Om Home Assistant te draaien ga ik een Mini PC gebruiken als server.
Zou dat project ook aangrijpen om (eindelijk ) kennis te maken met Linux.
Om Home Assistant te draaien ga ik een Mini PC gebruiken als server.
Zou dat project ook aangrijpen om (eindelijk ) kennis te maken met Linux.
In de kerstvakantie ben ik ook eindelijk begonnen aan Home Assistant
Ik had nog een oude Mac Mini 2010 liggen die al lang niet meer de recentste macOS ondersteunde. De disk gewiped en Ubuntu (Server) (22, de LTS versie) op geĂŻnstalleerd. Puur omdat het een van de bekendste Linux distroâs is, al vaak mee gewerkt, stabiel draait en de drivers voor de Mac Mini waren ook geen probleem. Home Assistant draai ik in een docker container op deze manier.
Als je enkel HA zal draaien (met add-ons), is Home Assistant hun HAOS misschien het gebruiksvriendelijkst?
Ik lees ook vaak in de Home Assistant community dat het merendeel kiest voor Proxmox met een virtuele machine, maar dat heb ik links laten liggen (snapshots nemen kan wel handig zijn nochtans voor je een update van Home Assistant installeert).
Ik heb vroeger altijd gebruik gemaakt van een Raspberry Pi en Home assistant OS. Is er een reden om dit niet (meer) te doen?
@Freddy Ik heb jaren Ubuntu distro gebruikt. Is volgens mij de meest gebruiksvriendelijke qua âinstap modelâ. Zowel GUI als CLI worden ondersteund
Ik zocht een excuus om die Retro Mini PC te kopen
Ik heb heel lang met Fedora gewerkt, wat draait op RedHat, in tegenstelling tot Ubuntu die van de Debian familie komt.
Het grote verschil zit hem in het package management scheme. 'T is alleszins ook user-friendly en heeft een brede ondersteuning.
Ikzelf vond Fedora UI fijner om mee te werken, maar 't is wat je zelf verkiest denk ik
Volgens DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD. is Ubuntu wel populairder. Maar ik zie dat Mint nog hoger staat genoeg keuze dus
PS: Debian is een samenstrekking van de voornamen Ian (Murdock, diegene die de manifesto geschreven heeft) en zijn toenmalige vriendin, Debra (Lynn), die later zân vrouw is geworden.
Qua retro PC:
Ik heb een oude mac leeggehaald, mini lcd scherm in geplaatst en een raspberry pi ingebouwd met voeding. Hier nog met usb keyboard op de pi, maar, heb connectors gekocht en nu werkt hij zelfs met het originele apple keyboard en muisâŠ
Werkt prima. Wel niet voor HA, maar, is onder andere de DNS server op mijn bedrijf (voor test omgeving )
Daarenboven een Linux pro tip: whatever you do, niet vi starten. Of ge moet rebooten, want echt niemand snapt hoe ge die editor stopt
Vlotste om te leren mee werken is uzelf erin smijten. Ik heb een paar jaar geleden Pop!_OS op mijn thuisPC gezet omdat ik op die PC eigenlijk geen Windowsprogrammaâs nodig heb.
Al veel misérie mee gehad en dan ook opgelost.
Ik speelde al een tijdje met het idee om een âhomelabâ te maken. Een veilige omgeving om:
Na wat YouTube research besloten om voor mini-pcâs te kiezen voor de kleine form factor maar ook de lage wattage (10 watt per mini-pc).
Dus enkele weken geleden heb ik een Proxmox cluster gemaakt van 2 HP EliteDesks. 2e hands aangekocht via estunt.nl.
Specs van cluster:
Met Proxmox is het heel gemakkelijk om nieuwe VMâs te starten of containers (docker/LXC) te hosten. Heel veel kunnen gebruiken van deze Proxmox scripts. Je kan niet echt iets fout doen en indien je toch iets om zeep helpt is het heel gemakkelijk om een VM of container te verwijderen en opnieuw te beginnen.
Homelab inspiratie:
Ik heb ook een Raspberry Pi draaien met Home Assistant maar ik ga HA naar mân Proxmox cluster verhuizen.
Voor een Debian of Ubuntu kan je gemakkelijk tutorials vinden. Ideaal om mee te starten!
Op mân laptop draai ik ook sinds een jaar Pop!_OS en dat draait wel goed.
Vroeger nog install CDâtjes besteld op ubuntu.com! ^^
Ja, hier ook Pop!OS voor coding en development in C++, Sbcâs en Microcontrolling! Ben er ook wel tevreden over, stabiel! En mocht het ooit misgaan, dan installeren we gewoon opnieuw!
Long time HA gebruiker hier.
Ik draaide HA ook eerst op een raspberry pi, samen met almaar meer andere containers. Ben daar uiteindelijk tegen wat limieten beginnen aanlopen, waardoor ik alles gemigreerd heb naar een proxmox systeem waarin HA in een podman container loopt in een RHEL VM (ideaal voor podman).
