Zelf ook in dubio over domotica vs “slimme systemen”.
Ik heb niet het gevoel dat nu iets bestaat dat op beide vlakken goed is.
Enerzijds zijn al die klassieke spelers (Niko, Siemens…) die elektriciens voor particulieren aanbieden ofwel duur ofwel totaal niet mee met technologie. Maar het marcheert wel.
Anderzijds zijn “slimme systemen” (Hue, Ikea Tradfri, Nanoleaf…) veel meer mee met tech, gebruiksvriendelijker, betaalbaarder. Maar dan integreren die moeilijker onderling en leven ze meer front-end (in je living) dan back-end (in je elek bord). Wife acceptance factor is ook een dingetje.
Een familielid dat recent renoveerde is voor Dobiss gegaan. Niet mis maar ook niet echt iets waar je van omver geblazen wordt.
Zelf heb ik een Home Assistant op een RPi in gebruik i.c.m. wat zigbee, z-wave sensoren + siemens logo en Shelly relays (Shelly 1 en Pro 4PM).
Ik heb geen wilde domotica behoefte, ben qua sturing al tevreden met wat relays die de lichten schakelen.
Ooit nog overwogen om Railduino te kopen maar vond dat er uiteindelijk te weinig ontwikkeling in zat.
Mocht Shelly iets dobiss achtigs uitbrengen met een hoop 12/24V dc inputs dat 10-tal AC outputs kan sturen zou dat imho een schot in de roos zijn.
Ik ben aan het twijfelen om een Google Nest hub (2e gen) te kopen om in onze keuken te plaatsen. Momenteel staat er gewoon een Nest Audio en die gebruiken we om muziek/radio te spelen en af en toe een timer te starten.
Maar ik zou dit willen veranderen door een Nest Hub om zo ook onze To do’s en opkomende events van de gemeenschappelijke agenda op weer te geven. + visueel zien “how much time is left on the timer” lijkt me ook wel handig.
Maar Google doet precies geen actieve efforts meer op die product lijn. Iemand ervaring met de Nest Hub? Of een goed alternatief?
FYI we hebben ook een chromecast, Nest Protect, audio mini en max op andere plaatsen in het huis. Dus zit al redelijk in het ecosysteem…
Ik heb al jaren een nest hub in de keuken staan. Niets speciaals aan, doet gewoon zijn ding.
Ik denk niet dat er veel alternatieven zijn, zeker geen die zo plug&play zijn. Op /r/homeassistant passeren er veel die nest devices vervangen door tablets die een dashboard tonen, maar uiteraard veel configuratiewerk en opvolgong aan.
Mogelijk een zéér dwaze vraag, maar dit is een safe space
M’n vriendin heeft zonnepanelen. Hoe kan je ervoor zorgen dat de was pas begint als de condities goed zijn? Kan dat überhaupt, of is het een kwestie van thuis zijn om dat moment?
Heeft je vriendin een wasmachine die de mogelijkheid heeft om te integreren met HA?
Wat bedoel je met als de condities goed zijn? Je zal dit op 1 of andere manier moeten omzetten in concrete cijfers en regels.
Je zou in principe wel een automation kunnen opzetten “Als er genoeg stroom binnenkomt, start de was machine op programma X”. Analoog voorbeeld die ik heb ingesteld staan voor m’n photo-frame:
Ik vrees inderdaad dat dat niet gaat lukken als de wasmachine al niet in zekere zin ‘slim’ () is. Tenzij met zo’n fingerbot. Want, afgezien van een gewone tafellamp, welk elektrisch apparaat start vandaag nog gewoon door er stroom op te zetten?
ik heb hier ook ooit eens op gezocht maar uiteindelijk tot het besluit gekomen dat het sop de kolen niet waard was (voor mij persoonlijk uiteraard). in feite kan je een slimme stekker gebruiken inderdaad en je programma starten als de condities dus niet optimaal zijn, de stekker dan uitschakelen (of automatisch laten uitschakelen). Vervolgens programmeer je in HA dat de stekker terug stroom mag geven als de condities right zijn en dan zou voor de meeste gevallen het programma moeten hernemen.
Maaaaaaaar…
het hernemen van het programma is niet gegarandeerd. niet elke wasmachine doet dit
wasmachines genereren nogal vaak grote pieke in wattage wat niet ideaal is voor slimme tussenstekker
ik heb een oude ipad staan op de boekenkast. ik gebruik een PIR sensor om het scherm te laten aanspringen als er een user in de buurt komt. ik moet nog altijd eens kijken om ook het laden dynamisch te maken met een slimme stekker