Same here minus de fiets
Rijbereik blijft een challenge maar ik maak me niet druk in een lange pauze voor grote ritten. Ofwel moeten de kids en mevrouw toch eens naar buiten ofwel betaalt het werk een lekkere lunch
Same here minus de fiets
Rijbereik blijft een challenge maar ik maak me niet druk in een lange pauze voor grote ritten. Ofwel moeten de kids en mevrouw toch eens naar buiten ofwel betaalt het werk een lekkere lunch
Plugin Hybride hier en met 40km elektrisch rijbereik, rij je echt van laadpaal naar laadpaal.
In de winter halveert dit zelfs.
Plugin is ook super traag in het opladen. 3,5uur voor 40km. Waar je met een EV echt veel meer mee kan.
En als je enkel op verbranding motor gaat rijden verbruikt hij zeer veel.
De kost voor benzine en elektriciteit met mijn plugin hybride is dubbel zoveel als vroeger met mijn diesel.
Er wordt veel gesproken ook “laadstress” bij een EV, maar als je met hybride thuis kan laden dan wordt de 2 wekelijkse trip naar tankstation echt ergerlijk. Je geraakt snel gewoon aan de luxe van thuisladen.
Mijn volgende wagen zal toch een EV worden denk ik.
Ik heb niet dezelfde ervaring met mijn hybride. Brandstofverbruik is niet significant hoger dan een traditionele auto. Elektrisch rijbereik is 40-70 km bij mij. 40km in de winter 70km in optimale omstandigheden. Hier kan ik vaak wel enkele dagen mee door. Als ik niet naar kantoor ga, zijn het heel korte ritten die gebeuren.
Ik moet wel zeggen dat ik had verwacht dat hij iets slimmer zou schakelen. Maar hij geeft de voorkeur aan elektrische. In alle omstandigheden. Dus ook op de autostrade, dan is de batterij meteen leeg. Ik had gedacht dat hij op basis van snelheid en locatie automatisch zou wisselen. Dat is niet echt het geval.
Opladen was bij mijn vorige (prefacelift) 2u, nu lukt het op 1 uur (afhankelijk van de paal) tot 11kw laden. Bij tragere palen gaat het inderdaad traag. Super snel laden zit er helaas niet in.
Dan is de tip hier: als je een hybride zoekt, zorg er dan voor dat hij sneller kan laden dan 3,5kw/h en meer bereik heeft dan 40km
Hahaha ja, kan interessant zijn!
Veel hybrides kunnen optioneel ook DC laden (die stekker met dat extra stukje) om nog sneller te laden. Meestal wel niet zo’n goedkope optie…
Ik lees hier (en elders) dat veel zelfstandigen een EV kopen omwille van fiscale voordelen, maar ik vraag me soms af of die voordelen opwegen tegen de nadelen.
Een EV die 100% aftrekbaar is tov een diesel die 75% aftrekbaar is, scheelt in praktijk “maar” 5%, right?
Rekenvoorbeeld:
EV van 100k → 20k minder vennootschapsbelasting (20% vennootschapsbelasting * 100% aftrekbaarheid * 100k)
Diesel van 100k → 15k minder vennooschapsbelasting (20% vennootschapsbelasting * 75% aftrekbaarheid * 100k)
Dus kost voor vennootschap is 80k (EV) vs 85k (diesel).
Als je daar bovenop rekent dat je bij die diesel meer “waar voor je geld” krijgt, weegt het fiscale voordeel dan op tegen de nadelen:
Zeker mensen als @P.eter die zegt:
Ook een carfreak, en zelfstandige dus ik kan redelijk zot doen als het maar fiscaal voordelig is.
Snap ik totaal niet… Je zegt “redelijk zot” te kunnen doen, maar laat je toch volledig leiden door fiscale aftrekbaarheid…
Het meeste lijkt me ondertussen reeds gezegd, maar bij deze nog enkele bevindingen van iemand die sinds september 2024 geswitcht is van ICE naar full EV (leasing) incl. Smappee thuislaadpaal. Ik had heel lang m’n hart verloren aan een Polestar 2, maar na enkele testritten heb ik uiteindelijk toch met het hoofd gekozen voor een Q4 e-tron 45. Een Polestar 2 koop je imo voor jezelf en je medepassagier (zeer beperkte ruimte op de achterbank), een Q4 koop je voor het volledige gezin.
My 2 cents:
Rijgedrag
Laden & WLTP
Tech
+1 voor de voorverwarmen knop in de app (bij mij die van VW), vooral vrouwlief vindt het zalig om in een warme auto te stappen (zetel-, stuur- en voorruitverwarming for the win). Nadeel is wel dat de auto na enkele dagen stilstaan in offline modus gaat en dus geen internet verbinding heeft en dus niet op afstand kan bereikt worden. Maar VW support heeft mijn garage al gecontacteerd om hier een oplossing voor te voorzien.