Om te beginnen met HA, ga je eerst en vooral een keuze moeten maken over de flavour, denk ik. Het eenvoudigste om mee te starten is idd die âHome Assistant Operating Systemâ (vroeger HassOS). Dat is ook de enige optie om gemakkelijk toegang te hebben tot de Home assistant Add-ons. Nadeel: het loopt in zijn eigen âgeoptimaliseerde Linux osâ waar je dan voor de rest heel weinig mee kan doen. Door het te lopen als een container die je host in een OS naar keuze, wordt HA een soort van service op je computer, waardoor je de mini pc voor nog andere dingen kan gebruiken. Maar je gaat meer zelf in handen moeten nemen: Add-ons werken niet out of the box en backups moet je iets meer zelf in handen nemen.
Dat gezegd zijnde: Add-ons zijn op zich ook gewoon containers die door een supervisor in HassOS eenvoudig communiceren met HA. Maar mits wat manueel werk, kan je die containers zelf ook opzetten en die communicatie werkende krijgen. Minder smooth en meer zelf uitvogelen, maar is dat niet net waarom je er aan wenst te beginnen?
Dus containers of HassOS: bekijk je use case. Ik vogel zulke dingen graag uit en speel graag met container technologie, dus ik werk met het eerste. Maar heb mijn 71-jarige vader net een Home Assistant Green (met HassOS) gegeven, omdat die meer geĂŻnteresseerd is in home automation en het aan elkaar linken van verschillende apps, zonder in de Linux CLI te moeten duiken. Je weet me te vinden als je voor de containers gaat
Ivm de host: als dit je eerst Linux avontuur is, is Ubuntu allicht degene waarvoor je het meest info en tutorials zal terugvinden. Ook als je graag docker containers wilt beginnen gebruiken is dat een prima host. Owv security reasons gebruik ik podman als containertechnologie, en dat wordt het best ondersteund op (het overigens ook gebruiksvriendelijke) RHEL.
Eindelijk iemand die syncthing refereert! Ik gebruik dat zelfs om backups van Aegis op mân gsm naar mijn server te syncen, en een nightly backup van bitwarden op mân server naar mân gsm te sturen.
Wat ik nog mis in jouw lijstje, is nextcloud?
Aegis Authentication voor MFA?
Voor file storage moet ik nog eens goed bekijken wat de noden zijn die we vandaag hebben en kijken waar ik een switch terug kan maken van cloud naar lokaal (incl. goede back-up strategie). Staat ook op het TODO-lijstje.
Wat @bartdeslagmulder heeft verteld in zijn grote post, is volgens mij echt de way-to-go. Uwe mini-pc heeft veel te veel power om alleen maar Home Assistant te draaien.
Kan je beter ProxMox gebruiken en alles virtualizeren, kan je ook gemakkelijk eens een server, over ProxMox is ook veel te vinden via your friend google
En zo kan je nog veel meer experimenteren,
Is ook gemakkelijk om backupâs te nemen, als uwe mini-pc sterft, gewoon elders een proxmox opstarten en je kan de backup terug opstarten.
Ik zou wel niet adguard/pi-hole op een vm onder proxmox draaien, als uwe mini-pc niet opstaat (of andere problemen heeft) hebt je geen dns meer, ik weet niet of de rest van de familie dit plezant vind (ik spreek uit ervaring ). Ik zo dit op een rasp-pi runnen, ben volop bezig om een tweede klaar te maken als backup.
Nog een suggestie wat ik thuis doe: pfsense als vm, die opgezet met een vpn connectie en dat een kasm server die via pfsense de vpn gebruikt. Zo kan je echt privaat surfen van thuis zonder schrik te hebben iets achter te laten. Voorbeeld: je zoekt iets als verrassing kado voor je vriend(in), als je dan niet oppast komt daar reklame van in bv. je facebook feed.
Er zijn zoveel mogelijkheden vanaf dat je thuis je eigen virtualisation server hebt
Deze thread is wel een typisch voorbeeld geworden van de uitspraak âdown the rabbit holeâ
Allemaal super interessante tips maar wel ver verwijderd van iets wat for dummies kan zijn.
Als je wil starten met het uitbouwen van Linux skills op een mini-pc dan is Ubuntu, of Ă©Ă©n van de vele flavours ervan, wel aangeraden. Je kan starten met de grafische interface en dan geleidelijk aan meer acties uitvoeren via de terminal.
En als je ergens vast zit @Freddy dan zal je hier wel de nodige antwoorden krijgen, het zit hier duidelijk vol met Linux techies (mezelf incluis)
Klopt. Hier ligt een plan tot aan mijn pensioen.
Maar eens ik dat ding ontvang, denk ik:
Sowieso grote dank voor alle tips en suggesties!