Ik heb mini-PC gekocht waarop ik Linux ga draaien (tips welkom) …
… Home Assistant.
In eerste instantie om m’n Vaillant-thermostaat te kunnen integreren.
Maar hier zit sowieso een groot Team Home Assistant.
Ik heb mini-PC gekocht waarop ik Linux ga draaien (tips welkom) …
… Home Assistant.
In eerste instantie om m’n Vaillant-thermostaat te kunnen integreren.
Maar hier zit sowieso een groot Team Home Assistant.
Nice, een Home Assistant thread! Ik ben nog maar gestart rond kerst, maar het is wel verslavend eens de integraties en dashboards wat beginnen te lukken!
Tot nu toe, na wat korte nachtjes:
Ik heb enkele “smart plugs” gekocht van het Nederlandse HomeWizard. Om stroomverbruik te kunnen meten van een toestel, en om aan/uit schakelen op basis van tijd. Die integreren ook naadloos in Home Assistant. Ze hebben recent ook hun cloud optioneel gemaakt met een lokale API en als eerste een label behaald van Home Assistant
Ik heb een P1 meter gekocht voor mijn digitale teller. Die leest realtime het stroomverbruik uit, verbruik laatste 24u/week/maand, stroom per fase, voltage per fase, verbruik per fase, … Ik kan hier ook het gemiddeld piekverbruik per kwartier ophalen (“capaciteitstarief”) zodat ik toch wat inzicht krijg wanneer ik langer dan 15min een gemiddelde piek van meer dan 2.5kW heb. Daarnaast ben ik ook mijn huidig piek- en daltarief gaan scrapen van het internet voor mijn variabel energieabonnement zodat ik de veranderingen kan bekijken per kwartaal. Afgekeken van deze code. Give me all the data Jammer genoeg nog geen zonnepanelen of EV hier. Dan zou ik slim kunnen sturen op basis van injectie…
Op de planning staat nog om een Shelly mini in te bouwen achter het stopcontact van de wasmachine/droogkast (stroom meten). Een sensor in de brievenbus op de oprit, zoals Dailybits deed. Misschien een waterteller installeren op de hoofdkraan met lekdetectie alerts. Waterniveau sensor in regenput. Moar data Ook nog een deurbelcamera aanschaffen die integreert in HA.
Alles met de Mushroom cards gemaakt, want de standaard UI is wat saai. Via deze uitstekende tutorial. Backups maak ik zelf, en remote toegang via een gratis Cloudflare zero-trust (al is het gemakkelijker om een paar € te betalen voor Nabu Casa, makers van HA, die dit voor jou regelt op een veilige manier).
Uit deze blogpost van Tim Broddin heb ik ook inspiratie gehaald en bij Dailybits.
Ik draai sinds kort Homeassistant op een RPi4 via HAOS. De bedoeling is om digitale tellers op te volgen en integraties mogelijk te maken met mijn alarmsysteem.
Blijkbaar is een RPi4 hier niet ideaal voor door de SD kaart, ze zouden snel kapotgaan door de vele schrijfacties, maar tot nu toe nog geen problemen gehad.
Veel info via /r/homeassistant.
Het heeft hier bij mij op een RPi4 gedraaid. Toen was het vooral voor onze warmtepomp wat in de gaten te houden. Het is de bedoeling om het naar de toekomst op een aparte VLAN te steken. Dan is het de bedoeling om het vooral voor energiemanagement te gebruiken. Nadien nogwa prullen met entertainment en dergelijke. Het is wel altijd opletten dat alles blijft werken, anders krijg ik hier wel onder mijn vijs Hier is het wel meer op het gemakske, ik heb er mijn slaap nog niet voor gelaten
Hier al enkele weken verslaafd. Binnenkort verhuis ik en ik heb het nieuwe huis al volledig 3d gemodelleerd en ingeplugd op home assistant. Het reageert op lichten die je aan of uit zet. Echt leuk maar vrij tijdsconsuming. @JesseD jouw post ga ik als inspiratie gebruiken voor mijn energie monitoring! Thx
Voorlopig enkel voor het energieverbruik bij te houden (naast de HomeWizard P1 data). Maar zou later wel graag meer doen.