Dat vind ik bij MG wat jammer al ben ik ervan overtuigd dat dat bij meerdere zoniet alle merken zal zijn. Ik kan dat niet inplannen, het voorverwarmen.
Aangezien mijn ochtendroutine, opstaan > tanden poetsen > aankleden > vertrekken is neemt dat hooguit 10 min in beslag.
Natuurlijk vergeet ik dan voor te verwarmen, al gaat de vooruit ontdooien heel snel.
Een extra puntje wat ik toevallig vanochtend merkte.
Als de lading laag is zal hij ook niet zo vinnig meer accelereren. Ergens logisch, al had ik er graag een melding van gehad, want ik wou nog snel inhalen en dan tot de vaststelling komen dat je niet sneller kunt was een redelijk onaangename verrassing.
Ik kan het voorverwarmen (of in de zomer voorkoelen?) wel inplannen. Maar slechts 2 verschillende tijdstippen die ik op verschillende weekdagen kan herhalen.
Maar aangezien ik 3 dagen van thuis werk en de andere dagen normaal gezien met de fiets naar het werk ga (als het 's morgens niet te hard regent) heb ik dit enkel ingesteld voor onze zondagse verplaatsing naar de toneelrepetitie.
Andere voorverwarm-momenten zijn op afroep, als we er op tijd aan denken en als de wagen online is.
En kan je niet eenmalig instellen bv binnen 1 uur ofzo? Dat kan bij Mercedes. Je kan het meteen aanzetten, nu starten. Planning maken (herhaald) of eenmalig op een bepaald tijdstip. Meestal gebruik ik de “nu starten” optie, zodra je richting auto wandelt aanzetten en 5 minuten later is hij op temperatuur.
Hoezo een nadeel? Dat is toch top, bij het tandenpoetsen de koeling of verwarming aanzetten en eens je de deur opent is de auto op temperatuur. Zo doe ik het ook haha
Ik kan inderdaad in de app de verwarming nu starten, dan gaat hij gedurende een half uur zorgen dat hij op temperatuur is. Maar die werkt enkel als de wagen online is.
Daar heb ik s’morgens de mentale capaciteit niet voor, lees full autopilot tot ik in de auto zit. Dus te laat om de verwarming op te zetten.
Wel vreemd dat de auto offline gaat. Maar dat was een foutje als ik het goed had?
Klopt, het lijkt te maken te hebben met de temperatuur en hoe lang hij stil staat. Want als hij offline gaat en ik stap in, dan gaat hij na een minuutje ofzo weer online en is hij weer gewoon via de app bereikbaar.
VW Support zou de garage instructies hebben gestuurd om het op te lossen (maar ik wacht nog op bericht van hun).
Op Reddit heb ik gelezen dat andere mensen ook dit issue hebben maar hun oplossing is “haal zekering F19 eruit, wandel 100m van je auto weg en wacht 10 minuten, steek de zekering er weer in en hope for the best”. Dat ga ik dus niet doen met een leasewagen
Aftrekbaarheid verandert ook de komende jaren tot 0% voor emissievoertuigen…
En dit geld niet alleen voor de aankoop, ook voor alle onderhoud en autokosten. Ben geen boekhouder, die gaan kunnen uitleggen dat het meer dan 5k schilt.
En je hebt ook nog Voordelen Alle Aard, dit is afhankelijk van je CO2 uitstoot en kostprijs wagen, die moet je prive betalen, een 10-tal jaar geleden is dat ingevoerd, en toen stonden ineens alle dure zware Porsches op de tweedehandsmarkt…
Ruwweg voor een 100k auto EV max 300 euro/maand, voor een diesel tegen de 1000 schat ik…
Redelijk zot en betaalbaar houden met mijn budget… Ik heb altijd het maximale er proberen uit te halen, en ik denk niet dat er veel zelfstandige rondreden met een BMW Z4
Rijplezier: dat ligt echt aan de wagen zelf
Inderdaad ik heb dit ook ondervonden, per ongeluk in december auto aan het opladen, oven op en waterkoker → 9kW piekverbruik op 15 min…
Sindsdien heb ik een powermeter in mijn digitale meter, en via homeassistant en automations het zou gemaakt dat mijn piek onder de 7k blijf. De BMW app kan je via een HACS module aansturen, zo regel ik het vermogen.
Volgende stap is overstappen op dynamische elektriciteitsprijs en dit regelen, wss iets voor later op het jaar
Het lijkt wel alsof dit topic een forum op zich verdient. Oprecht verrast over de lengte van de pensels hier. Computer lover = car lover ?