Ergonomisch toetsenbord

Iemand een idee voor een goed ergonomisch toetsenbord?
Ik dacht aan iets zoals dit.
https://www.coolblue.be/nl/product/878760/logitech-k860-ergonomisch-draadloos-toetsenbord-azerty.html

1 like

Welke pijn wil je vooral voorkomen? In je armen of polsen? Heb je ergens last van, zoals carpaletunnelsyndroom? Hoe vaak zit je zoal aan je keyboard?

Over het algemeen zijn mensen wel tevreden van dat Logitech keyboard, denk ik. Microsoft heeft een gelijkaardig keyboard, Sculpt, dat ook vaak wordt aangeraden voor die formfactor.

Als je zin hebt om in rabbit hole te duiken, kan je altijd kijken naar split keyboards zoals deze van Kinesis of de Moonlander. Maar da’s op eigen risico – de wereld van (mechanische) keyboards is eentje waar je snel veel geld aan gaat spenderen. :slight_smile:

Ik zie trouwens dat je voor een Azerty layout kiest. Je kan ook opteren om een ergonomischere keyboard layout te kiezen, zoals Dvorak of Colemak. Neemt wat tijd in beslag om te leren, maar sinds ik naar dvorak ben overgeschakeld heb ik veel minder last.

ik wil vooral pijn in mijn armen voorkomen. Momenteel nog geen last maar beter voorkomen dan genezen :wink:

Ik zit elke werkdag achter een computer (IT support). Veel mailen, wachtwoorden en commando’s ingeven.

Kan je met Dvorka ook makkelijk Frans typen, vooral al de accenten?

Om pijn in je armen te voorkomen is zo’n curved keyboard inderdaad wel goed, omdat je dan een natuurlijkere houding kan aannemen.

Een andere bron van armpijn is trouwens je muis (muiselleboog/muisarm). Een tip dat ik hier kan geven is om eens te kijken naar trackballs. Je hebt zowel losstaande trackballs, als trackballs geintegreerd in een muis. Het basisidee is hetzelfde: je laat je vingers meer bewegen, waardoor je arm veel minder werk moet doen. Ikzelf ben zeer tevreden van mijn Kensington expert, en heb ook al veel goeds gehoord over de Logitech M575.

Dvorak heeft inderdaad by default geen accenten. Je kan daar rond geraken door b.v. tools als AutoHotKey te gebruiken, of door (op windows) ALT-codes te gebruiken. Sommige keyboards laten je ook toe om macro’s te definieren dat je daarvoor kan gebruiken. Ongeacht de methode vereist dat wel wat werk, dus ik zou dat uitstellen tot dat je echt last van iets begint te krijgen.

Ik heb de MS sculpt. Ik had een tijdje last, toen heeft die muis geholpen. Eenmaal het over was, terug gegaan naar een Logitech Anywhere. Toetsenbord gebruik ik enkel als ik thuis werk.
Grote voordeel vind ik het losse numpad, zodat m’n muis dichterbij ligt.

En als je het kosteloos wil houden, sta regelmatig eens op en maak een korte wandeling naar de keuken of dergelijke. Zwier eens met de armen ondertussen.

Hier speciaal voor jullie allemaal :heart:

2 likes

Heb je de MS sculpt dan in Azerty of Qwerty?

Goedkope ergonomische aanpassing. Uw pootjes van uw toetsenbord inklappen. Klein beetje aanpassen in het begin. Veel ontspannender voor uw polsen.

Ik heb ook deze tip gekregen van een ergonome. Went binnen de paar dagen en is inderdaad rustiger aan de polsen.

Jaa heb ik gezien. Daarmee is men zoektocht een beetje begonnen

Die voetjes heb ik eigenlijk nooit omhoog gezet. Altijd te oncomfortabel gevonden

Azerty.

Toevallig in Vergecast van deze week!

Het beste keyboard maak je uiteraard zelf: Split Keyboards Gallery :smiley:

Hoe vroeger in je carriere dat je er denkt hoe beter. Zit al 30 jaar als developer in het vak en heb al verschillende soorten keyboards versleten… Van ergonomische, mechanische, standaard brol, pols steuntjes, …
Misschien komt het door de manier van tikken, maar een gewoon simpel full keyboard is goed genoeg en zeker die van die Logitech. Die hebben een heel korte en snelle aanslag met weinig weerstand.
Mechanische toetsenbord zijn niet altijd even plezant voor de collega’s :wink:

Eerlijk gezegd gaat je lichaam minder last krijgen van je keyboard, als dit op een goede locatie staat (ik merk op tijdens het typen nu, dat vooral mijn vingers bewegen, en een beetje mijn polsen)

Uit eigen ervaring zou ik eerder kijken naar je muis en de positie. Ik begrijp nog altijd niet dat sommige mensen niet meer pijn hebben van hun muis rechts (of links) naast hun toetsenbord te hebben liggen.

Het is een ander onderwerp, maar muizen zijn belangrijker. Ik heb last gehad van pols en schouders, en na veel zoeken en veranderen heb ik eindelijk een muis en positie gevonden die comfortabel zijn: het ziet er misschien raar uit, maar mijn muis (Logitech MX Vertical) staat tussen mij en mijn keyboard op een goede muismat. Al meer dan 5 jaar werk ik zo (ik zit elke dag achter de computer ook niet voor het werk), en heb sinsdien geen problemen meer.

1 like

Deze wil ik ook al langs eens testdriven.
Al een paar keer in contact geweest met Logitech, maar de mail chain stopt altijd zeer abrupt.

Ga ik niet op gamen, maar was vroeger zeer grote fan van het Microsoft natural keyboard, ook effe met de Sculpt gewerkt, very nice!

Hoe ergonomisch is een trackpad?

Mijn setup momenteel is MacBook voor het toetsenbord & uitstekend trackpad, en daarboven dan een extern scherm op goede hoogte.

1 like

Idem hier. Heb een Magic Mouse, maar trackpad is gewoon te goed.

Zou graag eens zo’n aparte trackpad proberen.

Heb ik. Maar op een of andere manier is het moeilijk met een trackpad werken als je niet 100% zeker weet waar die ligt. Uw toetsenbord en trackpad beweegt altijd klein beetje waardoor je die lijk altijd wat moet zoeken.

Dus ben ik terug naar toetsenbord en trackpad van de MacBook gegaan.

Maar dus. Is dit ergonomisch? :slight_smile: