Deze week bouwen we de Europese cloud.
Voor welke tools of technologie gebruik jij bewust een Europees alternatief?
(B2B/B2C)
Deze week bouwen we de Europese cloud.
(B2B/B2C)
ipv AutoCAD gebruiken wij BricsCAD (Belgisch, zie ik net) op het werk, maar dan vooral voor de goedkoop.
Persoonlijk denk ik dat de balans van gebruikersgemak en prijs primeert.
De grote Amerikaanse diensten zoals de Googles en Microsofts zij zodanig geĂŻntegreerd dat de inconvenience om naar een ander platform enorm is.
Top om naar een Proton over te stappen ipv Gmail. Maar voor een beetje service moet je eerst al betalen en mis je dan nog een hele reeks zaken (logins op allerlei platformen via Google, login naar YouTube, automatische Google drive back-ups van allerlei systemen, het gebruiksgemak van Google Photos, etc.).
Daarnaast zijn we ook gewoontebeestjes die niet graag afwijken van verworven gewoontes met gekende services.
Wanneer het kan en het enigszins werkbaar is.
Mail/contacten/kalender: mailbox.org
Cloudopslag: pCould
Wachtwoordmanager
AI: Mistral
Zoekmachine: Ecosia of Qwant voor basiszoekopdrachten (als het wat “diepgaander” wordt schakel ik wel over op DuckDuckGo)
Social media: BeReal
Muziek: Spotify
Vertalen: DeepL
Schrijfassistent: LanguageTool
Kantoorsoftware: LibreOffice
Helaas hiervoor nog geen (aanvaardbaar) alternatief gevonden:
WhatsApp (netwerkfactor)
Google Maps (vooral de POI’s)
Mobiel besturingssysteem (alle apps moeten werken)
→ iPhone & Apple TV (Apple is naar mijn mening the lesser of 2 evils tov. Google)
Hardware waarvoor ik een Europees alternatief zal zoeken eens wat ik nu heb stuk gaat, maar wegens het principe “als het werkt gebruik ik het” nu nog niet:
Kindle-e-reader (wel ongeregistreerd en offline)
Garmin-horloge
Bose-koptelefoon
Lenovo-laptop
Voor niet-tech koop ik al veel langer zoveel mogelijk lokaal/Europees, omdat dat nu eenmaal makkelijker is en de alternatieven vaak toch beter zijn.
Professioneel is het natuurlijk anders, daar bepaalt de werkgever.
Tevreden over het duitse Hetzner ipv Amerikaanse services zoals Digitalocean!