beste Tech-podcast van Vlaanderen )
Tip als je een leasewagen hebt: laden tot 100%. Die 80% is goed om je batterij te sparen maar als je maar 4 of 5 jaar met een wagen rijdt dan ga je daar weinig of geen effect van merken.
Geen problemen met laden hier. Alle zelfrijdende opties (volgens het UX-principe van Wizard of Oz), ik kan zonder problemen de CC-nieuwsbrief lezen tijdens de rit.
Als enorme auto liefhebber kon ik niet wachten op deze thread! heel benieuwd naar de ervaringen hier.
Ik rij nu een 4-tal jaar met een hybride wagen. Voornamelijk voor de fiscale voordelen, minder uit groene overwegingen. (Niet dat ik het milieu niet belangrijk vind, in tegendeel). Aangezien ik een hybride heb, in een rijhuis woon, heb ik geen laadpaal voor de deur. Hierdoor wordt hij minder opgeladen dan ik zou willen.
Ik laad hem op wanneer het gemakkelijk is, ik ga er geen omwegen voor doen. Als ik ergens kom, kijk ik wel steeds of er een laadpaal (in de buurt is) maar indien niet dan is dat oké.
Zo ben ik gisteren naar de Kinepolis geweest, daar waren een aantal laadpalen, dus heb ik tijdens de film geladen.
Wanneer de batterij opgeladen is, vind ik het rijden zeker aangenaam.
Qua dagelijkse rijden ben ik wel fan van elektrische wagens. Voor de afstanden die ik gemiddeld doe, zou ik ook geen “range anxiety” hebben. De typische “maar je kan niet met de auto naar het zuiden van Franrkijk” is ook niet echt een issue.
Ik moet wel zeggen dat ik had verwacht dat in 2025 laden een stuk gemakkelijker zou zijn. Niet dat het complex is, maar er is toch wel wat variatie op de infrastructuur, hoe de paal werkt, hoe snel hij is etc.
Als autoliefhebber ben ik ook wel blij dat we stilaan afscheid nemen van de ultra futuristische EV modellen en dat ze er meer en meer beginnen uit te zien als hun niet-EV alternatief. Mercedes heeft dat ook bedacht en hun nieuwe CLA is beschikbaar als hybride en EV, beiden zien er nagenoeg hetzelfde uit. BMW doet met hun i4, i5, ixn gelijkaardige dingen.
Zag vorige week (de dag waarop de podcast uitkwam) een BYD Seal op de autostrade en die ziet er toch wel strak uit. Of ik eens zou nemen, weet ik niet, denk dat ik toch liever Europees blijf.
Als auto liefhebber moet ik wel toegeven dat een EV voor mij niet zo exciting is als een traditionele verbrandingsmotor. EV’s kunnen vaak sneller optrekken maar het gaat niet om pure snelheid, het gaat om de emotie die erbij komt kijken. Het geluid van de motor, de trillingen die door de wagen gaan, het zoeken naar grip, etc. Een elektrische wagen zal van aan het stoplicht vaak winnen t.o.v. auto’s in dezelfde categorie, maar die voelen vrij klinish.
Mijn grootste probleem met EV’s is dat ze worden geopperd als de enige mogelijke oplossing voor het klimaat probleem.
Het is niet realistisch dat iedereen morgen elektrisch gaat rijden. De laadinfrastructuur is nog niet uitgebreid genoeg (gaat dat ooit lukken?). Hier in de buurt komen er steeds meer EVs en hybride wagens bij en dan merk je dat de laadpaal vaak bezet is als je wilt gaan laden. Alle straten overal volzetten met laadpalen is ook geen optie, dus zal het volgens mij vooral moeten komen van extreme snelladers, die strategisch geplaatst zijn langs de weg (zoals tankstations nu). Experten waarschuwen ook voor de belasting op het elektriciteitsnet als we massaal gaan laden. Hier ken ik te weinig van maar klinkt wel logisch.
Elektrische wagens hebben zeker hun plaats, maar de verplichting om allemaal over te schakelen is niet haalbaar.
Naar full EV, zijn er nog alternatieven die niet genoeg onder de aandacht komen. Waterstof bv, makkelijk in transport, makkelijk te produceren (wel energie intensief), tankbaar, maar weinig modellen en laadmogelijkheden. Hybride is nog zo’n optie, elektrisch rijden waar interessant (steden, dichtbebouwde gebieden) en de mogelijkheid om te tanken voor langere trajecten.