Had ook een integratie met m’n Cowboy fiets. Ik kreeg een melding als ik de batterij moest opladen!
Mooi die Mushroom cards. Zal ik eens moeten bekijken. Bedankt voor de tip.
Waarvoor we dat hier gebruiken:
En dan vooral de automatisatie tussen al die zaken. Momenteel de volgende use cases uitgewerkt:
Het was wel wat van een uitdaging aangezien we in een appartement wonen met de digitale meter in de kelder, de laadpaal in de ondergrondse garage. En ja de zonnepanelen, je ziet het niet vaak bij appartementen, maar die liggen op het dakdeel waar we onder wonen.
Sinds deze zomer zijn we hier full electric en dan is management van het gebruik wel nogal belangrijk willen we niet geconfronteerd worden met hoge capaciteitstarieven.
Maar belange niet zo sexy als de UI bij JesseD. Dat wordt de volgende uitdaging.
DIY beveiligingssysteem.
Home Assistant is enorm handig om alle verschillende platformen te koppelen.
Een wereld van verschil ook nu ik op een raspberry pi 4 draai via een SSD.
Mijn handigste automatisaties:
Nadelen:
@stefb uit nieuwsgierigheid welke setup gebruik je om je teller gegevens te digitaliseren? Type camera+ wat zorgt voor ocr? Thnx
Ik gebruik een heel goedkope IP camera die gewoon een feed geeft via RTSP. Deze neemt elke minuut een snapshot van mijn mechanische meter. Via een add-on ‘Meter Reader’ wordt er om het halfuur de laatste snapshot doorgestuurd naar AWS Rekognition. Indien het een waarde vindt, wordt het via MQTT doorgestuurd naar een sensor met de meter waarde. Vraagt wel wat setup, en is zeker niet altijd even accuraat. Maar het werkt wel.
Goede addon, maar helaas niet onderhouden. Maar het werkt wel nog steeds.
Jamai, toch wel nuttigere use cases gelezen dan ik zelf zou kunnen bedenken.
Altijd het gevoel gehad dat dit meer full-on nerden was.
Wie komt alles bij mij doen + uitleg zodat ik het erna zelf kan onderhouden en uitbreiden?
Al doende leert men . Eens je de juiste hardware hebt, kan ik wel eens passeren om de basics uit te leggen
Wat zou je aanraden als juiste hardware? RPi4 met SSD?
Raspberry Pi + SSD lijkt mij makkelijkste oplossing en is ook energiezuinigste. Meestal ook ergens het goedkoopste qua hardware denk ik.
Velen gebruiken ook een NUC / mini PC. Dan opteren er vaak om Home Assistant te draaien in een docker container. Kan ook draaien op een NAS zoals Synology als docker container mocht je er al één staan hebben. Dan komt er al iets meer ‘techniciteit’ bij kijken. Add-ons van Home Assistant draaien bvb niet standaard via docker.
Ik ben vooral fan om het op dedicated hardware te draaien op een single purpose OS. (Zoals een raspberry pi met Home Assistant OS dus)
Laatste aanwinst: Google Nest Hub toont het dichtstbijzijnde vliegtuig!
Starten/Stoppen doe ik voorlopig manueel via Home Assistant maar misschien wel leuk om een sensor te gebruiken voor aanwezigheid in bv. bureau te detecteren.
Tech stack:
HA → REST call naar proxmox CATT VM → cast naar Nest Hub
Heeft iemand een idee wat het verschil is tussen de sockets van Homewizard en die van TP-Link? Ik merk toch een groot prijsverschil. En ik ben geïnspireerd geraakt door dit topic!
Als je het abonnement (€ 0,99 / maand) van Homewizard hebt kan je nog verder gaan in het slim schakelen. Bv. wanneer de prijzen van elektriciteit het laagste staan.
Screenshot met verschillende mogelijkheden om te schakelen:
Ik heb voor Homewizard gekozen. Goede app met veel mogelijkheden en mooi design. Ook open lokale API op hun P1 meter (bevat data van elektriciteit, gas en water!). Goede bouwkwaliteit.
Edit:
De prijs van € 50 voor 4 slimme TP-Link stopcontacten is niet mis. Voor die prijs heb je er slechts 2 van Homewizard.