(#350) Waarvoor gebruik jij bewust Europese alternatieven?

Deze week bouwen we de Europese cloud.

Voor welke tools of technologie gebruik jij bewust een Europees alternatief?

(B2B/B2C)

2 likes

ipv AutoCAD gebruiken wij BricsCAD (Belgisch, zie ik net) op het werk, maar dan vooral voor de goedkoop.

Persoonlijk denk ik dat de balans van gebruikersgemak en prijs primeert.
De grote Amerikaanse diensten zoals de Googles en Microsofts zij zodanig geĂŻntegreerd dat de inconvenience om naar een ander platform enorm is.
Top om naar een Proton over te stappen ipv Gmail. Maar voor een beetje service moet je eerst al betalen en mis je dan nog een hele reeks zaken (logins op allerlei platformen via Google, login naar YouTube, automatische Google drive back-ups van allerlei systemen, het gebruiksgemak van Google Photos, etc.).
Daarnaast zijn we ook gewoontebeestjes die niet graag afwijken van verworven gewoontes met gekende services.

1 like

Wanneer het kan en het enigszins werkbaar is.

Mail/contacten/kalender: mailbox.org
Cloudopslag: pCould
Wachtwoordmanager
AI: Mistral
Zoekmachine: Ecosia of Qwant voor basiszoekopdrachten (als het wat “diepgaander” wordt schakel ik wel over op DuckDuckGo)
Social media: BeReal
Muziek: Spotify
Vertalen: DeepL
Schrijfassistent: LanguageTool
Kantoorsoftware: LibreOffice

Helaas hiervoor nog geen (aanvaardbaar) alternatief gevonden:
WhatsApp (netwerkfactor)
Google Maps (vooral de POI’s)
Mobiel besturingssysteem (alle apps moeten werken)
→ iPhone & Apple TV (Apple is naar mijn mening the lesser of 2 evils tov. Google)

Hardware waarvoor ik een Europees alternatief zal zoeken eens wat ik nu heb stuk gaat, maar wegens het principe “als het werkt gebruik ik het” nu nog niet:
Kindle-e-reader (wel ongeregistreerd en offline)
Garmin-horloge
Bose-koptelefoon
Lenovo-laptop

Voor niet-tech koop ik al veel langer zoveel mogelijk lokaal/Europees, omdat dat nu eenmaal makkelijker is en de alternatieven vaak toch beter zijn.

Professioneel is het natuurlijk anders, daar bepaalt de werkgever.

5 likes

Tevreden over het duitse Hetzner ipv Amerikaanse services zoals Digitalocean! :ok_hand:

5 likes

Voor Google betaal je met je data in plaats van geld, gratis bestaat niet.

Bij Proton kan je aliassen (disposable/single use e-mailadressen) aanmaken om in te loggen, dat is een functie die Google niet heeft. Als je met Google SSO inlogt, voed je Google met nog meer van jouw data. Als je met aliassen inlogt krijgt die big tech juist minder data.

6 likes

Sinds een tijdje fan van het Duitse Uberspace.

Daar kan je voor 5 - 15 EUR / maand een (shared) linux hosting krijgen zonder echte limieten. Enkel disk space is 10GB maar kan je uitbreiden.
Preinstalled: PHP, Python, Ruby, .NET Core, NodeJS, MySQL databases.

2 likes

Ik koop nu al eens een Limburgse Peer iplv een Amerikaanse Apple

5 likes

Op persoonlijk gebied heb ik al wat aanpassingen gedaan. Op werkgebied zal dat niet gauw gebeuren, want ik werk voor een Microsoft-huis.

Sinds kort ben ik overgeschakeld naar Vivaldi, komende van Brave, daarvoor Chrome.

Lemmy (via lemm.ee) ipv Reddit. Mijn Reddit account heb ik onlangs verwijderd sinds inmenging van Musk die resulteerde in massa’s bans en censuur.

Mastodon ipv Twitter/X. Tijdje geleden proberen mijn X account te verwijderen, maar kon die enkel uitschakelen. Ik probeer weg te blijven van Bluesky omdat het centralized is en dus vatbaar voor enshittification op termijn.

Jottacloud gebruik ik al een tijdje ipv Google cloud. Niets speciaal, maar werkt gewoon.

Fastmail gebruik ik ondertussen al een paar jaar voor e-mail en agenda. Dat is Australisch, niet Europees, maar het is niet Amerikaans. Zeer makkelijk om over te gaan van Gmail, het werkt best goed en mijn vrouw is er ook blij mee :smirking_face:.
Eerst Proton geprobeerd, maar was tergend traag na de migratie van mijn Gmail account en de UX en sharing mogelijkheden lieten te wensen over, maar dat is mijn mening. De CEO van Proton wordt ondertussen met de vinger gewezen omdat hij pro-Trump zou zijn, of dat feit of fictie is laat ik in het midden.

Gepland om Facebook-account binnenkort te deleten, geen alternatief nodig want gebruik het quasi nooit.

Whatsapp kan eventueel op termijn vervangen worden door bvb Element. Threema heeft een paid client, geen issue voor mij, maar zal de adoptie door non-techies hinderen. Signal = US & Telegram = Russisch.

“Le Chat - Mistral AI” ipv ChatGPT & co, hoewel ik uit gemak nog naar ChatGPT grijp voorlopig.