De meest veelbelovende evolutie waar we zouden op moeten inzetten is volgens mij: synthetische brandstof. (E-fuels, gemaakt doormiddel van CO2 die uit de lucht wordt gehaald. Nog steeds uitstoot van je auto, maar wel CO2 neutraal. De CO2 die je uitstoot is gerecycleerd als het ware). Porsche investeert hard in deze technologie, Formule 1 schakelt volgend jaar over op synthetische brandstoffen, en veel race series gebruiken het momenteel al. Dat is voorlopig een van de weinige toepassingen maar dat hoeft niet zo te blijven.
Synthetische brandstoffen zijn toepassingsgewijs niet te onderscheiden van ontgonnen brandstoffen.
Dat wil dus zeggen: alle reeds bestaande auto’s kunnen vandaag nog klimaatneutraal gemaakt worden, door over te schakelen op e-fuels.
Productie moet omhoog, wat kostprijs meteen zal doen dalen maar in theorie is het mogelijk en realistischer volgens mij dan allemaal elektrisch. Infrastructuur (tankstations) moeten niet aangepast worden, enkel de inhoud komt van ergens anders.
Productie van synthetische brandstoffen is energie intensief, daarom wordt het momenteel op plaatsen gedaan waar veel “gratis” energie beschikbaar is (Chili bv. wind energie).
Ik hoop dat de regering snel werk gaat maken van synthetische brandstoffen zodat ik binnenkort hier in de buurt e-fuels kan gaan tanken. Daar wil ik gerust voor rondrijden. Zodat we nog lang kunnen genieten van auto’s zoals dit. For the love of cars.
denk dat hiermee wel alles een beetje gezegd is. Ik heb nu een MG 5 station van de werkgever. Het is wel jolig als ge vlotter accelereert als een 18-jarige met zijn veel te dure golf gti, het bijkomend acceleren op de autostrade vind ik ook een plus.
Maar ik miss mijn verbrandingsmotor toch het gaf dat beetje extra kruiding. Het is me allemaal wat te steriel.
Soms kom ik ook artikels tegen over de impact van het ontginnen van de materialen voor die batterijen en dan stel ik me daar toch ook wat vragen bij.
Ik heb nu een kleine 3 jaar een elektrische bedrijfswagen (Volvo XC40 Full Electric). Die rijdt goed, maar de range in de winter en op autosnelwegen is pak lager dan de afstand die beschreven staat.
Ik mocht een nieuwe kiezen die toekomt eind augustus - de Kia EV6.
Waarom deze? Goede batterij en in vergelijking met de rest, laadt hij heel snel op (10-80% in 18’).
Hoe heb ik mijn wagen gekozen? Via de volgende website: All electric vehicles in Europe - EV Database. Hierop kan je het écht bereik zien van de wagen en niet de WLTP. Je kan hier ook makkelijk verschillende modellen vergelijken qua ragen, opladen, frunk (front trunk) aanwezig, kofferruimte etc.
In Gent of op het kantoor kan ik met mijn huidige XC40 altijd wel laden. In de stad is dat voor mij toch minder een probleem. Afgelopen zomer ben ik ook met deze naar Noorwegen geweest en zonder problemen +4800km gereden!
Welke tip heb ik nog? Koop een abonnement bij 1 fastcharge-provider vb. Ionity. Na 2x laden heb je je abonnementskost er uit gehaald en nadien laad je voor een véél goedkoper tarief. Hierdoor moet je wel altijd bij dezelfde provider laden, maar dat is het ook. ¯_(ツ)_/¯
Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Ik merk ook dat het rijbereik merkelijk lager is in de winter (450 tegenover 575 km bij lading tot 100%).
Wat vooral wennen was, is dat je de klik moet maken dat het bereik volledig omgekeerd werkt als bij een verbrandingsmotor: korte afstanden zijn zuiniger dan lange afstanden autostrade. Vooral als je regeneratief remt.
ABC - Always Be Charging
Naar de winkel = opladen
Ergens parkeren = opladen
Maar ik moet wel zeggen dat als je een thuislaadpaal kàn zetten, de laadstress een pak minder is.
Vergoedingen om thuis te laden werken ook meestal vlot, mits toepassing van de CREG tarieven en je effectief zelf uiteraard een marktconform energiecontract hebt.
