(#350) Waarvoor gebruik jij bewust Europese alternatieven?

2 kerels hebben een website ontwikkeld om makkelijk alternatieven te vinden :slight_smile:
switch-to.eu

6 likes

Top, volgende meetup na de BBQ :+1:t2:

3 likes

Deze kerel heeft het gemakkelijk gemaakt om door te klikken:

6 likes

Ik heb net Here WeGo geïnstalleerd als alternatief voor Google/Apple Maps. Iemand anders hier ervaring mee?

1 like

Back in the day!
Toen mobiele data nog schaars was (lees:2017) gebruikte ik Here WeGo om offline maps te gebruiken. Werkte verrassend goed. Is geen Waze natuurlijk maar ik geraakte met de auto en te voet overal. Zowel in België als in het buitenland.

Ooit we API eens gebruikt voor een embed op een website. Ook wel leuk.

3 likes

Een tijdje gebruikt, maar echt gebruiksvriendelijk vond ik het toch niet, noch was ik onder de indruk van de features.

1 like

Welke stad staat er op plaats 13 van Europese tech-hoofdsteden? :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Ik zoek een European alternative voor AI note taking tools als https://www.meetjamie.ai/ of https://fireflies.ai/.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Voorlopig kan ik niets vinden op Go European of European Alternatives

1 like
2 likes

Hallo Computer Club :slight_smile:

Dit is m’n eerste post en direct heel veel. Here it goes: Tijdens het winterverlof heb ik besloten om mijn ‘computer gedrag’ aan te passen. Minder USA, meer EU. Dit is mijn ervaring bij het migreren van Dropbox naar kSuite:

In het kort:
• Als grafisch ontwerper & muziek producer gebruik ik cloud-opslag als mijn primaire harde schijf, om al mijn werk te back-uppen en altijd toegankelijk te hebben.
• Grootte: 2,5 Terabyte in totaal.
• Reden: Vanwege digitale soevereiniteit en juridische bescherming heb ik ervoor gekozen mijn data weg te halen uit de VS en te verplaatsen naar Europese alternatieven. Nog een voordeel is de kostenbesparing!

Ik heb gekozen voor kDrive (en kSuite) voor mijn data, e-mail en website.
• kSuite biedt diensten aan voor al deze behoeften. Voor mijn volstaat dit.

Prijs (Het is goedkoper)
• Voorheen: Dropbox (€162), Gmail (€96) & webhosting (€33) = €291 per jaar.
• Nu, met kSuite: €60 per jaar. (Zonder promo aanbieding rond de €100 per jaar).

Ervaring (Het is hetzelfde)
• kDrive: Er was een migratie-knop dus super simpel. Het duurde ongeveer 3 dagen om 2,5 TB over te zetten (server-to-server). Ik heb dit tijdens de feestdagen laten lopen. Geen problemen.
• De software is nagenoeg identiek. Ik had op macOS (OSX) een paar kleine haperingen met het geven van machtigingen aan kDrive, maar dat loste zichzelf op na een paar keer herstarten. Alles lijkt goed te synchroniseren tussen mijn Apple laptop (OSX), Windows 11 laptop en iPhone (iOS).
• Nu na een maand gebruik is de synchronisatie van kDrive iets trager dan die van Dropbox, maar het is acceptabel.
• kSuite Mail is hetzelfde als elke andere e-mailservice. Werkt goed op macOS en iOS.
• Hetzelfde geldt voor de hosting; de migratie verliep vlekkeloos.

Conclusie
• Ik zie geen reden om Dropbox te blijven gebruiken.
• Dropbox is duurder, kDrive is goedkoper.
• De software is quasi dezelfde.
• Synchroniseren duurt helaas wel wat langer bij kDrive, niet dat Dropbox perfect is.
• Na 1 maand nog geen technische problemen ondervonden.

Nu. De belangrijkste reden voor mij is digitale soevereiniteit: kDrive valt onder de Zwitserse wetgeving en de AVG (GDPR). Geen overheid heeft toegang tot mijn bestanden (de EU niet, en zeker de nu onbetrouwbare VS niet) én er wordt geen AI getraind op mijn data, noch op mijn emails.

Met de huidige staat van de wereld, in 2026 — op geopolitiek, privacy, veiligheid én financieel vlak lijkt mij dit een goeie keuze.

Wat is jullie mening over die VS / EU situatie?
Of is dit eerder iets voor een ander topic? :smiley:

Grt,
M.

