Thanks! Maar kan je dat niet via homeassistent instellen dan? Want dat zou toch net de bedoeling zijn om alles centraal aan te sturen en geen verschillende apps meer te hebben.
Sinds gisteren heb ik digitale meters. Enige probleem is dat de meters in de kelder van het appartement hangen ā¦
Iemand ervaring met HA-integratie via een bedrijf dat de Fluvius API gebruikt?
Moet zeker lukken!
Maar dan ga je zelf die bronnen (bv. laagste elek. tarief) moeten voorzien en je sockets schakelen.
De digitale meter hangt hier ook in de kelder. Wij hadden wel het geluk dat er beneden Wifi was van de gemeenschappelijke Telenet modem, die nodig was voor de BringMe box.
Zelf een dongeltje in elkaar gesoldeerd die je aan de digitale meter hangt en data via mttq naar HA/InfluxDB stuurt. De P1 poort voorziet voldoende stroom.
Alternatief is een meter in je zekeringkast stoppen die met tcp/modbus te bereiken is. Misschien via jaarlijkse AV de medebewoners overtuigen om wifi te voorzien beneden?
Misschien niet helemaal home assistant, maar die nieuwe plug en play thuis batterij van homewizard HomeWizard Plug-in Battery - HomeWizard
Kan iemand mij vertellen hoe veilig dat is om stroom terug te sturen via het stopcontact?
Ter info: De HomeWizard batterij is nog niet beschikbaar voor gebruik in Belgiƫ.
De verkoop van de Plug-In Battery start eerst in Nederland. Elk land heeft verschillende wet- en regelgeving, waardoor we eerst willen focussen op Ć©Ć©n land.
Ik snap het ook niet helemaal? Hoezo elektriciteit terugsturen via het stopcontact. Kan dat dan?
Hoe het juist technisch verloopt weet ik niet, maar in NL kan je ook zonnepanelen kopen die je rechtstreeks kunt aansluiten via het stopcontact (in BE is dit ook niet toegelaten).
Voor de details over de batterij (en de voordelen/nadelen) vond ik de 3 recente videoās van deze installateur zeer interessant. https://www.youtube.com/@fullenergytorhout5055/videos
Wel wat bekijken op welke kring je de batterij steekt, met niet teveel āhopsā/doorlussen, ā¦ Wist bijvoorbeeld niet dat de batterij geen backup-functie heeft. Dus als het stroomnet uitvalt, gaat de batterij ook uitgeschakeld worden om veiligheidsredenen (bv. stroom wordt uitgeschakeld om te werken aan de elektriciteitskast).
Goeie uitleg!
Yikes ā Homey is een van de populairste alternatieven van HA. Ik twijfelde in 2023 nog om eerst met Homey aan de slag te gaan ipv HA. Toont nog maar eens dat je beter alles zelf host met open-source software zoals Home Assistant
āHomey blijft zoals het isā ā zegt elk bedrijf net na overname
edit: Deze laatste zin uit The Verge
LG also hasnāt clarified how Homeyās connectivity and integrations will be embedded into its products but notes that the deal will allow it to āgain deeper insights into customersā lifestyle and usage patternsā ā which may not mesh well with Homeyās āprivacy firstā ethos.
Linkje dabei: https://np-energy.eu/zonnepanelen-met-stekker/
Ik begin volgende maand met nieuwbouw. Ben een absolute leek op gebied van Home automation. Moet ik iets van domotica voorzien? Waar moet ik tijdens de bouw op letten om future proof te zijn? Ik zie hier allemaal coole dingen maar zie echt door het bos de bomen niet meerā¦
-
Stopcontacten voorzien, overal en veel.
Vrijwel alle systemen vandaag zijn draadloos op fata vlak, enkel een stopcontact nodig (sonos boxen, google home apparaten, zonnewering, gordijnen, lampen, ā¦) -
Voor verlichting is centrale sturing compatibel met een home assistant zeker een plus.
-
Laat uw elektricien alarmkabels (6x0,22) voorzien voor een alarmsysteem met bewegingsdetectoren, klavieren en optioneel deur/raam magneten. Het alarmsysteem kna altijd achteraf nog geĆÆnstalleerd worden.
Veel alarmsystemen (Satel integra bvb) zijn volledig integreerbaar met home assistant en kunnen gebruikt worden om de radio aan te leggen, lichten te sturen, ā¦
Draadloze alarmsystemen zijn niet aan te raden, veel batterijen die om de paar jaar vervangen moeten worden.
In mijn huis (nieuwbouw) mis ik centrale lichtsturing en voorzieningen voor een 5.1 audiosysteem. De radio speelt wel 's ochtends automatisch op mijn google home boxkes wanneer ik gezien wordt door de bewegingsdetector in de keuken .
Basis is elektriciteit en internet voorzien.
Zorgen dat er een internet kabel naar verdiep 2 gaat, en bij voorkeur naar elke kamer.
Extra Internet aansluitingen voorzien waar je jouw centrale router gaat zetten alsook aan je tv. Nooit genoeg internet kabels.
En als je op termijn zonnewering of rolluiken wil op afstandbediening of via wifi, handig om al elektriciteitskabels voor die rolluiken en zonneweringen te voorzien. Wij hebben voor alles iets met zonnepaneeltjes en batterij moeten kopen bij gebrek hieraan.
En zelf als je nog geen laadpaal laad plaatsen misschien wel al de kabel laten leggen of wachtbuis steken zodat je later niet meer hoeft te boren of te kappen.
Inderdaad:
-elektriciteit (stopcontacten zoveel als je kan. Kan er altijd wegdoen/afdekken maar bijzetten is moeilijker.)
- wachtbuizen zoveel als kan, naar buiten (internet + elek in tuin)
- overal internet kabels trekken
Elektricien zal vermoedelijk zeggen dat het genoeg is maar blijven pushen voor meer want je gaat snel merken waar je nog iets extraās wilt inpluggen.
Bedankt voor de info allemaal! Aan UTP en wachtbuizen zal geen tekort zijn (In mijn vorig huis lag in totaal 1.6km CAT 6A).
Wat met Domotica? Moet ik dit voorzien of kan ik alles via slimme systemen oplossen?
Welke tutorials en/of boeken raden jullie aan om je wat in te lezen in Home Assistant (het zou bij mij draaien op een RPi4)?
Wat voor mij heeft gewerkt. Nadenken over je use cases. Installeren ( for the sake of getting you started with a proper setup: RPI 4 + SSD Hoog nerd gehalte maar wel nuttig ) en proberen.
Er is een grote community van gebruikers die hun spielerei show casen + goede online manual.
Edit: paar sleutelwoorden die me ook wel geholpen hebben: tasmota / esp 32 / ZigBee / mqtt / hacs/ā¦
Kwestie van concepten in dat ecosysteem wat mee te krijgen. Maar misschien brengen jouw noden je op heel andere paden.
Have Fun!
Eerste use case is mijn slimme lampen en daarna zie ik dan wel wat ik er verder nog mee wil.
oa mogelijk: temperatuur meten (binnen), verbruik elektriciteit, zonnepanelen opvolgen,ā¦