Mijn privéwagen (BMW diesel Euro6 uit 2014), perfect onderhouden, is nu 10 jaar oud. Op de autokeuring deze zomer afgekeurd omdat de diesel roetfilter teveel particles maakt (testen zijn ook strenger geworden). Waarde was te hoog om opgelost te krijgen met productjes en geforceerd regenereren. Nieuwe roetfilter is al snel €2000 (zonder werkuren!). Eerst op reis naar Zuid-Frankrijk gereden. Enkele weken later naar de herkeuring, en bij wonder met glans door de roetfilter test. Mijn beste vriend zijn wagen werd deze zomer op identieke wijze afgekeurd, onmiddellijk laten testen in de garage 2km verder waar bleek dat er niks mis was, en een uur later stond hij terug in het keuringscentrum waar hij zonder waarschuwingen gekeurd werd. Door dit soort “diesel-miserie” vorig jaar toch beginnen uitkijken naar EV’s.
Begin dit jaar kondigde mijn werkgever aan dat er geen hybrids meer komen in de fleet (ondertussen heeft de wetgever dit opnieuw voordeliger gemaakt), enkel EV’s (Volvo en Polestar). Dus die kans genomen. Sinds enkele weken rij ik nu met een Polestar. Bereik is ruim voldoende voor mij (620 WLTP dus ~500 in praktijk), er komt nog een Smappee laadpaal thuis, ik kan laden op het werk en publiek laden overal in Europa met de laadkaart… Met 1 keer laden per week kom ik zelfs vaak toe. Ik ben benieuwd naar mijn eerste langere trip, maar lijkt eenvoudig met de ingebouwde Google Maps voor EV’s en apps zoals ABRP.
Tip: met Home Assistant scraper fetch ik de CREG prijs en vergelijk die dan met mijn dynamisch contract die ik ook bereken via scrapers. Zodat je zeker net onder die CREG prijs blijft. Die CREG prijsberekening heeft de wetgever trouwens dit jaar veranderd. Ipv gemiddelde energiekost van die voorbije maand, bepalen ze nu op voorhand per kwartaal een vastgelegd tarief op basis van historische data. Voor Q1 was dit 28 cent/kWh, in Q2 wordt dit 34 cent/Kwh omdat ze de stroomprijs van oktober/november/december gebruiken. Goed nieuws dus voor mensen met zonnepanelen: het worden zonnige maanden in Q2, je kan de EV opladen met zonnestroom en de werkgever vragen om die gemiddelde winterprijs van 34 cent/kWh te betalen. (ik heb nog geen zonnepanelen). Al zal dit ook niet eeuwig blijven duren. De fiscus wil exacte bedragen weten en geen gemiddelde energieprijzen (CREG), en ook het “verdienmodel” van gratis zonnestroom tegengaan. Terugbetalingen via CREG zijn nu voorlopig terug goedgekeurd tot eind dit jaar. To be continued…
(ook als carfanaat)
Ik sta 100% op de lijn van @Quinten. He said it all…
enkel extra vragen of bevindingen:
Politiek heeft groen over geheel Europa afgedaan met alle subsidies die zijn teruggedraaid als gevolg + alle budget naar defensie + Europese autobedrijven hebben hun groene beloftes ’ volledig gamma electrisch tegen 2030" teruggedraaid of gewoon in de vuilbak gegooid. + gigantische verliezen (en een vlucht nr china en tesla) want ze zijn niet klaar voor electrisch…
===> het electrische verhaal gaat heel snel, heel veel tegenwind beginnen krijgen
==> de burger zit er eigenlijk echt niet op te wachten …
==> infrastructuur is vandaag de dag praktisch onbetaalbaar. Ik woon in een zeer moderne appartementsblok met 45 appartementen (65 staanplaatsen/garages). Om meer dan 5 (!) laadpalen te kunnen voorzien is er een investering in een nieuwe middenspanningscabine en bedrading nodig. kostprijs 70/100k. Ik herhaal 15j oud…
==> niemand van de bewoners wil deze investering doen uiteraard.
Laad balanceer software zal wel een oplossing kunnen worden maar…
Je kan zelf je eigen lader installeren maar die investering is vrij nutteloos zonder enig perspectief
Ik rij zelf 40k km per jaar en hoop aldus dat ik nog een hybride kan aanschaffen via de werkgever en hybride is echt wel het slechtste wat er is als bedrijfwagen… meeste werknemers laden nooit hun 50/70km batterij op en rijden dus eigenlijk met een zwaardere wagen rond ==> duur en meer vervuiling…
Voor een potentiële overstap naar zelfstandige ben ik fiscaal gewijs aan het rondkijken voor een EV. Ik kijk ook vooral weg van de futuristisch uitziende wagens en meer naar de gewone auto die toevallig elektrisch is.
Vind het ergens wel zonde want ik ben net als velen hier blijkbaar wel een “car guy”, en het trillen van de wagen, het schakelen (altijd al manueel gereden),… maakt voor mij echt deel uit van het rijden en geeft me wel plezier in sommige ritten.
Met de elektrische bedrijfswagen van mijn vriendin wel een tijd laadstress gehad. We hebben geen laadpaal thuis en wonen nogal landelijk. De dichtste publieke palen zijn 1,5km van ons, dat is niet snel even om en weer maar een wandeling van 20min. En met een WLTP van 350km is dat soms wel wat spannend.
Wij zijn bij Battmobility en rijden dus altijd elektrisch als we eens een auto nodig hebben. Daardoor hebben we dus de kans om met veel verschillende merken/types te rijden.
Een fiat 500e om eens naar de ouders te gaan, een peugeot e-rifter om die jaarlijkse ikea/recyclagepark trip te doen. De dikke skoda Enyaq om eens een weekend in naar de ardennen te overbruggen zonder laadpaal in het vakantie huisje.
Fan van elektrisch rijden en al zeker via een deelsysteem.
Mijn tip voor iedereen met EV bedrijfswagen door het werk voorzien met laadkaart:
Plaats zelf je laadpaal thuis.
Als je zelf je laadpaal plaatst, kan je zelf je tarief instellen voor het publiek laden bij je thuis.
Zo kan je jouw investering terugverdienen.
Meestal als de werkgever een laadpaal zet is het hun eigendom, en halen ze die daarna ook weer weg als je van job gaat wijzigen, of betaal je zelf een bijdrage, maar bepaald het werk daardoor nog steeds aan welk tarief geladen wordt. (CREG tarief)
Gevolg: ik verdien mijn laadpaal terug en krijg ook geld als mijn vrienden en familie met hun bedrijfswagen op bezoek komen.
Nog een top tip, check altijd of je auto wel degelijk aan het laden is. 2 x voorgehad dat de wagen een hele dag niet geladen had en moest 150 km terug rijden. In de spits zijn natuurlijk alle snellere laders bezet.
Gelukkig heb ik daar de VW app voor, die me op de hoogte houdt van het laadproces.
MG heeft ook een app hoor, maar ik steek die kabel in kaartje tegen de paal en ik ging ervan uit da marcheert, ik kan op men gemak gaan werken. Ik controleer dan ook niet hoe zit het met het opladen want moet dan toch de hele dag op bureau zijn.
Dus als een volleerd gaslighter doet mijn bedrijfswagen me twijfelen aan men eigen gezonde verstand.
Ik heb gemerkt dat (bij mijn ID.4 toch) de volgorde is:
- Kaartje tegen paal
- Kabel in paal
- Kabel in auto
- Auto op slot doen
Dan pas wordt het lichtje groen en is hij aan het laden.
Sound:
Ook een carfreak, en zelfstandige dus ik kan redelijk zot doen als het maar fiscaal voordelig is. Dus vorig jaar mijn eerste echte EV (BMW i4 m50) via financiele renting aangeschaft, na een hybride en auto’s met stevige motors (6 cylinders en veel pk’s).
Het enigste dat ik echt mis is het geluid van zo’n motor (je moet maar eens met een cabrio in een tunnel rijden met zo’n motor: eargasm). Maar dat is ‘spielerei’, voor dag-dagelijks gebruik is een EV toch veel aangenamer in gebruik.
Volgens mij zijn elektrisch aangedreven wagens wel de toekomst, maar er kan nog veel veranderen qua energie drager. Altijd gedacht dat waterstof het gaat worden, maar ik vrees er een beetje voor… echt energie-efficient is dat niet: energie die je nodig hebt om waterstof maken en daarna terug om te zetten naar elektriciteit, zitten we met een effecientie van 40% dacht ik. Dat is wel spijtig van die 60% van de energie…
Rijbereik:
tja neem dat met een korrel zout. Mijn voorbeeld: 500km volgens de offerte. In de winter 300km op 80% laden, 450km in normaal weer op 100% opgeladen en eco rijden. Feitelijk meer dan genoeg voor mij in Belgie en omstreken rond te rijden op 1 dag.
En ja op reis gaan met de auto zal anders verlopen, maar denk al de tijd dat je gewonnen hebt om niet meer te gaan tanken (ja laadpaal thuis). Ik zal het dit jaar ondervinden.
Rijplezier:
EV rules Kan met deze wagen even snel of sneller bochten pakken, en ja de typische EV kick is wel zalig, altijd en overal zonder vertraging beschikbaar.
Iconic sounds van BMW is ook een gimmick, je gebruikt dat de eerste dagen en zet dit af daarna.
Note voor zelfstandigen: Mercedes en BMW doen echt moeite om je wagens te verkopen via renting met een hoge restwaarde, zodat maandelijkse kost meevalt en je moet je wagen niet overnemen. De restwaarde van mijn huidige renting is volgens mij hoger dan ik hem zelf zou kunnen verkopen na 5 jaar…
Akkoord met @Quinten!
Hier ook een liefhebber… maar ik kan even goed gaan op een toffe VW Caddy als op een grollende Maserati GT En krijg dan weer buikpijn van de zinloze SUV-hype en de generieke EV-ontwerpen die maar van de band blijven rollen. Én van té brede auto’s (Mercedes GLE, Polestar 4,…) die zowel in de stad als op landweggetjes misplaatst zijn.
Zelf gestart met Dégage autodelen en nu een 7-tal jaar een eigen wagen. Op dit moment is dat een '12 Volvo XC70. Fijne en ruime reisauto, een tweedehands koop, vanuit de gedachte dat dit de laatste dikke vijfcilinder diesel zou zijn vóór een EV de enige optie zou worden van overheidswege. Pendelen naar 't werk doe ik per trein, voor 't overige doe ik een 20k km per jaar.
Toen ik overstapte van manuele versnellingsbak naar een automaat dacht ik ook dat ik de controle en sensatie van het schakelen zou missen. Ik heb sindsdien niet meer teruggeblikt. Ik vermoed dat de overstap naar EV makkelijk zou zijn, omwille van alle voordelen: de rust in het interieur, de eenvoud in bediening,… voor een daily driver.
De grap is dat de gebreken bij auto’s met verbrandingsmotor over 't algemeen worden afgedaan als karaktertrekken. Bij EV’s is de beleving steriel, en zijn de enige gebreken het rijbereik of een onvolkomen multimediasysteem.
Het grootste probleem is mijn ogen nog steeds de betaalbaarheid. De Tesla’s en BMW i’s gaan vlot de showroom uit als fiscaal geoptimaliseerde leasewagen, maar in particuliere verkoop is Dacia al jarenlang het meestverkochte merk. Daar komt nog bij dat de dure EV’s wel zijn uitgerust met uitgebreide multimediasystemen, maar dat de algemene kwaliteit er op achteruit gaat ondanks de hogere prijs. Dat is mijn persoonlijke gevoel, in elk geval.
De meest realistische opvolger voor mijn huidige wagen is een tweedehands plug-in hybride, vermoed ik. Enigszins betaalbaar vergeleken bij EV’s. Toch gebruik maken van mijn zonne-energie, korte eindjes op batterij, en langere ritten op verbrandingsmotor.
Een EV-droomwagen heb ik niet. Een break-versie van de Polestar 2 zou je zonder moeite aan mij verkocht krijgen, gezien ik al uit het Volvo-kamp kom Jammer dat die EV-breaks zeldzaam zijn. Vorm gaat boven functie. En marketing en lifestyle boven karakter en bruikbaarheid…
Ik las recent dat er bij EV’s vaak klachten komen over ratel rond de auto, maar dat het in werkelijkheid komt doordat je geen verbrandingsmotor hebt, je alle omgevingsgeluid veel beter hoort (dus ook de irritante geluiden) en mensen daardoor denken dat er iets met hun auto is. Betere isolatie/noise cancelling zal dat wel snel verhelpen.
Wat betreft break EV’s (zelf ook fan van station wagons): de MG5 (hierboven benoemd door BartB) en de nieuwe audi A6 is er ook nog steeds als avant!
Ik ben het eens met je over de SUV rush. Vaak mooie auto’s maar waarom? Cross overs zijn nog erger, maar helemaal het ergst vind ik de coupé SUV’s. Hoe zo? Een grote auto, die o.a. dient voor de grote kofferruimte ga je kreupel maken door een aflopende daklijn? Slaat helemaal nergens op