9 likes

Misschien vind je hier ook inspiratie https://computerclub.forum/t/350-waarvoor-gebruik-jij-bewust-europese-alternatieven

Mbt de verhoudingen. Ik probeer niet alleen qua tech keuzes zo veel mogelijk van de US af te geraken maar ook in andere consumptiegedrag: MC Donald’s, cola, zoete aardappelen (ja random maar herkomst usa waar ik winkel),… . Ook beleggingsportefeuille beetje bij beetje bijgesteld.

2 likes

Ik zit momenteel bij Proton het met Mail Plus plan maar ik zie dat Ksuite goedkoper is.
Bij Proton zit ook wel hun password manager Proton Pass bij, die wil ik liever niet opgeven. (maar terwijl ik dit typ besef ik dat ik de Free versie gebruik dus ik kan die blijven gebruiken)

Enkel voor de Authenticator zoek ik dan nog een alternatief, Proton Authenticator kan alles mooi syncen.

@ClubMayz hoe zijn de mobiele apps? Ik had vroeger Zoho Suite maar de apps waren verschrikkelijk. Die zijn bij Proton wel een stuk beter

1 like

Door het onbetrouwbare gedrag van de VS ben ik sinds een paar weken ook overgestapt naar EU alternatieven.

Browser > Vivaldi
Search > Ecosia & Startpage
Email > kSuite
Cloud storage > kSuite
WebHosting > kSuite

Mijn ervaring is dat ik heel snel mijn gedrag aanpas naar de andere app’s. Ik had eerder alternatieven moeten gebruiken. Het gebruiksgemak is nagenoeg 't zelfde, én je data beschermd, én geen AI training op je data, én 't is nog goedkoper ook :slight_smile:

Helaas kunnen we nog niet alle software (en zeker niet de hardware) vervangen door EU alternatieven, maar ik hoop dat de EU een tandje bij steekt om meer los te komen van de VS. Ik heb alvast zin in een andere “tech & internet cultuur”…

( Mijn uitgebreide review over kSuite kan je hier lezen : https://computerclub.forum/t/kdrive-vs-dropbox-gmail/2247 )

2 likes

Proton Authenticator is ook gratis.

1 like

Mobiel: Voor zowel mail als drive gebruik ik de kSuite alternatieven en dat werkt perfect op iPhone iOS.

Weet je, ik ben eigenlijk verbaasd hoe gelijkend al die apps zijn. Ik zie geen enkele reden om vast te houden aan die VS bedrijven. Eigenlijk is dit zuiver door reclame, over exposure, ‘top of mind’, ‘autoriteit bias’, etc… De grote tech giganten lijken de enige optie te zijn, terwijl dat in de realiteit niet zo is.

Ik hoop dat de EU alternatieven, zoals infomaniaks kSuite, ook wat meer reclame gaan maken of toch ook meer aandacht krijgt. Want we hebben allemaal baat bij een beter verdeelde & concurrerende markt (wow, nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen :smiley: ).

2 likes

Infomaniak, de eigenaar van kSuite, staat lijnrecht tegenover bedrijven als Proton m.b.t. tot de nieuwe dataretentiewetten die voorliggen in Zwitserland en waardoor Proton dreigt om Zwitserland te verlaten.

Bij Infomaniak zijn ze wel voorstander van E2E-encryptie, maar tegen dataminimisatie die anonimiteit bevordert:

Pour Infomaniak, des sociétés privées comme Proton, qui prônent l’anonymat, empêchent la justice de faire son travail, ce qui conduit le conseil fédéral suisse à vouloir, au contraire, archiver un maximum de données sur les citoyens suisses et européens. “Il doit y avoir un juste milieu et le numérique ne doit pas être un Far-West”, explique le représentant de l’hébergeur suisse, en déplorant le fait qu’une entreprise comme Proton propose un service gratuit permettant à n’importe qui de rester opaque face à la loi.

Ik vind het een zeer bedenkelijk standpunt. Zelfs zonder de inhoud van de berichten te kunnen inzien, geven metadata heel veel weg over de gebruiker.

4 likes

Ondertussen bij KBC: “moeten we dit wel willen?”, “het is allemaal maar een anti-trump effect”,..

2 likes

Als je leest wat het effect van deTrump sanctions zijn op de rechters van het ICC, dan denk ik dat Europa geen andere keus keus heeft: Credit cards cancelled, Google accounts closed: ICC judges on life under Trump sanctions

Vanavond overgeschakeld naar Adguard DNS ipv Cloudflare of Google. Werkt prima, wel een beetje moeten zoeken om mijn Unifi Cloud Gateway juist in te stellen.

3 likes

Een andere optie: DNS4EU For Public :+1:

3 likes