Zelf ook in dubio over domotica vs “slimme systemen”.
Ik heb niet het gevoel dat nu iets bestaat dat op beide vlakken goed is.
Enerzijds zijn al die klassieke spelers (Niko, Siemens…) die elektriciens voor particulieren aanbieden ofwel duur ofwel totaal niet mee met technologie. Maar het marcheert wel.
Anderzijds zijn “slimme systemen” (Hue, Ikea Tradfri, Nanoleaf…) veel meer mee met tech, gebruiksvriendelijker, betaalbaarder. Maar dan integreren die moeilijker onderling en leven ze meer front-end (in je living) dan back-end (in je elek bord). Wife acceptance factor is ook een dingetje.
Een familielid dat recent renoveerde is voor Dobiss gegaan. Niet mis maar ook niet echt iets waar je van omver geblazen wordt.
Zelf heb ik een Home Assistant op een RPi in gebruik i.c.m. wat zigbee, z-wave sensoren + siemens logo en Shelly relays (Shelly 1 en Pro 4PM).
Ik heb geen wilde domotica behoefte, ben qua sturing al tevreden met wat relays die de lichten schakelen.
Ooit nog overwogen om Railduino te kopen maar vond dat er uiteindelijk te weinig ontwikkeling in zat.
Mocht Shelly iets dobiss achtigs uitbrengen met een hoop 12/24V dc inputs dat 10-tal AC outputs kan sturen zou dat imho een schot in de roos zijn.