Android devs in de zaal voor million dollar idea ;-)?

Hey allemaal,

Dit weekend zag ik een Thread van @Smollie (Thomas Smolders (@ljosmyndun) on Threads) met het idee voor een app waarbij je een event kan aanmaken en kan zien wie er is (en waar men zich bevindt).

Ik had tussen de soep en de patatten al eens een MVP gemaakt voor iOS zaterdag.

Nu vroeg me af als iemand zin heeft om een MVP voor Android te maken?
Lijkt me wel een tof zij-projectje :slight_smile:

Groetjes,
Frederik

6 likes

2 vraagjes: wat is een MVP? en waarom geen web app (dan bedien je zowel iOS als Android)?

2 likes

Minimum Viable Product. De eerst release-klare versie van een product.

Denk maar MVP van een nieuw ontwerp van een fiets is wanneer de rij, draai en remfuncties afgewerkt zijn, nog geen toeters en bellen :smile:
Je kan deze al uitbrengen en dan eventueel later updates bengen met de nieuwe features.

2 likes

Vooral omdat ik een iOS developer ben :laughing:
Ik ken wel iets van web, maar niet genoeg om een deftige webapp te maken.

Ik weet ook niet als webapps in de achtergrond een locatie update kunnen doorsturen (mss dat dit tegenwoordig is toegestaan, maar ik ben niet 100% zeker).

Wielertoerist zijnde weet ik dat die toeters en bellen feature toch nooit gebruikt worden.

ps: ik gebruik mijn fietsbel wel :blush:

1 like

Aha, hier kan ik wel wat input over geven.

We hebben eerder een test uitgevoerd op een Belgisch festival, maar de gps-nauwkeurigheid schoot tekort in dichte mensenmassa’s.

Daarom dat bvb Festivalradar.io met een statische map werkt en je zelf de locatie moet aanduiden. Zie hun filmpjes: TikTok - Make Your Day

Ook niet vergeten: Battery life. Sowieso gevoelig op evenementen.

Moest je er over willen brainstormen, slide in my DMs!

1 like

Ik ken een (ex?) Computer Clubber die zo’n app gemaakt heeft een tijdje geleden. Ik zal m pingen!

FestivalRadar.io is echt wel the best thing om elkaar terug te vinden.

Iemand die de maker kent?

Zeer simpel, maar zeer effectief!

Super! Laat maar weten :smiley:

Zeker geĂŻnteresseerd om er eens over na te denken.
Ik vind alleen niet meteen hoe ik je hier een privé bericht kan sturen :smiley: ?

Het idee zou sowieso niet zijn om continue je locatie uit te sturen, op iOS heb je een mode “significant distance changed” die maar sporadisch updates stuurt in de achtergrond als de app in de achtergrond zit en je enige afstand hebt afgelegd.

Waar ik eventueel nog aan dacht was ook om een “veilig thuis” knop toe te voegen, die een melding kan geven aan de vrienden die je volgt voor dat evenement dat je 
 wel veilig thuis bent gekomen :smiley:

Als je met meerdere groepen mensen op stap bent die zich op verschillende locaties bevinden, zou je ook een status update kunnen uitsturen naar je squad (de verzameling van mensen waarmee je jouw locatie deelt) naar welke locatie je van plan bent te gaan.
Die kan dan ook gevisualiseerd worden op de map.

1 like

Helaas geen Android dev, wel web developer die wel met React Native overweg kan, dus moest je cross platform willen gaan adhv React Native mag je mij bellen :face_with_hand_over_mouth:

ipv continue locatie delen een soort van (lack of better word) een radar ping laten doen.

Bijv.

• Ik sta aan het podium op de vlasmarkt, en ben daar nog even van plan te blijven staan. Dus stuur aan mijn FestiSquad een ping uit zodat iedereen op het kaartje kan zie, Bart staat nu daar.
  • Alternatief dat je aan iemand kan vragen om een ping uit te sturen

kan locatie bepaling ook niet met bluetooth tech?

1 like

MVP Gewijs kan je ook Beta testen met iOS user om feedback te verzamelen, te verbeteren en als het een MMP is (Minimal Marketable Product) kan je nog altijd Android app bouwen.

(FYI: bij onze klanten heeft 60% iOS en 40% Android)

True, maar Thomas zit sowieso al op Android als ik mij niet vergis en ik ben er aan begonnen om zijn idee vorm te geven :laughing:

Als je iemand nodig hebt voor de backend te regelen, laat maar weten! :muscle:

1 like

Sorry als ik te kritisch ben, maar is dit niet de oude Swarm / Foursquare maar dan met nog minder privacy?

Naar mijn mening zijn dit soort applicaties doelgericht in tijd en aantal gebruikers. Je deelt je locatie alleen met een selecte groep mensen waarmee je een evenement bezoekt.

In tegenstelling tot Foursquare, dat gericht was op ‘sociale validatie’ door je aanwezigheid breed te delen, zijn deze apps praktischer. Ze focussen op het terugvinden van mensen tijdens een specifiek evenement.

1 like

Inderdaad, je gebruikt alleen maar de app omdat je juist wil weten waar je vrienden zijn.

Als het evenement is afgelopen (kan je instellen bij het aanmaken) worden er geen locatie updates meer uitgestuurd/opgeslaan (of wanneer je zelf beslist dat het genoeg is geweest :D).

1 like

Hebben dit nog gebouwd met paar ITP mensen. Was toen wel 2017, dus kregen dat niet goed qua batterij.

En, de digitale strateeg in mij: de ‘good enough solution’ (veel berichten met vage foto’s) zal de drempel (hoe goed je de app ook maakt) te groot maken voor meeste mensen. En het werkt alleen met genoeg volk.

Dat gezegd, dingen maken is sowieso cool.

Inderdaad, side-projects zijn de max :eyes:

Batterijgewijs zou het geen probleem mogen zijn op iOS tegenwoordig. Het toestel cached de locatie als deze reeds door een andere app is opgevraagd en hergebruikt die.
Ook kan je vrij fine-grained aangeven in hoeveel locatie updates je geĂŻnteresseerd bent.

De insteek waar ik nu aan werk is wel als volgt:
Als persoon maak je zelf jouw “event” aan, en kies je zelf de mensen waarvan je wil weten waar ze zijn en die beslissen dan zelf als ze in je groepje willen zitten.

Dus niet dat bv de Gentse Feesten als organisatie een event creëren en dat je dan van iedereen zijn locatie kan zien.