Hetzner voor cloud storage, maar gebruikte ik daarvoor ook al. Pikapods is ook handig om snel en goedkoop apps te hosten zoals Actual Budget (ipv YNAB). Ze hebben EU-hosting (alsook US-hosting), maar het is wel een bedrijf uit Malta.

LibreOffice ipv Microsoft Office, zal even pijn doen, maar went wel op termijn.

LanguageTool was Europees, maar is in 2023 overgenomen door Learneo, een Amerikaanse firma. Daarvoor heb ik nog geen vervanging.
Google Translate al een paar jaar vervangen door DeepL.

Op termijn misschien Windows 11 vervangen door Ubuntu of Linux Mint, maar ja, gaming, video editing, grafische software algemeen, FL Studio, etc, dat wordt lastiger.

Figma is voor mij de vervelendste om te vervangen. Penpot zal niet direct (of nooit) feature parity hebben, maar op zeker moment zal het hopelijk goed genoeg zijn.

Interessante bronnen:

14 likes

https://medium.com/@ovenplayer/does-proton-really-support-trump-a-deeper-analysis-and-surprising-findings-aed4fee4305e

TLDR: my conclusion is that it is far more likely that Proton and its CEO are actually liberals.

Ja, had ik ook diagonaal gelezen. Maar zoals ik zei, geen zin om uit te zoeken of het nu echt wel of niet zo is. Ik wil eerder geloven van niet, dat past beter in het plaatje. Los daarvan was Proton niet ideaal voor mij.

Ik gebruik inderdaad Proton voor die reden + custom domain.
Ook waar ik mijn domein heb (EasyHost) is Europees (Romenië).

Verder probeer ik klanten richting europese alternatieven te sturen voor zover dat mogelijk is want ik werk ook voor een Microsoft gericht bedrijf.
Beste voorbeeld is Flexmail ipv mailchimp

Ik gebruik JouwDomein voor hosting van de domeinen die ik beheer. Da’s niet alleen Europees maar zelfs Vlaams :wink:

1 like

Ik had in december een nieuw sporthorloge nodig en heb die overweging voor de eerste keer laten meespelen. Het werd een Suunto ipv een Garmin. En nu wil ik nooit meer terug.
Ecosia is intussen mijn standaard zoekmachine geworden.

4 likes

Merci voor de tip. Mijn Garmin doet het nog prima, maar ik zie dat ze ook bone-conducting koptelefoons hebben. Mooi alternatief voor een Shokz, wat ik al even aan het overwegen ben, en goeie reviews!

1 like

Ja, ze doen momenteel een lente-actie op hun site.
Dat bedrijf is trouwens een interessante case voor het in het westen produceren van elektronica. Ze gingen hun nieuwste product (de race S) opnieuw in Finland produceren, hetgeen toch moeilijker en duurder bleek dan gehoopt. Het horloge wordt nu dus terug in China gemaakt.

1 like

De laatste maanden al veel op de european alternatives rondgehangen.

Hier zijn we serieus aan het checken om alles weg te halen bij Azure. Ok, alles is gehost in EU, maar hoe hard voelt Trumt zich gebonden door die wetgeving? En het geld blijft toch ook in zekere mate naar de US stromen. We zijn bepaalde zaken die we managed hadden zelf beginnen managen, maar je blijft natuurlijk afhangen van open source software die wel grotendeels door US gemaintained wordt.

Dat gezegd zijnde:
Scaleway zit redelijk goed qua managed kubernetes en een pak andere managed service. Ook certified MongoDB (nog in beta, maar gaat wel vooruit in ontwikkeling).
OVH natuurlijk. Die brand was natuurlijk een catastrofe voor hun naam, maar op zich toch een van de grotere spelers die voor het meeste wel een alternatief hebben.

Notion is een moeilijke. Nuclino is zowat de enige optie voor zover ik kan zien. Beetje crazy dat dat bedrijfje 3 mensen omvat, maar voor de basic needs zeker ok. Je kan ook zelf getoutline hosten. Afine is er ook nog, maar da’s redelijk “rough around the edges”.

Voor privé nog niet zo hard mee bezig. Had hier ook Languagetool, maar da’s dus achterhaald blijkbaar. Mijn Digitalocean is weg, ik heb nog even een backup daar maar geen droplets meer, nog efkes zien of er een reden is om hem terug op te spinnen maar wsl niet, dus dan kan die backup ook weg. Mijn openai moet ik ook maar eens opzeggen mss in favour of mistral. En ja, apple… dat wordt mss de moeilijkste :D.

Aan hardware had ik nog niet echt gedacht, stom eigenlijk. Suunto heel lang geleden nog gehad omdat die qua battery life mijlen voor stonden op garmin toen. Het hielp ook wel dat ze toen geen kleurendisplay hadden en zo. Waar Garmin toen inzette op “jan met de pet” ging suunto voor extreme (lange) sporten, dus dat was wel een match. Bestaan zeker al lang genoeg om betrouwbaar te zijn. En que ecosysteem… koppelen we die boel niet allemaal gewoon aan strava en zien we van daar? Hoeveel kijk je echt op je garmin connect zelf? Suunto heeft een gelijkaardig platform en van daar kan je met al dezelfde zaken syncen zoals Garmin… trainingpeaks, runna, trenara,…

5 likes