Iemand suggesties voor een e-reader?
Mijn e-Readers zijn wellicht de toestellen die me al de hoogste uur-per-euro ratio opleverden …
Ik ben alvast heel tevreden over Kobo. Kwaliteit van de toestellen is goed, software (op paar kleine quirks na) is gebruiksvriendelijk. Store ook OK, en je kan vlotten syncen. (Zie m’n bib-tip.)
Wat ik in het bijzonder apprecieer is de Pocket-integratie. Ideaal om ook m’n leeslijst te kunnen afwerken zonder smartphone te moeten nemen. (Sidenote: wat is eigenlijk het plan van Mozilla met Pocket?)
Ik heb de Kobo Sage. Iets duurder, maar ik gebruik die echt veel. Over Kobo Libra 2 lees ik ook veel goeds.
Grootte hangt beetje af van je voorkeur. Te klein/compact vind ik persoonlijk niet ideaal. (Dat gezegd, ik ben ergens wel benieuwd naar de Bookz Palma; basically een Android-smartphone met e-ink.) Ik vind ook een rand handig (ligt goed in de hand) met vaste knoppen.
Dit soort toestel is ideaal om eens te gaan showroomen
Ik ben ook al meer dan 10 jaar tevreden gebruiker van Kobo e-readers. Ik heb een Kobo Aura H2O edition 2, maar denk dat ik die al zeker 6 jaar heb. Zijn degelijk gemaakt, de hoesjes gaan minder lang mee dan de e-reader :), want ondertussen is mijn 2de hoesje aan vervanging toe.
Die van mij is iets groter dan de standaard e-reader, dat vind ik wel aangenaam, want ik zet de letters ook iets groter dan normaal.
Soms loopt hij wel eens vast, waardoor bladeren efkes niet gaat, maar voor de rest zeker geen klachten over de software.
Hier ook een tevreden Kobo klant. Eveneens een ouder model (aura h2o), goed gerief dus.
Omdat de mijne geen “rand” heeft heb ik er een tijdje terug zo’n Popsocket op geplakt vanachter (very millenial). Nu kan ik weer gewoon in slaap vallen zonder dat die ereader op mijn bakkes valt.
Grappig dat je Pocket vernoemt Freddy, veel mensen vergeten dat dat default op Kobo zit. Ik ben het toevallig sinds vorige week terug beginnen gebruiken. Wel jammer om te zien dat daar niet veel veranderd is, integendeel, lijkt alsof er features verdwenen zijn. Ik kon zweren dat ik vroeger artikels deelde met enkele vrienden.
Mijn eerste Kobo was de Aura H2O Heb die doorgegeven aan mijn schoonma.
Supercontent van mijn PocketPook: https://www.coolblue.be/nl/product/824881/pocketbook-touch-hd-3.html
Heel gemakkelijk om epubs op te zetten via email en/of dropbox. Je hangt niet af van een service zoals bij Amazon.
Batterij gaat enorm lang mee. In een kleine 2 jaar heb ik deze nog maar 4 à 5 keer opgeladen.
De OS is vrij traag, maar dat is niet echt belangrijk tijdens boeken lezen.
Wel wat bang om het scherm te beschadigen. E-ink schermen zijn blijkbaar zeer fragiel.
Helaas is deze versie wel niet leer leverbaar.
Kindle sinds 2012. Solid ereaders maar ik heb het gevoel dat die wel door andere fabrikanten voorbij zijn gestoken qua software en functionaliteit. Maar ik zit al te lang in het ecosysteem en ze doen voor mij wat moet. Basic kindle is ook dirt cheap (recent de 2022 versie gekocht maar mijn kindle uit 2012 doet het ook nog altijd en de batterij gaat nog een maand mee)
Ik heb ook al vele jaren een Kindle. Gaat nog altijd mee, maar de batterij moet uiteraard wel vaker opgeladen worden. Gebruik die ondertussen ook zonder Amazonaccount of internet, boeken zet ik erop via Calibre en pc.
Hardwarematig ben ik er wel content van dus, maar ik vind het echt overdreven kut dat die niet met ePub overweg kan (vandaar Calibre…). Als die kapot is koop ik een ander merk dat wel ePub ontersteunt, maar zolang die werkt vind ik het niet nodig.
Ik zit ook in kamp Kindle. Heb drie jaar geleden een Kindle Oasis gekocht en gaat nog steeds goed! Grote fan van de instelbare warmtelicht kleur.
Zit overigens met mn pa in een soort van sharing group (linked accounts) waardoor ik alles kan lezen dat hij aanschaft in de kindle store en vice versa.
Onlangs een Boox Go Color 7 gekocht. Zelf mijn eerste e-reader, kan dus niet vergelijken of feedback geven. Hij bevalt me wel. Lezen gaat vlot, ook leuk dat het android-based is. Dus bv. apps zoals Spotify werken er ook op.
Calibre is idd a live saver geweest. Nu koop ik gewoon de boeken in Amazon store, vaak met prime korting. Integratie met goodreads vind ik ook wel nice.
Prachtig toestel, maar at a premium.
Ik vraag me echt af wanneer Amazon eens iets gaat doen aan Goodreads. Die site is echt een archeologische site aan stijlen en (slechte) UX-patronen.
Mensen haken niet af bij gebrek aan alternatieven?
Ik gebruik ‘in paralel’ ook Literal.
Zeer clean, met goede UX. Maar het is daar eenzaam, inderdaad.
Mijn vrouw is de fervente lezer hier en zij is absoluut fan van Kobo. Waterproof versie gekocht voor aan het zwembad en strand op vakantie
Ik heb ondertussen anderhalf jaar de Kobo Clara 2e, en super tevreden van! Ligt goed in de hand en past makkelijk in achterzak.
Ik lees daarop uitsluitend e-boeken via de bib volgens hetzelfde systeem als Freddie.
Als Goodreads-alternatief gebruik ik Storygraph, maar ik heb dan ook niet zo’n nood aan sociale component -mijn tbr is al lang genoeg
Heb zelf een een Boox Note Air2 die ik ook professioneel gebruik als e-ink tablet (voor note-taking etc.). Na de uren, dient deze dan weer als e-reader. Handig is inderdaad dat deze op Android draait (is het geval voor alle Boox toestellen), waardoor je meerdere apps makkelijk kan combineren: Cloudlibrary (i.e. online bib), Kobo-app, etc. Vind ik persoonlijk dus ook een aanrader Mijn vrouw gebruikt een Kobo Libra 2 en zij is ook zeer tevreden.
Enige mindere ervaring had ik met de vroegere “Tolino” toestellen van Standaard Boekhandel (tegenwoordig branded als Vivlio). Was moeilijk om boeken toe te voegen die je niet via Standaard Boekhandel had gekocht (is wel al heel eindje geleden dus kan op vandaag anders zijn)
Ik heb net de Kobo Clara BW gekocht. Heel benieuwd!
Voor zij die wat technisch onderlegd zijn: je kan op je Kobo ook alternatieve leessoftware installeren, zoals KOReader. Dan krijg je plots veel meer nuttige features!