I know the pain… Hier had de Smappee installateur de laadpaal standaard ingesteld op de maximale laadsnelheid (± 11Kw), dus het capaciteitstarief van die eerste maand zal onze eindfactuur wat omhoog trekken jammer genoeg😅 Sindsdien gelukkig kunnen balanceren om en bij de 5-6kW.
Hierop verder fietsend; ik had initieel het idee dat een EV bedrijfswagen + thuislaadpaal + split-billing voor verbruikte elektriciteit op zich weinig verschilde van een ICE bedrijfswagen met tankkaart, maar nu ik ondertussen enkele maanden verder ben zegt m’n gezond boerenverstand dat dit als werknemer (in mijn specifieke situatie) precies toch net iets nadeliger is…
Met een ICE + tankkaart hoefde je als werknemer geen enkele extra last te dragen, terwijl je met een EV + thuislaadpaal + split-billing ook onderhevig bent aan alle tarieven/bijdragen/accijnzen die in je elektriciteitsfactuur vervat zitten. Ik vermoed dat veel bedrijven de CREG-tarieven hanteren voor split-billing, wat neerkomt op ± €0,30/kWh. Als ik m’n laatste eindafrekening erbij neem (nog excl. verbruik thuislaadpaal) kom ik alles inclusief op ± €0,35/kWh, wat zou betekenen dat ik per geladen kWh thuis ongeveer €0,05 zou ‘verliezen’, zeker aangezien ik niet beschik over zonnepanelen.
Blijft uiteraard een zeer statische, vereenvoudigde berekening waarin geen rekening gehouden wordt met andere kosten/voordelen/veranderingen zoals gratis installatie thuislaadpaal, lagere VAA, steeds laden aan nachttarief e.d., schommelingen energietarieven, al is het wel een interessante denkoefening.
Zijn er toevallig grotere liefhebbers van getallen/wiskunde dan mezelf die zich hierover al eens gebogen hebben?
Als ik de VAA van mijn huidge wagen (VW ID.4) vergelijk met m’n vorige (Opel Grandland X diesel) dan is dat nu maandelijks voor een wagen van bijna een jaar toch nog altijd minder dan ik betaalde voor een diesel van 4 jaar oud. Verrekend met de opleg van het thuis laden komt dit volgens mij ongeveer overeen uit. Maar ik heb begrepen dat de VAA voor ICE wagens snel omhoog zal gaan, dus gaat het mij binnenkort wel voordeliger uitkomen dat ik nu een elektrische wagen heb.
En hij rijdt nog eens lekker ook
Zou in principe ook gewoon je laadkaart mogen gebruiken op een publieke laadpaal en niet thuis? Die factuur wordt naar de werkgever gestuurd en zo heb je zelf de extra last en kosten op je elektriciteitsfactuur niet?
Bedankt voor de reactie! Die VAA is inderdaad een goed punt.
Ik was die kost uit het oog verloren omdat de VAA bij mijn 8 jaar oude diesel gewoon het minimum was. Vorig jaar toch.
Klopt! Al heb ik het ‘ongeluk’ dat ik vrij afgelegen woon (lees: recht had op het aanvragen van een publieke laadpaal), en de installatie van laadpalen op zowel het kantoor van m’n werkgever als de projecten waar ik op zit momenteel op zich laten wachten. Uitsluitend publiek laden is m.a.w. nogal een hassle.
Momenteel rij ik nog met een hybride Land Rover maar mijn volgende wordt –als het budget het toelaat– een EV. Ik heb een 4x4 SUV nodig die meer aankan dan wat gravel en dan is de keuze al snel beperkt, toch zeker 3 jaar geleden toen ik de mijne kocht. Hopelijk komen er de komende jaren wat meer modellen op de markt in dat segment.
We verkochten in de familie vroeger auto’s dus al heel mijn leven enorm into cars maar ik ben echt fan van elektrisch rijden en mis het geluid van een ICE totaal niet. Zal wel de leeftijd zijn
Naast 4x4 heb ik ook een ruime koffer nodig waar fietsen in kunnen zodat ze uit het zicht zijn. Dat is bij een pickup niet mogelijk tenzij je er een cover opzet maar die vind ik niet echt mooi. De meeste pickups zijn ook echt te oversized imo. Dat vind ik zo goed aan Rivian, die zijn niet voor die macho aanpak gegaan.
ik vond die maxus nu niet direct oversized. Heb ook wat zitten grasduinen en zie nu ook dat het aanbod ev 4x4 stevig vooruit gegaan is ik ben fan van het uiterlijk van de ineos fusilier. Nog meer fan van Munro MK_1 geeft me hoop dat ik ook een auto kan designen
Ik heb een leasing VW ID.4 en de man van de garage zei dat die 80% niet zo heel relevant is als je er maar 4 of 5 jaar mee rijdt. Dus ik laad altijd op tot 100%